AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Strul Alfasud
Kvitravn
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 9
Registrerad: 2021-1-13
Befinner sig: Utanför Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-13 kl 23:37
Strul Alfasud


Hej, förgasarrelaterade frågor.
Har en Weber DIR 32 med manuell choke i Alfasuden och när bilen är kall och man kör så verkar det som att det blir "vaccum" i förgasaren och bensinen kommer inte fram, fullt med bränsle i filtret och tryck i slangen. Bilen dör då får man stanna och sen låta bränslepumpen gå lite sen starta igen så går bilen igen och när den blivit varm så går den hur bra som helst...

Någon som har en idé?

Har även original förgasaren en DATRA 32 men automatchoke men jag har hör att de kan strula mycket med automatchoken ? och om jag borde byta tillbaka måste man ha den där plast "packning" som sitter i chokehuset.

Tacksam för svar tanken är att ha bilen som bruksbil vill inte behöva sälja den för jag inte får iordning på den...
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
George Junior
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1861
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2021-1-15 kl 00:56


Sök på "Datra" i forumet så hittar du nog en del, den anses rätt hoplös. Farsan har skuvat mycket enförgasarsud och svarar nog snart. Bärst tror jag det funkade med en weber från en Simca 1100 special.



David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1106
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-15 kl 07:47


Är det i 10minusgrader eller mer detta händer? Isåfall kan det vara isbildning i förgasaren



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Kvitravn
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 9
Registrerad: 2021-1-13
Befinner sig: Utanför Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-15 kl 10:47


Okey! Tror dock att det är så att jag är för snabb att dra ur choken därför bilen dör. Provat senaste dagarna och verkar gå som den ska. Tror jag läste något inlägg från din far när jag googlade, han nämnde då en Veine och den Alfasud jag kör har han ägt.

Har en TI motor med dubbla förgasare ståendes på pall som jag ska stoppa i någon gång är tanken kanske blir lite mer prio att göra iordning den så man kanske kan byta i sommar.

Var bara -4 isch när jag fick problem första gången.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Johan Näsström
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 85
Registrerad: 2015-3-24
Befinner sig: Rians/Provence/Frankrike
Medlemmen är Offline

Humör: coronakarantän

[*] Inlagd 2021-1-15 kl 11:53


Det är inget konstigt. Is i förgasaren kan inträffa redan vid plusgrader och fuktigt väder. Tryckfallet i förgasaren gör att temperaturen sjunker kraftigt (tänk på hur kall en sprayburk blir när man sprayat ett tag). Fukt och kyla blir lätt en ispropp men den smälter ganska fort. Dubbelförgasarboxern har ju automatisk förvärmning av insugsluften (om den funkar), enförgasarversionen har väl det också?



Johan Näsström
Alfa 33 Giardinetta 4x4 Super Break 1986. Tidigare: Guiletta Sprint, Alfetta, Sud Sprint (och Rumi och Vespa -51)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
George Junior
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1861
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2021-1-17 kl 01:34


Quote: Ursprugligen inlagt av Kvitravn  
Okey! Tror dock att det är så att jag är för snabb att dra ur choken därför bilen dör. Provat senaste dagarna och verkar gå som den ska. Tror jag läste något inlägg från din far när jag googlade, han nämnde då en Veine och den Alfasud jag kör har han ägt.

Har en TI motor med dubbla förgasare ståendes på pall som jag ska stoppa i någon gång är tanken kanske blir lite mer prio att göra iordning den så man kanske kan byta i sommar.

Var bara -4 isch när jag fick problem första gången.

Veine var en legendarisk Alfamekaniker i Linköping, tyvärr avliden sedan några år. I vilken del av landet befinner du dig förresten?




David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1106
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-17 kl 07:52


Se till att ditt förvärmnings system fungerar dvs att du får in varm luft i förgasaren när det är kallt ute.



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Kvitravn
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 9
Registrerad: 2021-1-13
Befinner sig: Utanför Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-17 kl 10:18


Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Se till att ditt förvärmnings system fungerar dvs att du får in varm luft i förgasaren när det är kallt ute.


Har tyvärr ingen aning om hur det ska se ut eller hur det fungerar. Vet du var jag kan hitta information om det?

Jag befinner mig i Linköping och är 3e ägaren efter Veine. Befunnit sig i Vikingstad sen han sålde den nu står den 5 minuter utanför och går att åka med igen efter många år ute och i garage innan jag köpte den i höstas.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1106
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-17 kl 12:06


Om inte bortplockat så skall det komma ett rör från grenröret dvs luften går via grenröret för att bli varm innan den kommer in i luftrenaren som i sin tur har en ventil som skiftar läge beroende på luft temperatur



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Kvitravn
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 9
Registrerad: 2021-1-13
Befinner sig: Utanför Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-17 kl 12:37


Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Om inte bortplockat så skall det komma ett rör från grenröret dvs luften går via grenröret för att bli varm innan den kommer in i luftrenaren som i sin tur har en ventil som skiftar läge beroende på luft temperatur


Okey du råkar inte ha någon bild? Hittat en Haynes bok ikväll så jag kan kolla lite kanske står något där.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Kvitravn
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 9
Registrerad: 2021-1-13
Befinner sig: Utanför Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-17 kl 15:57


Kollade vad det var och det är bortplockat och pluggad. Hörde mig för och det systemet var helt upprostad och nästan obefintlig.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1106
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-18 kl 07:51


Om is i förgasaren är problemet du haft så kan det räcka med att motorn tar luften från motorrumet istället för i grillen om så är fallet nu.



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
George Junior
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1861
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2021-1-19 kl 17:45


Det är ju lätt att kröka till en plåtbit runt 2 dm av avgastöret och koppla det med en slang till luftrenaren. Fardans förstaSid stannade på vägen hem när vi hämtade dem pga ispropp.



David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 7970
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2021-1-19 kl 22:46


Nu får det banne mig bli lite ordning även på alfapower ! Sorry att behöva börja i den änden men du ska skriva namn och ort i din profil !

Jo jag kan den där suden från det projektet började. Veine gick igenom allt å har rensat skullet ur balkarna och you name it. Veines dotter var måltavlan för bilen. Jag har svetsat en bakskärm.. det var min del. Sen har du väl köpt av Allard som jag genom Spiros ordnade en Weber DIR m. insug.
Men Arne som ju har en "viss vana" lyckades inte få ordning på den.

I våras höll jag ju på att renovera en sud med orginal DATRA 36. Fick den inte att gå som folk. Avgasvärdena var hemska och obesiktbara.
Sen testade jag med ett DIR-insug och DellOrto 40 (motsvarar Weber 40Idf) med en speciell adapter.
Funkade inte heller.
Sen köpte Spiros en till sud med Datran. Har också konstigheter för sig. I länga motorvägsbackar tappar den ork och stannar tillslut. Går igång efter en stund.

Så välkommenh i klubben ! Haha.

Men - min sud fick jag ordning på. >Fick ett singel Solex insug som satt på tidiga sudar från Bravo. DEN funkade fast först när Grifo gav mig en ny bränslepump.
Jag börjar tro att pumparna vid den här tiden i historien har börjat ge sig.
Jag ryckte loss slangen från förgasaren (in) och höll slangänden på den nivå den sitter på förgasaren. Körde på startmotorn och där kom INGENTING. Pumpen behövde mer varv än så. Helt galet. Nya pumpen vräkte ur sig soppa på startmotorvarv.
Datras problem brukar vara att det blir skit i munstyckskombinationerna i mitten. Ofta pga att evakueringsröret i svart plåt i luftrenaren mynnar mitt över munstyckena. Röret kommer med en kort slang från oljepåfyllningen..Tar du bort renaren så kan du vrida röränden (utan att tappa ner färgflagor etc i insugen.
När man får såna här problem som regel och inte bara som undantag så brukar kunnigt folk rek. ultraljudsrengöring.
Datran uppför sig som så när man får skit i munstyckena att den går bara på 2 lägen på gaspedalen - tomgång eller plattan i mattan.

Förvärmning av luften; - is i insugen brukar uppträda kring 1 till 3 plusgrader yttertemp. Typ. Om man inte har förvärmning.
Förvärmningen - om du tänker dig ett rör med grenrörens dubbla diameter säg 65 mm dia som är delat i två halvor för att kunna sättas runt grenrören. Ska se om jag hittar bild sen. luften sveper mellan grenrör och det utanpåliggande plåtröret - genom en slang som går upp till uttaget på sidan av röret som sitter på luftrenaren och mynnar till vänster i grillen. Sett i körriktningen. Du ser anslutningen på förgasaren. Rörsvepet kring grenrören ligger rakt ner där. Men - dom rostar som tusan. Har du inget svep kan du använda den M6-stump som sticker ut på vänster sida blocket i bakkant . Det är en av tre skruvar som håller fast plåtlocket över kammens bakände. Där ska plåtsvepet skruvas fast - men har du inget kan du skaffa en slang från luftrenarn å ner och anv. pinnbulten att fästa slangen så den mynnar vid närmaste grenrör. Då klarar du nog den biten att slippa is i förgasaren.
Mitt tips är att börja med att kolla pumpen. Sen en rengöring värd namnet på DIR.n

Apropå det jag skrev först om namn och ort så kan jag ju berätta då att jag flera ggr varit förbi hos Allard men haft otur att han inte varit hemma men skulle höra var du bor så jag kunde snacka med dig om just detta ... Du bor väl i närheten som jag förstått....




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 7970
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2021-1-19 kl 22:57




20210119_222743.jpg - 4.9MB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 84.3% - SQL: 15.7%]