AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Svårstartad Alfasud
Kvitravn
Junior Alfista
**

Registrerad: 2021-1-13
Befinner sig: Utanför Linköping
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-3-8 kl 19:56
Svårstartad Alfasud

Tjo alla skulle behöva lite hjälp med vad som kan tänkas vara lite problem.

Efter att jag Renoverat förgasaren / det blev -20 en längre period så har bilen blivit väldigt svårstartad när den är kall, när den har varit igång 1-2 minuter är det inte några problem med tomgång eller liknande.

Man får tugga med startmotorn och pumpa med gaspedalen funkar nästan bättre utan choke i man får testa lite vad som funkar bäst. När den väl vill hoppa igång får man vara väldigt försiktig med att hålla bilen vid liv man måste pumpa med gasen men inte för mycket då dör bilen under de första 30 sek. ibland när man försöker få igång den blir det som en knall när man slutar vrida på nyckeln och bensin/gas flyger upp genom förgasaren.

När det var kallt en dag och jag skulle starta flög oljestickan upp i motorhuven och ner på marken ?

Den får bensin och tändspolen är inte något fel på, fördelarlock och rotor är relativt ny bytt likaså tändstift.

Jag undrar om ni kan ha någon fundering på vad som kan orsaka problemet, spontan tanke för mig är att kanske nya chokemembranet är något knas med?

Tack på förhand!

Erik Axelsson
Alfasud-82
GTV-82 större projekt.
Fiat Tipo-19
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2021-3-8 kl 23:07

Om den tänder tillbaka genom förgasaren när du vrider av låter det som att tändningen står fel. Enda gången det annars brukar smälla ur förgasare är när det går för magert. (Oftast..)

Kolla över hur mycket förtändning du har med en stroblampa och se om den blir lite enklare med justering av fördelaren.

Startar den enklare med startgas så är det väl sopparelaterat problem men annars tror jag på att du ska se över tändningen

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen