AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Kalibrera Webrar
AndersH
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 849
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-7-21 kl 13:32
Kalibrera Webrar


Jag får olika undertryck mellan portarna på samma förgasare. 1an är låg medans 2, 3, 4 ligger lika, vad kan man göra åt detta?
Samma fråga ligger i min proj-tråd
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34673&page=43#pi...




Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sudsune
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 52
Registrerad: 2020-1-20
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-7-21 kl 21:16


då har du dålig komp på 1 cylinder

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1383
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2021-7-22 kl 05:31


Hmm... den är inte konstruerad som Alfettan?
När jag servade min på 80-talet kopplade mekanikern in
slangar med vätska inuti till en pelare med tavlor.
Det var nåt med 1:ans cyl. Han fick plugga nån vaacumslang
för att instrumentet skulle visa rätt. Antingen vaacumförställningen
till fördelaren eller ytterligare en slang. Tror den satt under anslutningen
för vevhusvent på ventilkåpan.
Hade kanske nåt med avgasrening att göra? Började bli modernt...
Och... jag hade Dellórtos...:cool:




Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 849
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-7-22 kl 14:31


Kollat komp, jämt o fint med öppna spjäll men med stängda spjäll 20% lägre på ettan. Det där med vakumslang måste kollas, ut i garaget igen!




Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 849
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-7-23 kl 07:08


Jo den där vacumslangen finns där och det blev bättre men inte helt bra, misstänker läckage i insuget/gummin, men det får bli ett senare fix.
Vad gjorde man utan AP, Tack :afro:


[Edited on 2021-7-23 by AndersH]




Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 909
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-7-23 kl 19:02


Nu har du hittat svaret på din fråga men om man funderar vidare väcker det en annan fråga.
Teoretiskt är luftvolymen större bakom ettans spjäll pga slang och fördelare vilket skulle medföra en större elasticitet på just den volymen än bakom de övriga spjällen. Men likafullt borde det inte påverka undertrycket nämnvärt.
Om du eliminerade undertrycksdifferansen mellan spjällen genom att plugga slangen till fördelaren så skulle jag till att börja med leta i det arrangemanget efter ett ev inläckage av luft.




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Ken
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2148
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2021-7-26 kl 19:00


Undertrycksslangen är så att vevhusventilationen alltid ska jobba med undertryck - dvs den är dragen dit. 1ans cylinder har annat tomgångsmunstycke i original för att ge den lite mera bränsle och kompensera för detta.




Kenneth Larsson
Stallarholmen
Ford Mustang GT -17; Volvo XC 60 bruxis; Seat Mii elbil!!!! Mercury 5 Hk snurra på segelbåten
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 909
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-7-26 kl 21:49


Jag läste naturligtvis inte färdigt innan jag började skriva.
Fastnade i tänket med att vakumslangen gick till tändförställningen på fördelaren, inte till vevhusventilationen. På min bil har jag avlägsnat undertrycksslangen till vevhusventilationen och pluggat grenröret och det finns heller inte någon vakumstyrd tändförställning.

:dunce:

Glöm vad jag skrev.




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 849
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-7-29 kl 09:20


Hur skall det egentligen funka, alla andra bilmärken verkar ha en backventil på slangen med liten area, så det inte sabbar tomgången, detta verkar ju enkelt o smart.
Men har alfa löst det med annat tomgångsmunstycke i original? Är ganska säker på att mina 45:or inte har det, får kolla!




Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 909
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-7-29 kl 12:54


På mina 40DCOE 32 som sitter original på 1750:n är bestyckningen identisk på alla förgasarna.




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 849
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-7-30 kl 11:21


Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  
Hur skall det egentligen funka, alla andra bilmärken verkar ha en backventil på slangen med liten area, så det inte sabbar tomgången, detta verkar ju enkelt o smart.
Men har alfa löst det med annat tomgångsmunstycke i original? Är ganska säker på att mina 45:or inte har det, får kolla!


Denna lilla slangen är direkt kopplad till ettan utan backventil men varför räcker det inte den stora?

EED0BD8F-2604-42BA-BCFC-858DD919056B.jpeg - 248kB

[Edited on 2021-7-30 by AndersH]




Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Ken
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2148
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2021-7-31 kl 08:59


Därför att den stora slangen inte garanterar undertrycket. Därför säkerställer man undertryck via den lilla slangen till insuget/förgasaren. Om man vill vara en miljöovän kan kan blocka slangen men du måste ändå bestycka om förgasaren.




Kenneth Larsson
Stallarholmen
Ford Mustang GT -17; Volvo XC 60 bruxis; Seat Mii elbil!!!! Mercury 5 Hk snurra på segelbåten
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 849
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-8-5 kl 22:14


Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Därför att den stora slangen inte garanterar undertrycket. Därför säkerställer man undertryck via den lilla slangen till insuget/förgasaren. Om man vill vara en miljöovän kan kan blocka slangen men du måste ändå bestycka om förgasaren.


Har inte varit hemma så jag kunnat kolla bestyckningen
Men borde inte bli rundgång dvs lilla suger via den stora från luftburken?




Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
George Junior
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1965
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2021-8-6 kl 15:31


Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Därför att den stora slangen inte garanterar undertrycket. Därför säkerställer man undertryck via den lilla slangen till insuget/förgasaren. Om man vill vara en miljöovän kan kan blocka slangen men du måste ändå bestycka om förgasaren.


Är det någon nämnvärd prestandafördel med att inte använda vevhusventilationen som den är byggd? Det är ju rätt otrevliga gaser som kommer den vägen, delvis förbrända kolväten, inget man vill andas i onödan.




David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Goran
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 22
Registrerad: 2014-5-23
Befinner sig: Silverdalen
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-8-7 kl 11:43


På min 2000 GTV med 40 DCOE Webrar var det samma storlek på alla munstycken när jag köpte den på 80-talet. Har inte sett någon munstyckstabell där det skulle vara annan storlek på ettans cylinder.

Göran




Göran Fransson
CAR medlem #1385
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 84.8% - SQL: 15.2%]