Pages:
1
2 |
AndersH
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 849
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Kalibrera Webrar
Jag får olika undertryck mellan portarna på samma förgasare. 1an är låg medans 2, 3, 4 ligger lika, vad kan man göra åt detta?
Samma fråga ligger i min proj-tråd
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34673&page=43#pi...
Anders Hellberg
|
|
sudsune
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 52
Registrerad: 2020-1-20
Medlemmen är Offline
|
|
då har du dålig komp på 1 cylinder
|
|
Chramon
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1383
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline
Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200
|
|
Hmm... den är inte konstruerad som Alfettan?
När jag servade min på 80-talet kopplade mekanikern in
slangar med vätska inuti till en pelare med tavlor.
Det var nåt med 1:ans cyl. Han fick plugga nån vaacumslang
för att instrumentet skulle visa rätt. Antingen vaacumförställningen
till fördelaren eller ytterligare en slang. Tror den satt under anslutningen
för vevhusvent på ventilkåpan.
Hade kanske nåt med avgasrening att göra? Började bli modernt...
Och... jag hade Dellórtos...
Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 849
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Kollat komp, jämt o fint med öppna spjäll men med stängda spjäll 20% lägre på ettan. Det där med vakumslang måste kollas, ut i garaget igen!
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 849
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Jo den där vacumslangen finns där och det blev bättre men inte helt bra, misstänker läckage i insuget/gummin, men det får bli ett senare fix.
Vad gjorde man utan AP, Tack 
[Edited on 2021-7-23 by AndersH]
Anders Hellberg
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 909
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Nu har du hittat svaret på din fråga men om man funderar vidare väcker det en annan fråga.
Teoretiskt är luftvolymen större bakom ettans spjäll pga slang och fördelare vilket skulle medföra en större elasticitet på just den volymen än bakom
de övriga spjällen. Men likafullt borde det inte påverka undertrycket nämnvärt.
Om du eliminerade undertrycksdifferansen mellan spjällen genom att plugga slangen till fördelaren så skulle jag till att börja med leta i det
arrangemanget efter ett ev inläckage av luft.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
Ken
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 2148
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Oo=V=oO
|
|
Undertrycksslangen är så att vevhusventilationen alltid ska jobba med undertryck - dvs den är dragen dit. 1ans cylinder har annat tomgångsmunstycke i
original för att ge den lite mera bränsle och kompensera för detta.
Kenneth Larsson
Stallarholmen
Ford Mustang GT -17; Volvo XC 60 bruxis; Seat Mii elbil!!!! Mercury 5 Hk snurra på segelbåten
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 909
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Jag läste naturligtvis inte färdigt innan jag började skriva.
Fastnade i tänket med att vakumslangen gick till tändförställningen på fördelaren, inte till vevhusventilationen. På min bil har jag avlägsnat
undertrycksslangen till vevhusventilationen och pluggat grenröret och det finns heller inte någon vakumstyrd tändförställning.

Glöm vad jag skrev.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 849
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Hur skall det egentligen funka, alla andra bilmärken verkar ha en backventil på slangen med liten area, så det inte sabbar tomgången, detta verkar ju
enkelt o smart.
Men har alfa löst det med annat tomgångsmunstycke i original? Är ganska säker på att mina 45:or inte har det, får kolla!
Anders Hellberg
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 909
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
På mina 40DCOE 32 som sitter original på 1750:n är bestyckningen identisk på alla förgasarna.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 849
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  | Hur skall det egentligen funka, alla andra bilmärken verkar ha en backventil på slangen med liten area, så det inte sabbar tomgången, detta verkar ju
enkelt o smart.
Men har alfa löst det med annat tomgångsmunstycke i original? Är ganska säker på att mina 45:or inte har det, får kolla! |
Denna lilla slangen är direkt kopplad till ettan utan backventil men varför räcker det inte den stora?

[Edited on 2021-7-30 by AndersH]
Anders Hellberg
|
|
Ken
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 2148
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Oo=V=oO
|
|
Därför att den stora slangen inte garanterar undertrycket. Därför säkerställer man undertryck via den lilla slangen till insuget/förgasaren. Om man
vill vara en miljöovän kan kan blocka slangen men du måste ändå bestycka om förgasaren.
Kenneth Larsson
Stallarholmen
Ford Mustang GT -17; Volvo XC 60 bruxis; Seat Mii elbil!!!! Mercury 5 Hk snurra på segelbåten
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 849
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  | Därför att den stora slangen inte garanterar undertrycket. Därför säkerställer man undertryck via den lilla slangen till insuget/förgasaren. Om man
vill vara en miljöovän kan kan blocka slangen men du måste ändå bestycka om förgasaren.
|
Har inte varit hemma så jag kunnat kolla bestyckningen
Men borde inte bli rundgång dvs lilla suger via den stora från luftburken?
Anders Hellberg
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1965
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  | Därför att den stora slangen inte garanterar undertrycket. Därför säkerställer man undertryck via den lilla slangen till insuget/förgasaren. Om man
vill vara en miljöovän kan kan blocka slangen men du måste ändå bestycka om förgasaren.
|
Är det någon nämnvärd prestandafördel med att inte använda vevhusventilationen som den är byggd? Det är ju rätt otrevliga gaser som kommer den vägen,
delvis förbrända kolväten, inget man vill andas i onödan.
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
Goran
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 22
Registrerad: 2014-5-23
Befinner sig: Silverdalen
Medlemmen är Offline
|
|
På min 2000 GTV med 40 DCOE Webrar var det samma storlek på alla munstycken när jag köpte den på 80-talet. Har inte sett någon munstyckstabell där det
skulle vara annan storlek på ettans cylinder.
Göran
Göran Fransson
CAR medlem #1385
|
|
Pages:
1
2 |