AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Strul Alfasud
Kvitravn
Junior Alfista
**

Registrerad: 2021-1-13
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-13 kl 23:37
Strul Alfasud

Hej, förgasarrelaterade frågor.
Har en Weber DIR 32 med manuell choke i Alfasuden och när bilen är kall och man kör så verkar det som att det blir "vaccum" i förgasaren och bensinen kommer inte fram, fullt med bränsle i filtret och tryck i slangen. Bilen dör då får man stanna och sen låta bränslepumpen gå lite sen starta igen så går bilen igen och när den blivit varm så går den hur bra som helst...

Någon som har en idé?

Har även original förgasaren en DATRA 32 men automatchoke men jag har hör att de kan strula mycket med automatchoken ? och om jag borde byta tillbaka måste man ha den där plast "packning" som sitter i chokehuset.

Tacksam för svar tanken är att ha bilen som bruksbil vill inte behöva sälja den för jag inte får iordning på den...
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2021-1-15 kl 00:56

Sök på "Datra" i forumet så hittar du nog en del, den anses rätt hoplös. Farsan har skuvat mycket enförgasarsud och svarar nog snart. Bärst tror jag det funkade med en weber från en Simca 1100 special.

David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
HEDBERG
AlfaRäv

Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-15 kl 07:47

Är det i 10minusgrader eller mer detta händer? Isåfall kan det vara isbildning i förgasaren

Björn Hedberg medlem i CAR
Kvitravn
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-15 kl 10:47

Okey! Tror dock att det är så att jag är för snabb att dra ur choken därför bilen dör. Provat senaste dagarna och verkar gå som den ska. Tror jag läste något inlägg från din far när jag googlade, han nämnde då en Veine och den Alfasud jag kör har han ägt.

Har en TI motor med dubbla förgasare ståendes på pall som jag ska stoppa i någon gång är tanken kanske blir lite mer prio att göra iordning den så man kanske kan byta i sommar.

Var bara -4 isch när jag fick problem första gången.
Johan Näsström
Junior Alfista
**

Registrerad: 2015-3-24
Befinner sig: Rians/Provence/Frankrike
Medlemmen är Offline

Humör: coronakarantän

[*] Inlagd 2021-1-15 kl 11:53

Det är inget konstigt. Is i förgasaren kan inträffa redan vid plusgrader och fuktigt väder. Tryckfallet i förgasaren gör att temperaturen sjunker kraftigt (tänk på hur kall en sprayburk blir när man sprayat ett tag). Fukt och kyla blir lätt en ispropp men den smälter ganska fort. Dubbelförgasarboxern har ju automatisk förvärmning av insugsluften (om den funkar), enförgasarversionen har väl det också?

Johan Näsström
Alfa 33 Giardinetta 4x4 Super Break 1986. Tidigare: Guiletta Sprint, Alfetta, Sud Sprint (och Rumi och Vespa -51)
George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2021-1-17 kl 01:34

Quote: Ursprugligen inlagt av Kvitravn  
Okey! Tror dock att det är så att jag är för snabb att dra ur choken därför bilen dör. Provat senaste dagarna och verkar gå som den ska. Tror jag läste något inlägg från din far när jag googlade, han nämnde då en Veine och den Alfasud jag kör har han ägt.

Har en TI motor med dubbla förgasare ståendes på pall som jag ska stoppa i någon gång är tanken kanske blir lite mer prio att göra iordning den så man kanske kan byta i sommar.

Var bara -4 isch när jag fick problem första gången.

Veine var en legendarisk Alfamekaniker i Linköping, tyvärr avliden sedan några år. I vilken del av landet befinner du dig förresten?

David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
HEDBERG
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-17 kl 07:52

Se till att ditt förvärmnings system fungerar dvs att du får in varm luft i förgasaren när det är kallt ute.

Kvitravn
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-17 kl 10:18

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Se till att ditt förvärmnings system fungerar dvs att du får in varm luft i förgasaren när det är kallt ute.

Har tyvärr ingen aning om hur det ska se ut eller hur det fungerar. Vet du var jag kan hitta information om det?

Jag befinner mig i Linköping och är 3e ägaren efter Veine. Befunnit sig i Vikingstad sen han sålde den nu står den 5 minuter utanför och går att åka med igen efter många år ute och i garage innan jag köpte den i höstas.
HEDBERG
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-17 kl 12:06

Om inte bortplockat så skall det komma ett rör från grenröret dvs luften går via grenröret för att bli varm innan den kommer in i luftrenaren som i sin tur har en ventil som skiftar läge beroende på luft temperatur

Kvitravn
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-17 kl 12:37

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Om inte bortplockat så skall det komma ett rör från grenröret dvs luften går via grenröret för att bli varm innan den kommer in i luftrenaren som i sin tur har en ventil som skiftar läge beroende på luft temperatur

Okey du råkar inte ha någon bild? Hittat en Haynes bok ikväll så jag kan kolla lite kanske står något där.
Kvitravn
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-1-17 kl 15:57

Kollade vad det var och det är bortplockat och pluggad. Hörde mig för och det systemet var helt upprostad och nästan obefintlig.

Upp till toppen