AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Fjädrar, 33 /Sud
Finnland
Pungsvettig

Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline

Humör: 8|

[*] Inlagd 2021-4-30 kl 11:06
Fjädrar, 33 /Sud

Det här ett ämne som diskuterats tidigare men alternativ till bakfjädrar till 33 chassie Sprint? Jag vet att det finns en hel del erfarenheter här på forumet. Tanken är att köra så här: Standardfjädrar fram, för att få en följsam framvagn så att båda hjulen hålls i marken, kombinerat med hårda bakfjädrar för at kompensera bristen på krängare bak. Behålla, åtminstone för stunden, orginalhöjd. Lär bli risk för lyft av inner bakhjul vid kurvtagning men det får man leva med så länge framhjulen hålls nere. 185/55R14 däck. Tankar och kommentarer?

Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Enell
Alfa-freak

Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-4-30 kl 15:46

Finns nog en del på min projektråd, typ fr sidan 25 och framåt. Har krånglat en del med det där det senaste.

Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2021-4-30 kl 19:24

Sudens bakvagn har i teorin antikräng-geometri. Kanske styva bussningar i de längsgående staten hjälper?

David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2021-4-30 kl 22:59

Jag vet inte riktigt hur du tänkt använda bilen eller vad du vill uppnå, men det låter som det finns risk för att du får oönskade överstyrningstendenser om du styvar upp påtagligt bak utan att ”följa med” fram. En framhjulsdriven bil blir inte rolig om du inte kan lita på att bakvagnen ”sitter kvar”.

På 33an (snart Sprint) som jag kör bana med sitter det ordentligt hårda fjädrar både fram och bak. Ca 70-80 N/mm fram och typ 180-200 N/mm bak. Senare bytte jag fjäderbenen fram till ”coilovers” med 100 N/mm. Bilen är otroligt följsam på bana, men markerat understyrd när man når gränsen för vad däcken orkar med. Det är kanske inte riktigt relevant för dig, men du kan få en uppfattning om proportionerna fram/bak.

De flesta gånger jag har kört av banan har det berott på plötsliga bakvagnskast, oftast för att jag har ökat tempot för snabbt och inte fått tillräcklig temperatur i bakdäcken. Det är inte något vidare när de släpper snabbt och svårt att korrigera. Jag tänker att det kan bli lite lika om du har påtaglig ”obalans” i styvheten mellan fram och bak.

Just my :2cents:

[Ändrad 2021-4-30 av Atterhall]

Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint "kanske Corsa" -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
Finnland
Pungsvettig

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-5-1 kl 10:12

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Finns nog en del på min projektråd, typ fr sidan 25 och framåt. Har krånglat en del med det där det senaste.

Tackar för den. Du kör alltså MR2 fjädrar bak och probe fram?

Henrik Frilund
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Enell
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-5-1 kl 14:43

Jäpp.
Fick kapa och värma o hop bakfjädrarna för att få till höjden. Sitter Jamex sänkfjädrar till Ford Probe fram, passade bra i fjädersätena, men upplevs mjukare än Lesjöfors standardfjädrar.
Jag skall inte gå i ed på det men tror faktiskt att balansen i bilen blev bättre med de lite mjukare Jamex-fjädrarna fram än med Probe standardfjädrar från Lesjöfors.

Hade varit kul att hitta en ytterligare hårdare fjäder bak.

[Ändrad 2021-5-1 av Enell]

Niclas Enell
Finnland
Pungsvettig

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-5-1 kl 21:56

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Jag vet inte riktigt hur du tänkt använda bilen eller vad du vill uppnå, men det låter som det finns risk för att du får oönskade överstyrningstendenser om du styvar upp påtagligt bak utan att ”följa med” fram. En framhjulsdriven bil blir inte rolig om du inte kan lita på att bakvagnen ”sitter kvar”.

På 33an (snart Sprint) som jag kör bana med sitter det ordentligt hårda fjädrar både fram och bak. Ca 70-80 N/mm fram och typ 180-200 N/mm bak. Senare bytte jag fjäderbenen fram till ”coilovers” med 100 N/mm. Bilen är otroligt följsam på bana, men markerat understyrd när man når gränsen för vad däcken orkar med. Det är kanske inte riktigt relevant för dig, men du kan få en uppfattning om proportionerna fram/bak.

De flesta gånger jag har kört av banan har det berott på plötsliga bakvagnskast, oftast för att jag har ökat tempot för snabbt och inte fått tillräcklig temperatur i bakdäcken. Det är inte något vidare när de släpper snabbt och svårt att korrigera. Jag tänker att det kan bli lite lika om du har påtaglig ”obalans” i styvheten mellan fram och bak.

Just my :2cents:

[Ändrad 2021-4-30 av Atterhall]

Jag hade en lång utläggning som försvann ut i rymden nånstans så jag får sammanfatta lite. Banåka lär det bli men den blir då aldrig snabb, idioten bakom spakarna är största bromsklossen. Siktar på "underhållande", vad nu det betyder. Vad du säger verkar ligga i linje med vad jag sett andra påstå alltså typ dubbelt så hårda fjädrar bak och med det så kan MR2 fjädrarna funka rätt bra. Rotade runt linte på nätet och standard fjädrar verkar vara 25 Nm fram och 21 bak och med standard MR2 fjädrar som verkar ha ~36 Nm. Enell får korrigera mig om jag har fel. :lamer: Så inga järnspett direkt. Förhållandet borde ju bli då så at det är ~44% styvare bak än fram. Vet inte om jag tänker fel då men jag tycker att ja borde få en rätt bra balans samtidigt som körbarheten på gata inte helt förstörs.

Henrik Frilund
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
Enell
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-5-2 kl 09:17

Infon jag fått från Lesjöfors är som följer:
-MR2-fjädern har en konstant på 33,4 N/mm
-Probe-fjädern har en konstant på 31,6 N/mm

Sen var det där med uppgifterna på standardfjädrarna, i verkstadshandboken för de tidiga 33:orna står det 24,5 N/mm fram och 20,5 N/mm bak. Under förutsättning att Sprinten har samma fjädersättning skulle det ge en 30% ökning fram och en 60% ökning bak.

Fjäderkonstanten på Jamexfjädrarna borde vara lurigare (?) eftersom de är progressiva. Enligt leverantören skulle de he en fjäderkonstant på 39 N/mm, men de upplevs mjukare än fjädern från Lesjöfors.

Dyker det upp ytterligare alternativ till fjädrar så tar jag gärna del av detta . Det rätta är naturligtvis att gå över till coilovers men jag är inte riktigt där ännu.

Niclas Enell
Finnland
Pungsvettig

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-5-3 kl 09:37

Infon jag fått från Lesjöfors är som följer:
-MR2-fjädern har en konstant på 33,4 N/mm
-Probe-fjädern har en konstant på 31,6 N/mm

Sen var det där med uppgifterna på standardfjädrarna, i verkstadshandboken för de tidiga 33:orna står det 24,5 N/mm fram och 20,5 N/mm bak. Under förutsättning att Sprinten har samma fjädersättning skulle det ge en 30% ökning fram och en 60% ökning bak.

Fjäderkonstanten på Jamexfjädrarna borde vara lurigare (?) eftersom de är progressiva. Enligt leverantören skulle de he en fjäderkonstant på 39 N/mm, men de upplevs mjukare än fjädern från Lesjöfors.

Dyker det upp ytterligare alternativ till fjädrar så tar jag gärna del av detta . Det rätta är naturligtvis att gå över till coilovers men jag är inte riktigt där ännu.

Ganska bra google-fu får jag säga. :) Det verkar som att det sku bli ganska bra med mr2 fjädrar. Tar och beställer hem ett par för att testa.

Henrik Frilund
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
Enell
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-5-3 kl 20:46

Haha, inget Google på den infon. Hade tur och få tag på en gosse på Lesjöfors som tog sig tid att forska i ämnet. Övrig info från Forza och verkstadhanbok.
Svårt att veta vad man skall tro om det man hittar på webben. Pratade dessutom med han som har GE och han menade på, om jag nu fattade rätt, att en progressiv fjäder inte går att ge en fjäderkonstant på vanligt sätt.

Niclas Enell
Enell
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-5-4 kl 22:50

Kollade med Lesjöfors igen om alternativa fjädrar, men det var ingen utdelning. Det var de här båda alternativen som var tänkbara.

Om du tänker skaffa MR2 fjädrar bak skulle man kunna leka med tanken att prova med en sänkfjäder. Då kanske du slipper korta dem. Sen att du är uppmärksam så du får till årsmodell 90-98. Skiljer nog mellan versionerna på bilen.

Niclas Enell
Enell
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-5-5 kl 16:56

Som man frågar får man svar... Min kontakt på Lesjöfors hade bara forskat vidare kring framfjädrar.

:dunce:

De har en fjäder till Fiat Panda 1,2 Bi-Power 03-11 med Lesjöfors artnr 4226143 som har en fjäderkoefficient på 51 N/mm. Den borde kunna funka bak och blir en 150% ökning mot original.

:D

Tillsammans med Probe fjädern blir då bakfjädern 60% styvare än framfjädern. Vad det ger för balansen i bilen vore kul att veta.

Den är lite trängre invändigt men såvitt jag kan bedöma så borde den kunna funka. Sannolikt måste man värma i hop den upp emot 40 mm för att bilen inte skall se ut som en SUV. Enligt beskrivningen skall den vara öppen i båda ändar och värmer man ihop den ena ändan skulle det kanske kunna ge 1/3-del av kortningsbehovet.

Våga prova och berätta sen för mig hur det gick.

;)

Niclas Enell
Enell
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-5-17 kl 22:22

Jag vågade...

:bananana:

De blir troligen väl hårda om man bara skall ha bilen till att åka och köpa glass med.

Niclas Enell
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2021-5-18 kl 10:18

Jag vågade...

:bananana:

De blir troligen väl hårda om man bara skall ha bilen till att åka och köpa glass med.

Spännande! Hur blev höjden? Bilder?

Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint "kanske Corsa" -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
Enell
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-5-18 kl 21:35

Haha, inte där riktigt ännu. Har bara hämtat paketet.

Niclas Enell
 Pages:  1  2

Upp till toppen