Tomik
Alfista
   br>
Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline
|
|
JTS laddar inte
Idag började batterilampan på min 156 JTS att lysa och generatorn slutade ladda. Går det att byta kol utan att ta ut generatorn? (Har bytt generatorn
för två år sedan och ser inte direkt fram emot att göra det igen).
166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 7452
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Du kan byta laddregulatorn utan att ta ur generatorn. Lossa generatorn och vänd den så att baksidan vätter mot hjulhuset så kan du se regulatorn och
byta den.
Går tydligen att byta på plats också men då ska man nog ha femledade handleder, världens tålamod och tycka att det är kul att gissa sig fram.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Tomik
Alfista
   br>
Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline
|
|
Jag fick ta ut den genom att ta bort insuget (som vanligt). Dock är generatorn på 105A och den nya laddregulatorn är till för 90A. De ser exakt lika
ut, spelar det någon roll, eller måste jag ha en regulator specifikt för en 105A/14V generator?
Då 105A regulatorerna är dyra kanske det är lika bra att investera i en ny (90A) generator=
[Ändrad 2021-8-8 av Tomik]
[Ändrad 2021-8-8 av Tomik]
166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 963
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline
|
|
satsa på det du ska ha. det finns ju av en anledning från fabriken.
Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89
som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com
|
|
Tomik
Alfista
   br>
Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline
|
|
Alfa säger 14V och 90A. Då får det bli så 👍
166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 963
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline
|
|
jaså är det från eper ? . vad har du för regnr så ska ja kolla.
har du kollat på chassinr isåfall eller bara valt modellen.
Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89
som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com
|
|
Tomik
Alfista
   br>
Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline
|
|
Instruktionsboken. Men, min generator-guru säger att den laddmodul jag skaffat är helt kompatibel med den som sitter i generatorn. Kolen var slut på
min, så ett byte borde göra susen.
Gamla bryggan var Bosch BR14-M3 FOOM 145220 och den nya är Bosch BR14-M3 A45206.
[Ändrad 2021-8-10 av Tomik]
166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
|
|
Tomik
Alfista
   br>
Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline
|
|
Allt återmonterat förutom drivremmen. I teorin är det enkelt, bara slacka spännaren och lägga på remmen.
Men, det är idiottajt! Förra gången la verkstaden på remmen.
Har ni några knep?
166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 963
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Tomik  | Instruktionsboken. Men, min generator-guru säger att den laddmodul jag skaffat är helt kompatibel med den som sitter i generatorn. Kolen var slut på
min, så ett byte borde göra susen.
Gamla bryggan var Bosch BR14-M3 FOOM 145220 och den nya är Bosch BR14-M3 A45206.
[Ändrad 2021-8-10 av Tomik] |
va har du för regnr på bilen. ska kolla i eper vad det säger där. instruktionsboken är ej tillförlitlig i detta fallet då det händer att tillverkaren
har ändrat och sen är det avgörande vad bilen är levererad med.
så klart är den laddplattan kompatibel med din generator. du kan ju sätta i en 50Ah sådan med utan problem, det är regulatorn som styr det och inte
generatorn.. dock är det så att din generatorguro borde veta att det är större i generatorer i bilar med mkt elektronik för brukning, bilar med ac
stystem osv..
fungerar lär det göra oavsett..
Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89
som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com
|
|
Tomik
Alfista
   br>
Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline
|
|
När den förra generatorn havererade fick jag rådet att istället sätta en Bosch 14V, 105A Fiat-generator. Det är den som sitter i bilen nu. Dum som jag
var passade jag inte på att kolla kolen den gången. Reg: TDL190.
[Ändrad 2021-8-11 av Tomik]
166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
|
|
Tomik
Alfista
   br>
Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline
|
|
Allt klart, bilen laddar och funkar utmärkt. Knepet var ju att dra remmen över AC:n, hade glömt det....
166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
|
|