Finnland
Pungsvettig
     br>
Inlägg: 1957
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Bakaxel Sprint, filosoferingar
På vägen hem från alfaklubbens banmöte i lördags fanns det gott om tid att fundera på mitt Sprintprojekt. Har i samlingen en komplett bakaxel från en
alfasud så började fundera på viken axel är bäst att använda? 33ans rör eller suddens plåtbalk? Vad jag har förstått så lär suddens ha lite krängar
effekt samt längre panhardstag. Nackdelen är att man får hitta på handbroms. Kanske köra 33ans trummor bak? Filosofi som sagt.
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Inlägg: 1803
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  | På vägen hem från alfaklubbens banmöte i lördags fanns det gott om tid att fundera på mitt Sprintprojekt. Har i samlingen en komplett bakaxel från en
alfasud så började fundera på viken axel är bäst att använda? 33ans rör eller suddens plåtbalk? Vad jag har förstått så lär suddens ha lite krängar
effekt samt längre panhardstag. Nackdelen är att man får hitta på handbroms. Kanske köra 33ans trummor bak? Filosofi som sagt.
|
Härligt, visst är det kul att köra boxer på bana? 😁
Jag kör med 33ans axel, schimsad i nederkant med typ 1mm brickor vid hubbarna för att få till lite camber, och trummor - känns inte som det är där
begränsningen sitter för bilen just nu. Bakbromsarna får jag reducera rätt påtagligt (16V-bromsar m DS3000 fram) för att inte låsa upp ändå.
Min spaning är att (förutsatt att bakändan är som den ska) det är fram du har mest att hämta givet arbetsinsatsen. Det ska också sägas att jag kör typ
stenhårda fjädrar från AH-motors och poly-bussningar överallt.
Den enskilt största förbättringen jag har gjort från grund-setupen på Illbattingen är övre fjäderbenslagringarna fram. Där flexar det hej vilt med
original gummiinfattade lagringar. Jag skulle rekommendera kulleder även på en ”sportig” gatbil om man nu inte kör 10-tusentals km per år. Finns
anpassade för den knasiga hålbilden från Compbrake i GB. Det är varianten med fast centrerad kulled som gäller, den som är justerbar passar inte.
Ligger en i garaget om du vill prova… 😆
[Ändrad 2021-8-10 av Atterhall]
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
TurboB
Alfista
   br>
Inlägg: 135
Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline
Humör: Överladdad
|
|
Mycket intressant diskussion! Försökte snabbt hitta lite bilder så alla vi andra kan orientera oss, men fann bara dessa i hastigheten.
Magnus Åberg
Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89,
Fiat Marea 20V brukshink.
|
|
sudsune
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 52
Registrerad: 2020-1-20
Medlemmen är Offline
|
|
sudens bakaxel är inget att fundera på då den väger as jämfört med 33ans lätta rör . bromsar löser du med att använda bromsok 156 sen tillverkar du
en platta som du sätter fast mellan spindelhub ,bakaxel i denna platan skruvar du fast oket dessutom kan du med hjälp av denna platta få camber samt
toe inställning på bakhjulen .Att panarhdstaget är lite kortare gör inget då fjädringsvägen mommer att bli kortare på en sänkt bil Sen rekomderar
jag att du använder den axeln som har stagen framåt i chassit . kika nästa gång på kullen på min gröne sud
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Inlägg: 1803
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Är med på allt fram till de framåtvända övre stagen, är det medstyrning du är ute efter eller vad blir bättre?
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
sudsune
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 52
Registrerad: 2020-1-20
Medlemmen är Offline
|
|
okej martin tänk en lodrätt linje som går genom centrum av hjulmutter på spindel denna lodrätta linje är fjädringsrörelse i teroin i verklighet som
kommer den axeln med stagen bakåt att rotera lite runt centrum vilket i sej inte påverkar nåt mer än antidve . Nu har vi en sänkt bil med hårdare
fjädrar med den kortare fjädringsvägen så försvinner i stort sett hela antidaven . varför då den axeln med stagen framåt? pga av att en rotation av
axeln kommer att göra jobbet för en krängare stökigt dels för att krängaren får lastvikter +ATT axeln får brytkrafter i infästning för krängaren när
den roterar hoppas du blev klokare
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Inlägg: 1803
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
OK, tror jag greppar åtminstone de stora penseldragen - MEN, det förutsätter att det sitter en kränghämmare där bak. Om den nu inte kommit dit ännu,
bör väl den bättre sidostabiliteten med bakåtriktade övre länkarmar vara att föredra?
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
sudsune
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 52
Registrerad: 2020-1-20
Medlemmen är Offline
|
|
bärarmarna har inget att göra med fixeringen av axen i sidled stt göra det ärr pandardstagets uppgift
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 909
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Sune, jag läser och läser och fattar fortfarande inte.

Påminn mig nån gång vi träffas får du förklara och visa på bilen så kanske jag förstår hur du menar.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|