AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Bertone, hjälp med bussningsbyte i T-stag
Enell
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 528
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-26 kl 22:53
Bertone, hjälp med bussningsbyte i T-stag


Stötte på patrull när jag skulle byta bussningarna i T-staget på Bertonen.
Tänkte först byta själv men insåg att det inte var så enkelt. Lämnade sen till en lokal verkstad, men de kom till samma slutsats och åstadkom bara ett avbrutet öra på infästningen i karossen.
Nån som vet vem eller vilken firma som kan fixa den här manövern?




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Ken
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2115
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2021-1-27 kl 18:04


Jag eldade upp mina gamla med gaslåga, sedan slipade jag ner bussningen som sitter på T-staget. Ytterdelarna fick man jobba mera så dom blev rena från gammal gegga.

Sedan får man kolla noga som attan hur man ska ha fästöreonen mot karossens infästning innan man pressar ihop det igen - lätt att få det lite i spänn på fel sätt.

Lycka till!




Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Audi SQ5 V6 Bensin; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 528
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-27 kl 21:23


Ja, det var ju en tanke förstås. Kanske tom funkar med att dela gummit med en hålsåg.



Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 586
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-1-27 kl 21:39


Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Ja, det var ju en tanke förstås. Kanske tom funkar med att dela gummit med en hålsåg.


Tror en hålsåg nyper, elda tror jag på!
Undrar hur Alfa en gång i tiden tänkt att man skulle göra?
Jag lämna bort mina till mgar här i Lkp och han svor vilt över dom!




Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bjorn55
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 399
Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline

Humör: :-)

[*] Inlagd 2021-1-29 kl 00:36


Vill minnas att jag borrade bort gummit, flera hål med typ en 8mm borr, och sedan "roterade/vred" runt i hålen och rensade bort gummit. Innerringen lossnade och tog sedan och spräckte ytterringen med bågfil.

Vet inte om det blev begripbart :rolleyes:




Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65

Björn Jägerstedt
CAR medlem 9182
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1361
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2021-1-29 kl 07:22


Har inte en susning om hur prylarna ser ut...:D
Förstår ungefär och om sista momentet i Björns metod
är svårt kan man plocka fram svetsen och dra några strängar
inuti ytterbanan. Utan att bränna igenom. Då krymper de och bör gå lätt
att plocka ut. En metod vi brukade använda på mitt jobb när det
skulle bytas bussningar i lastaggregat på stora gruv-traktorer. 😎




Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 528
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-2-1 kl 22:41


Det blev hålsåg, men det var onödigt spännande i början. Vete tusan hur det hade gått om remmen på borrmaskinen inte börjat slira när gummit kletade i hop totalt.
När väl gummit blev tillräckligt varmt så blev effekten detsamma som med svetsen, gummit mer smorde hålsågen än höll emot, det luktade så lagom mysigt i verkstaden.

IMG_1347.jpg - 621kB

Ytterringen var besvärligare, jag provade att skära jack i den för att kunna slå ut den - det lyckades inte, provade också att såga upp ett spår i den för att dela den invändigt - men icke.
Den gåtan har jag inte löst ännu, svetsen är iofs inte provad ännu, men jag ser det inte så smidigt att få bort allt gummiklet för att komma åt.




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Ken
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2115
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2021-2-2 kl 02:34


Gör ren bussningen utvändigt med stålbortse eller liknande, värm sedan med värmepistol




Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Audi SQ5 V6 Bensin; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 83.1% - SQL: 16.9%]