Pages:
1
2
3
4
..
14 |
Micke G
AP\'s boxersamlare
      br>
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
Jag gillar verkligen den där kopparfärgen, något åtråvärt i den.
Jäkla tur att den gula såldes på studs, då har man inget att gräma sig över för att man var långsam i besluten.
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
rstx
Alfista
   br>
Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Eslöv
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  | Fy f-n, den där gula är ett riktigt häftigt bygge. Där ligger man så mycket i lä att man nästan vill sluta.
|
Hahah får lite dåligt samvete här ju, samtidigt kul att höra att ni gillar den 
Den är ju bara ett annat typ av monster egentligen. Jag gillar hela breddade Autodelta-looken med skinnsäten och allt men en mer original sprint har
sin charm också och den finns ju inte kvar i min på det sättet.
Men denna kopparfägade håller jag med Micke, intressant färg och det verkar ju vara en jäkligt cool bil. SOm sagt, kanske denna du borde lägga mesta
krutet på med 16v och allt?
Daniel Tunér
Autodelta Tipo Alfasud Sprint - 78'
164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Spider S2 - 72'
Alfetta GTV6 - 85'
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Utöver skicket så är det några grejer med bilen som gjorde den svår att motstå.
Tror ni prickat in alla...
Utöver 16V-motorn i bilen, som troligen är allt annat än en klenod, återkommer till det Andreas, följde det med ytterligare en ½ 16V-motor.
Chassiesättningen ser riktigt lyckad ut, men även där finns det lite att fundera på.
Gillar också färgen, tror jag sett den på någon Sud innan.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Skicket på Sprinten är på det hela taget riktigt bra. Det finns naturligtvis en hel del att göra men inga stora genomtramp som jag sett hittills.
Bakre delen av trösklarna kräver en del arbete.
Nedre delen på en av framskärmarna, får se om jag skall försöka leta repplåt eller om det blir att knacka själv. Förhoppningsvis går det klara
dörrarna. Finns nåt som göms i en trökel också som synes. Tyvärr har man våldat bort plastsköldarna på sidorna. Har en tanke om att försöka hitta
någon som är händigare än jag med svetsen att lägga igen hålen för att slippa plasten.
Koffertluckan är inte bra, det syns inte på bilden men kanten under gummilisten är rätt tufsig. Jag har inte kollat under gummilisten på framrutan men
sannolikt är det nåt liknande även där.

Inredningen är ok frånsett förarstolen och de sedvanliga högtalarhålen, sen har man burit sig slarvigt åt när man tagit bort indtrumenthuset och
orsakat sprickor i instrumentbrädan.
Niclas Enell
|
|
2maz
Alfista
   br>
Registrerad: 2015-4-2
Befinner sig: Bålsta
Medlemmen är Offline
Humör: Vårkänslig
|
|
Hej,
Jag tycker att du ska vara lite rädd om bakrutedekalen. På den tiden som det begav sig var var Blomqvist Bilar återförsäljare för Alfa Romeo i
Östersund.
1995 köpte jag min första Alfa av Blomkvists bilar som då enbart sålde beg bilar. Rulade in där på ren slump och såg två stycken Alfa Sprint. Jag
köpte den vita QVn från 1984 och lämnade den röda. Dessutom så köpte jag senare vinterhjul av Roger som ägde den här koppar-Sprinten senare till den
bilen.
Thomas Bodén
Bålsta
Alfa 156 GTA SW - 04
Meritlista: Sprint 1,5QV - 84; 33 1,7ie TI - 89; 75 3,0 America - 88; 164 3,0 - 90; 33 1,7ie QV 16v Permanent 4 - 92; 156 V6 2,5 - 97; GTV 3,0 - 98;
Alfa 159 2,2 Ti SW - 08; Alfa 166 3,0 24v Distinctive Automatic - 04; Alfa 156 V6 2,5 SW Distinctive -00
|
|
Micke G
AP\'s boxersamlare
      br>
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
Jag skulle svetsat igen hållen, tycker sprinten vinner mycket på att ta bort all plast längs sidorna. Använd kylpasta och svetsa försiktigt.
Rostfri baklucka finns i förrådet vid intresse.
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
rstx
Alfista
   br>
Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Eslöv
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  | Jag skulle svetsat igen hållen, tycker sprinten vinner mycket på att ta bort all plast längs sidorna. Använd kylpasta och svetsa försiktigt.
Rostfri baklucka finns i förrådet vid intresse. |
Kan inte plussa på detta mer.
Det är snyggt samt... De där j*vla hålen som plasten sitter i, är ju framförallt en stor orsak till att vatten kommer in i nederdelen av
dörrar/skärmar/trösklar och rostar upp skiten.
Ang. dekalen så vem bryr sig om den
Har också en rostfri nedslipad baklucka liggandes här nere.
Killen jag sålde min svarte Sprint till har också en massa extra delar som möjligtvis kan bli över. Tex stolar och extra skärmar etc. Annars kan man
faktiskt få dit GTV6-stolar eller GTV916 stolar (snyggt som fasen).
Daniel Tunér
Autodelta Tipo Alfasud Sprint - 78'
164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Spider S2 - 72'
Alfetta GTV6 - 85'
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Thomas, jag skall försöka vårda arvet. 
Schabblar jag inte bort mig så skall jag försöka både få bort och dit bakrutan hel.
Det tråkiga är den brända dekalen i rutans ovankant.
Micke och Daniel, jag lider av svår plastallergi så sköldarna på sidorna skall absolut bort. Men har stor respekt för att svetsa igen hålen så inte
jag förstör dörrarna.
Min andra Sprint har ju ett Zenderpaket, ack så häftigt på 80-talet, men nu ger det mig bara rysningar.
Byta bakluckan till en frisk lucka måste vara långt mycket enklare än att försöka laga och lappa på falsen runt rutan.
Micke, jag skall ju uppåt ditt en runda i sommar så vi kan ju slå ett öga på luckan då.
Daniel, skärmar kan vara ytterligare en genväg för att slippa laga på de som sitter på bilen. När jag fått bort spolarvätskebehållaren noterade jag
att höger fram har fått sig en pys och är illa riktad och sen bara spacklad. Här behövs en del plåtslageri för att få till rätt form igen.
Niclas Enell
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Väl av kärran så måste motorn startas. Fick ett klipp från säljaren där han vevat i gång motorn efter ett av mina besök.
Svårt att avgöra motorgång genom att bara lyssna på ett videoklipp på en telefon.
När bilen var hemma var det dags för start av rovan.

Kan inte säga att den gick klockrent...
Det fanns ett slammer i motorn som gjorde att jag vred av nyckeln efter bara en mycket kort stund. Tror tyvärr inte det är de hydrauliska lyftarna.
Ja, det var väl kanske inget annat att vänta. Slog ut oljan ur motorn och kunde konstatera att den inte direkt var några spån i motorn men mycket
sörja i botten på sumpen.
Andreas, som ämne sett kanske motorn kan vara något men absolut inget körklart. Inte ens i närheten skulle jag vilja säga.
Motor och växellåda skall ur. Dags för balanskonst igen.
Niclas Enell
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Ajajaj, vilken sorts slammer och varifrån? Finns ju många grejor som kan spöka om den stått länge…
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Är ju 1½ är sen nu så jag klarar inte återge ljuden så exakt längre.

Vill minnas att det var ett slammer från blocket och ett gnagande/skavande ljud från en av topparna men nöjde mig med att vrida av nyckeln och
konstatera att den måste isär.

Men det var den här jag ville åt just då - växellådan.

Och en kontroll av att det var rätt utväxling - vilket det var. Perfekt, ett ämne för ombyggnad av Sune Svensson.
Blir helt rätt i min svarta Sprint.

Och hur perfekt den lådan sen visade sig vara har jag skrivit om i min andra projekttråd.

Niclas Enell
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Hopplahejsan! 😁
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Utöver motorn i bilen så följde det ytterligare motordelar sen ett tidigare kamremshaveri.
Bla ett block och tre mer eller mindre kompletta toppar. Dessvärre så fanns det inget ytterligare sprut, bara spridda skurar med prylar. Så det går
tyvärr inte få ihop en komplett motor, utöver den som satt i bilen, vilket jag hade hoppats på.

Blocket dissekerades och lämnades till min motorbyggare för uppmätning. Undras om det gått i hans skrotlåda för jag har inget hört i från honom på 9
månader.

Niclas Enell
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det ser ju förbaskat bra ut, men, men, men...
Följdverkningarna, eller möjligen försök till problemlösning, går att skåda i skärmkanterna.

Uppenbart är fjädrarna väl mjuka för att vara en lyckad kombo med fälgarnas offset och däcken.
Hittade denna märkningen på en framfjäder och det säger mig inte nåt vad det kan vara.
Niclas Enell
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ser ju oförskämt fräsch ut på bilderna i a f!
http://www.jrfilters.com/car-suspensions/lower-springs/
Sök på Alfa Romeo så kommer de upp som passande till Sud med det artikelnumret, 35 mm sänkning enl sidan - ingen annan info.
Alldeles för mjuka oavsett… 😎😂
[Ändrad 2021-7-16 av Atterhall]
Martin Atterhall
CAR #6517
|
|
Pages:
1
2
3
4
..
14 |