Pages:
1
..
26
27
28
29
30
..
32 |
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
br>
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Krängare bak, check!
Blir spännande att se om den gör nån skillnad…
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
George Junior
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Online
Humör: Work hard, play harder
|
|
George Sr hade ju krängare bak på en racesud. Hittar inte tr¨den nu men han hade ena bakhjulet i luften för det mesta, vilket resulterade i ett
17-kantigt bakdäck då det låste sig när han bromsade.
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior | George Sr hade ju krängare bak på en racesud. Hittar inte tr¨den nu men han hade ena bakhjulet i luften för det mesta, vilket resulterade i ett
|
Haha, ja - vi får se om den kommer lyfta på bakbenet. Ett av syftena är annars att inre framhjulet inte ska lyfta när det svänger tvärt. Min
Torsen-diff jobbar bäst när båda hjulen är i backen så jag hoppas kunna gå på gas lite tidigare ut ur kurvorna. 😄
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Coolt, och snyggt. Det där måste ju göra skillnad tycker man
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
beatwise
AP's pallbockskung! Brigata Boxer
br>
Registrerad: 2003-5-26
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Boxerfeber...
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior | George Sr hade ju krängare bak på en racesud. Hittar inte tr¨den nu men han hade ena bakhjulet i luften för det mesta, vilket resulterade i ett
|
Tråd i nuvarande form finns här (dock inte uppdaterad på länge):
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35735
Krängaren sitter kvar - men jag har inte kört den på banan än för att se hur det beter sig. Dock satte väl Joje på Alfetta-bromsar bak som tog
alldeles för mycket i förhållande mot frambromsarna som gjorde att det nöp lite onödigt mycket?
Tror Martins lösning blir alldeles lagom givet övrig setup - ska bli skitkul att se hur det tar sig. Gelleråsen är en bra testmiljö för just det
också, så det blir snabb feedback.
Stefan Atterhall CAR #4677
AR Alfasud TI 1.7 8V -78, vit #16 CAR Challenge klass II ( Projekt Fenix)
AR Sprint Veloce 1.7 8V -87, blå ( Projekt Stabil)
AR 147 GTA 3.2 V6 24V -03, röd
AR 156 TI Sportwagon 2.5 V6 24V -04, svart
AR 156 TI Sportwagon 2.0 JTS -04, svart
AR Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 M-Air TCT -14, bianco luminare
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Vi var på Skokloster, Labilen och jag, för att med några flera Challenge-ekipage göra lite PR för serien och uppmärksamma att det är 20-årsjubileum
för densamma i år. Det senare gick ”sådär”, men fick pratat med många nyfikna gäster/deltagare på träffen i strålande väder! ☀️😁
Photocred Axel Lindgren
Martin Atterhall
CAR #6517
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Rejsrapport CAR Challenge R1+R2 - Gelleråsen 2024
Så var det dags för säsongspremiär i strålande solsken! Vi har väl aldrig haft maken till tur med vädret - strålande solsken och runt 20 grader, dagen
efter ösregn och 8-10 grader. Jag är inte avundsjuk på hoj-gänget som laddade upp i depån när vi gled därifrån framåt kvällen...
Hur gick det med årets förbättringar då - flip eller flop? Vi kan säga att det blev en flip-flop!
Krängnigshämmaren funkar kanon, jag gick ut på första träning med mjukaste inställning och visst märks den - åtminstone utifrån minnesbilden av hur
det kändes förra året. Till träning två provade jag näst hårdaste inställning (fegade lite, jag vet - man bör testa ändlägena för att få referensen)
och kan inte säga annat än att den sitter som en smäck! Mer "bett" och liv i bakvagnen. I övergången höger/vänster i "Esset" där jag samtidigt lyfter
av lite gas kan man få vara beredd att parera lite för att baken blir lite väl yster, men jag lärde mig snabbt att den bästa lösningen för det är att
gå lite tidigare på gas - så helt enligt önskemål/plan.
Catch-tanken funkade istället "inte alls". Första träningen gick bra ett tag, men det hostade till lite efter Trösen (kurvan efter långa rakan) av
alla ställen men jag tänkte att det kanske var övergående. Till träning två blev det istället etter värre med host och spott på flera ställen, vilket
också sysn på tiderna - inga att skryta med. Jag tänkte det uppstod problem om matarpumpen drar luft eftersom jag avsiktligt valt att låta tanknivån
sjunka, så i med årdentligt med sås inför kvalet. Redan medan vi stod i bandepån och väntade på att få köra ut hörde jag hur soppapumpen sög luft,
klart obra. Mycket riktigt blev det fortsatt host och spott trots nästan full tank och tider därefter... Min slutsats är att matarpumpen är för klen
(trots att den är specad till 120 l/h - så mycket drar inte en Sprint på långa vägar ens på räserbana...) och catch-tanken helt enkelt inte fylls på
vilket gör att det går torrt. Får se vad åtgärden blir för det.
Till första rejs gjorde jag därför ett McGyver-meck och kopplade förbi catch-tanken, tillbaka till gamla set-up:en. Tanken var ju nästan full så det
borde finnas tillräckligt för ett rejspass utan storkning i alla fall.
Ut på griden med andan i halsen efter mekning in i det sista. Startplats i högerled ganska långt bak (näst sista led?) eftersom kvaltiden var "så
där", dock i klunga med mina klasskompisar i "trean". I rutan framför står nytillkomne Gleb (klass 2) i GTV6. När ljusen slocknar är han inte alls
med, men jag får till en riktigt bra start och lyckas köra förbi honom på högersidan, nästan med högerhjulen ute i gruset. Rusar på i luckan framför,
passerar en BMW och är typ ikapp Mattias i orangea 75an framme vid Trösen med Åberg i stor BMW E39 till vänster i ytterspår. Håller disktinkt tag i
innerspåret eftersom jag vet att Åberg gärna "stänger till" abrupt om han får minsta lucka - men lyckas hålla honom på utsidan och går före in i
Esset, så tre placeringar upp redan efter första kurvan!
Inga antydningar till host eller bludder genom Esset så bra fart ut mot Ejes. Längre fram i ledet uppstår en tillspetsad version av min
förstavarvssmäll där förra året då en Abarth brakar rätt in i sidan på en BMW och tar med sig Jarmo i Giulia på köpet. Jag lyckas passera utan
störning och dörnar på - nu drar bilen som den ska! Ligger fortsatt bakom Mattias och kan "nästan" hänga på hans klass 2-bil medan det svänger men
tappar tydligt i de rakare partierna. Mina tider här är typ 3 sekunder snabbare än under kvalet då det bluddrade mest hela tiden. Jag lyckas jobba upp
en bra lucka till dem bakom men ligger på för att det är kul och så vill jag ju se vad jag kan åstadkomma med den bättre farten jag har i kurvorna.
Lite väl entusiastiskt visar det sig - på sjätte varvet har jag bra "häng" genom Esset och går ut på den lilla rakan med bra fart - fram emot
högerknixen mot Ejes är det dags att lägga i fyran - men jag lyckas av någon anledning få i tvåan istället, vilket naturligtvis ledde till en massiv
övervarvning (typ drygt 9k?). Det var inget min gamla 23-tusenmilamotor uppskattade utan något började låta väldigt konstigt ifrån motorn. Inget
läckage eller hål i blocket, så vevstakarna verkar inte gått av i alla fall
Färdigkört m a o, på oklar tidshorisont. Bild nedan när det var dags att packa ihop. Det blir ingen filmtajm den här gången för att bespara föraren
pinsamheten...
Martin Atterhall
CAR #6517
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Inte svårt att missa en växel, tungt, hoppas nu bara att följderna inte är katastrofala.
Jag får en lätt skäms-känsla när jag ondgör mig över min drivknut.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
Micke G
AP\'s boxersamlare
br>
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
Aj, vilken osis. Hoppas du får ordning på maskin snart. Annars tack för en intressant resumé
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Har du gjort någon skadeinventering ännu eller ställde du bara grejerna efter missödet och gav dig på båten?
Niclas Enell
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Inte mer än så här... Båt är i sjön, firande av student förbereds. Har jag turen med mig hinner jag få ihop det och anmäla mig till Rudskogen i sista
sekund.
Det förutsätter sannolikt att ventilerna lyckats tygla sig från att ha intimt umgänge med kolvarna. 8771 rpm var det enligt loggen, det gillade inte
mina gamla vevlager...
Martin Atterhall
CAR #6517
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Apropå student eller kanske inte, påminner om hur det såg ut på golvet efter att ungarna ätit rostat bröd och flingor. Vätskan var dock mer typ mjölk.
Vi får hoppas på det bästa.
Niclas Enell
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell | Apropå student eller kanske inte, påminner om hur det såg ut på golvet efter att ungarna ätit rostat bröd och flingor. Vätskan var dock mer typ mjölk.
Vi får hoppas på det bästa. |
Jag är väldig glad ändå, att inte mina cornflakes ligger i mer mjölkliknande vätska… 🤣
Martin Atterhall
CAR #6517
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det var rejs 15 juni på Rudskogen, eller hur var det nu? Och just det, räserbilen gick ju sönder sist - blev ju dåligt med poäng där…
Efter dissekering kan konstateras att tvåans vevlager och -stake tackat för sig och nu mest lämpas för återvinning. Veven verkar vara möjlig att rädda
men kräver omslipning (svårast blir väl i så fall att hitta lager i över(under?)-dimension). Men byta motor och renovera den som ska sättas i
samtidigt tar väl bara nån dag - eller?
Om man lyckas hyra in ”Sud-Sunes rejs-B&B och ambulerande tävlingstekniker” som chefsmekaniker bättras oddsen på högst avsevärt. Vi etablerade ett
löpande band för simultan demontering/bearbetning/återmontering på nytt block för att vara så effektiva som möjligt.
Två toppar som såg fina ut grävdes fram ur gömmorna tillsammans med det gamla blocket från Illbattingen. Blocket fick ett par nya vevlager för att
vara på säkra sidan och några kamaxlar och ventiltryckare fick leka ”Hela havet stormar”. Så här långt är gamla motorn ur, toppar har hittat upp på
Illbattingens block. Kvarstår att få på insug, soppasystem - slå ihop med lådan och få upp rovan i bilen.
Ska nog gå det här!
Martin Atterhall
CAR #6517
|
|
TurboB
Alfista
br>
Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline
Humör: Överladdad
|
|
Åhåå, finbesök i verkstan. Då hinner du nog till Norge i alla fall. Kämpa på!
Magnus Åberg
Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89,
Fiat Marea 20V brukshink.
|
|
Pages:
1
..
26
27
28
29
30
..