AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: 24V pulsgivare position?
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 375
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2021-1-20 kl 18:26
24V pulsgivare position?


Hej!

Står i valet o kvalet mellan bröstkåpan från gamla motorn (75) eller den nya (164).
Fördelen med den gamla är att det blir garanterat tätt mot tråget, nackdelen är att fästet för givaren sitter ett par grader fel jämfört m 24V.

Vad har givaren för funktion?
Ger den endast "varvtal" bör läget inte spela ngn roll, har den däremot betydelse för tändpunkt måste man flytta fästet, kanske svetsa om eller montera genomgående pinnbultar eller... ngt annat. :dunce:


FE7C7138-2219-4E9F-8BFD-E1EB163BED9A.jpeg - 2.8MB



[Ändrad 20-1-2021 av argentaperra]




Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 908
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-20 kl 20:24


givaren har med tändningen och göra. den synkar med en givare på toppen på ena kamaxlen iallafall på 24v. det är för att se så tajmingen är korrekt och tändningen blir korrekt. tittar du på remskivan så är det ett par tänder som är borta och det är referens punkten.
är det en 24v motor du bygger.

är kåporna identiska annars förutom fästet så ska det bli tätt.




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Jakkeholm01
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 86
Registrerad: 2016-11-28
Befinner sig: Märsta
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-20 kl 20:27


den ger tändpunkt kan man säga men ska du köra originalsprut i din 75a? om du kör ett eftermarknadssprut så borde det inte spela någon roll då när man sätter triggerpunkten(Rätta mig om jag har fel)



Jakob Holm

Fiat Uno 45 (Skrotad), Alfa Romeo 75 A-traktor (Såld), P*rsche 944 (Såld), Alfa 159 2.4 q4 (Brukshink), Alfetta V6 Qo - 84 (Projekt)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 375
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2021-1-20 kl 20:44


Jävlar lite pinsamt jag kunde ju grävt fram min extra remskiva o kollat.. Haha (den som tillhör motorn är kvar på balanseringen m vev kolvar o svänghjul)
Stämmer att det ju finns en glugg, vilket såklart diskvalificerar 75-positionen.

Tillbaka till ritbordet, hur flyttar jag det bäst?

Låta ngn svetsa dit material o borra/gänga? (Kommer garanterat slå sig)
Borra hålen där jag vill ha dem o hjälpligt montera bultar på insidan, muttrar utsidan?
Chemical metal...?! (Skoja)

Richard; läckage är ett problem med 24v kåpan för att av de nya hålen, vissa som Robin Nyquist har bevisligen lyckats få det tätt, med kraftlim(!) men jag tänkte helt enkelt kunna slippa detta pyssel.

[Ändrad 20-1-2021 av argentaperra]

12E0837E-B8D4-4BB7-A6C8-77AC63B8CD21.jpeg - 656kB

[Ändrad 20-1-2021 av argentaperra]




Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Jakkeholm01
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 86
Registrerad: 2016-11-28
Befinner sig: Märsta
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-20 kl 20:57


en enkel lösning skulle kunna vara att få tag på en kåpa från en 164 12v, dem har placering för givare och ska ha rätt hålbild för tråget, ska montera 75a tråg på min 164 12v imorgon förhoppningsvis så kan kolla då.



Jakob Holm

Fiat Uno 45 (Skrotad), Alfa Romeo 75 A-traktor (Såld), P*rsche 944 (Såld), Alfa 159 2.4 q4 (Brukshink), Alfetta V6 Qo - 84 (Projekt)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 375
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2021-1-20 kl 21:29


Ok, ja om placeringen är annan än 75 så!
Återkom gärna.

Insprutningen blir original Motronic 164 QV

Var så om-o-kring-mig att jag gjorde en liten jigg i aluminium (givaren är ju magnetisk) så man kan se exakt var den bör sitta den lilla gynnaren.

Sista bilden visar 75-kåpan & givaren, första 164-kåpan. (Eller lancia kappa om vi ska vara riktigt petiga)


[Ändrad 20-1-2021 av argentaperra]

41852E7F-ECCA-4F6D-BF88-D376801AEF6A.jpeg - 1.7MB4E4E0799-F284-4926-9281-C82295707F77.jpeg - 1.7MB




Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 908
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-21 kl 13:34


kan du inte bara flytta givaren och behålla fästet, om det skiljer på deras vinklar vill säga, är det lika fäste behövs ju inte det. .. på kåpan du vill ha..
hålet som är inringat är det nyborrat ?
är det för 75 tråget som det är ändrat.

[Ändrad 2021-1-21 av bravo]




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 375
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2021-1-21 kl 14:30


Precis, nya hålen är de som passar 75-tråget, är långt ifrån den första som för detta, men eftersom jag ändå har en fräsch 75-kåpa från min originalmotor tänkte jag man skulle slippa det problemet.
Följdfrågan blir mer, hur gör jag nya fästpunkterna i 75-kåpan... Som ni ser längst upp sitter hålen några grader fel. ”mat för tanke” som engelsmännen säger

[Ändrad 21-1-2021 av argentaperra]




Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Jakkeholm01
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 86
Registrerad: 2016-11-28
Befinner sig: Märsta
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-21 kl 18:13


Här har vi 164 12v kåpan!
Hålen passar som sagt mot tråget utan att borra samt så ser det ut som givaren sitter som din gör i 24v kåpan

IMG_20210121_161956.jpg - 3.1MB

IMG_20210121_173926.jpg - 4.1MB

IMG_20210121_174055.jpg - 3.7MB




Jakob Holm

Fiat Uno 45 (Skrotad), Alfa Romeo 75 A-traktor (Såld), P*rsche 944 (Såld), Alfa 159 2.4 q4 (Brukshink), Alfetta V6 Qo - 84 (Projekt)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 375
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2021-1-21 kl 23:13


Nja den ser ut att vara identisk med min 75-kåpa tyvärr (den undre på översta bilden). Logiskt förvisso, likadan motor.

Tack ändå!

Det får bli 24v-kåpan + att försöka täta skruven i tråget m kraftlim/PL800

Tack för input!!


[Ändrad 23-1-2021 av argentaperra]




Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
M.Green
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 68
Registrerad: 2008-10-6
Befinner sig: Jönköping
Medlemmen är Offline

Humör: överladd

[*] Inlagd 2021-1-26 kl 19:57


Du behöver inte oroa dig för att det ska bli tätt mot tråget, ja kör med 164qv block, men 75 tråg, har bara limmat min frontkåpa mot tråget, aldrig haft problem med läckage.



Mathias Green
Jönköping
75 IMSA M112 -88
75 IMSA SC-88 (Skrotad)
75 1,8 Turbo-87 (pågående projekt)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 375
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2021-1-30 kl 02:06


Tack Mathias!



Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 84.9% - SQL: 15.1%]