AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: BMW/Wilwood bromsar på Bertone coupé?
Pelleulf
Junior Alfista
**

Registrerad: 2020-6-9
Befinner sig: Uddevalla
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-12-13 kl 00:35
BMW/Wilwood bromsar på Bertone coupé?

Har hört att BMW 535 ok skall passa fram och bak på bertonen tillsammans med Saab 9000 turbo skivor -någon som har koll på detta? Funderar även på om någon testat Wilwood ok?
// Ulf

Alfa 1600 GTJ -74, Beach buggy -69, Norton750 Commando
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör

Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-12-15 kl 13:37

Vet inget om bmw/saab , man får väl göra som vanligt, skaffa och prova.

annars är det vanligt med ok fram från alfa 75TS. Dom passar rakt av om man monterar bort mellanlägget som sitter mellan ok-halvorna. tappa inte bort på o-ringen som sitter imellan.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2020-12-15 kl 21:08

..om man har spindeln från 1300 och 1600 dvs. Då är 75TS bolt on. 1750/2000 har annat cc på hålen.

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
AndersH
Alfa-freak

Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-12-16 kl 10:46

Gamla 900 har samma bultcirkel 4x108, kanske därför Saab är frestande att jobba med

Anders Hellberg
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-12-17 kl 13:51

Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  
Gamla 900 har samma bultcirkel 4x108, kanske därför Saab är frestande att jobba med

förtydligande, du menar för byte av bakre skivorna förstås. jag blev lite förvirrad för en kort sekund :-)

4x108 har även audi med 4bult. (äldre audi, typ 80 osv) , peugeot , volvo 850 hade det på första årgångarna och minst saab9000. övriga saab vet jag inte.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Pelleulf
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-5 kl 22:19

Tack för info!
Behöver man byta huvudbromscylinder om man sätter på TS ok?

bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-6 kl 07:18

Quote: Ursprugligen inlagt av Pelleulf  
Tack för info!
Behöver man byta huvudbromscylinder om man sätter på TS ok?

bromsok med större volym så ja då kan du behöva ha hbrcyl med större inner diameter för att klara av den ökade volymen.

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Pelleulf
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-7 kl 00:04

Ok jo det låter ju rimligt.
Inga andra alfa ok som passar? Typ 156 eller senare med den snygga loggan på?

BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-8 kl 12:51

Jag körde med TS ok och orginal h-cyl. Det funkade rakt av. Men man skall vara vaksam på det Rikard säger att volymen är tillräckligt. Men det handlar bara om några milli-litrar som förflyttas vid bromsning.

Är du ute efter funktion eller utseende ? Svara inte båda. För isåfall är det inte oken utan belägg och kylning som är lösningen.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Pelleulf
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-8 kl 23:24

Va bra jag får väl prova så får vi se.
I första hand vill jag naturligtvis ha bärre bromsverkan, men finns det större ok som ger just det så gör det ju inget om dom ser bra ut också eftersom dom syns med de fälgarna jag har.

Vad kan jag göra för att förbättra bromsverkan med de ok jag har då? Nyrenoverade 1600 original ok. Beläggen är nya standard och det är borrade skivor som jag köpt för länge sedan av Exotron (Björn Sandberg) de är dock i nyskick. Bak sitter det nya originalok och nya originalskivor.
Bromsverkan är dock inget att skryta med.

Ken
AlfaRäv

Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2021-1-9 kl 09:17

På min 1600 GTj Bertone har jag slitsade bromsskivor och Ferodo DS2500 belägg. Du behöver nog kika på bromsbalansventilen under bilen som ska balansera bromsverkan mellan fram o bak - dom är lite murkna på gamla bilar. Jag har en som man kan ställa manuellt istället och jag har balanserat om lite med mera bromsverkan fram, eftersom det lätt låser bak med aggresiva belägg på bakaxeln också. När man bromsar hårt blir Bertonen väldigt lätt i bak.
Du skriver att du har "std belägg" nu - jag undrar lite vad du menar med std belägg? Det finns väl ingen längre som ens vet vilken soppa man hade i beläggen för 50 år sedan - dessutom ver det ju garanterat asbetsbelägg med. Mina Ferodo (jag har även testat DS3000) är ju rätt kass de första 3-4 inbromsningarna när dom är kalla, och regnar det så blir det så att man får passa sig då det stannar rätt dåligt. DS3000 tyckte jag lätt blev väldigt skrikiga. Jag har även testat Performance Friction på min bil och dom var väldigt aggresiva och bra men inte helt billiga. Kanske lite kort livslängd, men det är ju att förvänta.
En ofta förbisedd del på belägg är bedding och det är hur du förbereder och bakar den sista delen på beläggen och det görs med en tydlig inkörning av beläggen enligt den lilla lappen som följer med i kartongen som flesta skiter i att läsa och bara kastar. Beläggen ska värmas och kylas i en viss ordning med bland annat upprepade men inte överdrivna hårda inbromsningar. Detta är till för att baka ur de sista gaserna från beläggmaterialet som man inte kan baka ur vid tillverkningen. Man flyttar också material mellan belägg och skiva så att man får ett slags ytskikt på skivan som är en mix av skivmaterial och belägg. detta kan av uppenbara skäl inte göras innan grejorna kommar på bilen. Det har betydelse vilket skivmaterial man använder, och som vanligt är billiga grejor gjutna av billigt material och saknar vissa av dessa legeringar som är viktiga. Brembo gör ju erkänt bra skivor tex och på gjuteriet har man ofta ungefär samma soppa när man gjuter och därmed blir grejorna ungefär lika bra. Kolfiberbromsar är ju ett eget kapitel förstås.
Men som sagt - bra skivor från en erkänd tillverkare, dyra bra belägg för race eller track day performance och en omsorgsfull bakning och inkörning ger dig väldigt bra bromsprestanda på din Bertone med standardbromsok. Men visst, du får trampa på pedalen på ett helt annat sätt en en modern bil eftersom du inte har elektronisk bromskraftsförstärkning.
(Och jag har varit delaktig i forskning kring just bromsar)

Lycka till!

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Audi SQ5 V6 Bensin; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
Pelleulf
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-10 kl 00:03

Intressant Ken!
Med standard menar jag billiga belägg från misterauto.
Bromskrafts fördelaren har jag inte gjort nåt med på de 30 åren jag haft bilen så det är nog dax då ;)
Verkar vara oxå vara läge att testa ferrodo DS2500 med rätt inkörning innan jag lägger ner mer kraft på andra uppgraderingar.
Tack för info!

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2021-1-10 kl 13:12

Ds2500 är rätt trevliga för vardagsbruk och buskörning tycker jag. Dammar något galet av ferodo men just ds2500 funkar ändå bra som kalla så jag röstar för att byta ut dina billiga belägg mot inte-särskilt-dyra-ändå ferodo ds2500 och prova igen.

Ts brembooken är ju som sagt bolt on på en 1600 när man tar bort okens mellanlägg så då kan du få lite mer kolvarea dom trycker.
Nu har jag nyss sålt mina två extra uppsättningar ok men det finns säkert fler där ute om du annonserar.

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Pelleulf
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-11 kl 08:39

Tack för det Fredrik!
Blir det stor skillnad på bromsverkan mellan ts oken och 1600 oken då?
Med samma belägg då föstås, tänker bara så man inte lägger ner en massa jobb och pengar på nåt som bara blir något bättre. Har ju trots allt gjort i ordning originaloken i våras.

Ken
AlfaRäv

Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2021-1-11 kl 09:51

Du får såklart en större friktionsyta mot skivan och om man har samma friktion över hela belägget så kan du får mera kraft som bromsar. Men du behöver ju kunna få ner bromskraften i vägen och då är det frågan om vilken kraft däcken kan överföra. Att bromsa i rak linje finns ju inga andra krafter som verkar på däcken, men så fort du vill tex styra in i en kurva landar man fort i situationen där friktionen helt enkelt inte räcker till och då släpper däcket från backen. Kom också ihåg att en del av charmen med en "gammal bil" är att det inte är lika som en ny. Vill du åka fort är det både enklare o billigare att tex köpa en Golf GTI eller Fiat 500 Abarth. Men att köpa nya belägg är ju det klart enklast och billigaste fixen, att byta till större ok känns väldigt onödigt som steg 1. Jag har åkt en held del trackdays med min Bertone, och min största oro är inte att bromsarna får stryk - dom tål det hur fint som helst om man har bra belägg - utan hjullagren på bakaxeln. Där blir det jävlaranåda hett, och dom där stackars enradiga spårkullagren ska ta upp alla krafter från alla kurvor, så där behövs det friska grejor och köp de bästa lagren från Alfaholics - det behövs det. Och en diffbromsad bakaxel förstås - det är nödvändigt i min bok. Men det finns många som du märker som vill att man ska ha större bromsar....Sen är ju en av Åke's köra fort kurser också en väg till att åka betydligt fortare än vad man tror man kan. Och givetvis R-däck när det är bandag! Och R-däck är ju inte nåt skoj på gatan alls, man får fara fram som en idiot för att få värme i däcken. Och utan värme är det ju rätt kass däck, och direkt farliga i regn.

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Audi SQ5 V6 Bensin; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
 Pages:  1  2

Upp till toppen