AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Bakaxel Sprint, filosoferingar
Finnland
Pungsvettig

Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline

Humör: 8|

[*] Inlagd 2021-8-10 kl 10:44
Bakaxel Sprint, filosoferingar

På vägen hem från alfaklubbens banmöte i lördags fanns det gott om tid att fundera på mitt Sprintprojekt. Har i samlingen en komplett bakaxel från en alfasud så började fundera på viken axel är bäst att använda? 33ans rör eller suddens plåtbalk? Vad jag har förstått så lär suddens ha lite krängar effekt samt längre panhardstag. Nackdelen är att man får hitta på handbroms. Kanske köra 33ans trummor bak? Filosofi som sagt.

Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2021-8-10 kl 14:44

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
På vägen hem från alfaklubbens banmöte i lördags fanns det gott om tid att fundera på mitt Sprintprojekt. Har i samlingen en komplett bakaxel från en alfasud så började fundera på viken axel är bäst att använda? 33ans rör eller suddens plåtbalk? Vad jag har förstått så lär suddens ha lite krängar effekt samt längre panhardstag. Nackdelen är att man får hitta på handbroms. Kanske köra 33ans trummor bak? Filosofi som sagt.

Härligt, visst är det kul att köra boxer på bana? 😁

Jag kör med 33ans axel, schimsad i nederkant med typ 1mm brickor vid hubbarna för att få till lite camber, och trummor - känns inte som det är där begränsningen sitter för bilen just nu. Bakbromsarna får jag reducera rätt påtagligt (16V-bromsar m DS3000 fram) för att inte låsa upp ändå.

Min spaning är att (förutsatt att bakändan är som den ska) det är fram du har mest att hämta givet arbetsinsatsen. Det ska också sägas att jag kör typ stenhårda fjädrar från AH-motors och poly-bussningar överallt.

Den enskilt största förbättringen jag har gjort från grund-setupen på Illbattingen är övre fjäderbenslagringarna fram. Där flexar det hej vilt med original gummiinfattade lagringar. Jag skulle rekommendera kulleder även på en ”sportig” gatbil om man nu inte kör 10-tusentals km per år. Finns anpassade för den knasiga hålbilden från Compbrake i GB. Det är varianten med fast centrerad kulled som gäller, den som är justerbar passar inte. Ligger en i garaget om du vill prova… 😆

[Ändrad 2021-8-10 av Atterhall]

Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
TurboB
Alfista

Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline

Humör: Överladdad

[*] Inlagd 2021-8-11 kl 08:06

Mycket intressant diskussion! Försökte snabbt hitta lite bilder så alla vi andra kan orientera oss, men fann bara dessa i hastigheten.

Alfasud_Suspension.jpg - 58kB

Alfa33_RearSuspension2.jpg - 110kB

Magnus Åberg

Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89, Fiat Marea 20V brukshink.
sudsune
Junior Alfista
**

Registrerad: 2020-1-20
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-8-11 kl 17:48

sudens bakaxel är inget att fundera på då den väger as jämfört med 33ans lätta rör . bromsar löser du med att använda bromsok 156 sen tillverkar du en platta som du sätter fast mellan spindelhub ,bakaxel i denna platan skruvar du fast oket dessutom kan du med hjälp av denna platta få camber samt toe inställning på bakhjulen .Att panarhdstaget är lite kortare gör inget då fjädringsvägen mommer att bli kortare på en sänkt bil Sen rekomderar jag att du använder den axeln som har stagen framåt i chassit . kika nästa gång på kullen på min gröne sud
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-8-12 kl 21:58

Är med på allt fram till de framåtvända övre stagen, är det medstyrning du är ute efter eller vad blir bättre?

Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
sudsune
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-8-13 kl 16:03

okej martin tänk en lodrätt linje som går genom centrum av hjulmutter på spindel denna lodrätta linje är fjädringsrörelse i teroin i verklighet som kommer den axeln med stagen bakåt att rotera lite runt centrum vilket i sej inte påverkar nåt mer än antidve . Nu har vi en sänkt bil med hårdare fjädrar med den kortare fjädringsvägen så försvinner i stort sett hela antidaven . varför då den axeln med stagen framåt? pga av att en rotation av axeln kommer att göra jobbet för en krängare stökigt dels för att krängaren får lastvikter +ATT axeln får brytkrafter i infästning för krängaren när den roterar hoppas du blev klokare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-8-13 kl 21:30

OK, tror jag greppar åtminstone de stora penseldragen - MEN, det förutsätter att det sitter en kränghämmare där bak. Om den nu inte kommit dit ännu, bör väl den bättre sidostabiliteten med bakåtriktade övre länkarmar vara att föredra?

Martin Atterhall

CAR #6517
sudsune
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-8-14 kl 06:52

bärarmarna har inget att göra med fixeringen av axen i sidled stt göra det ärr pandardstagets uppgift
Enell
Alfa-freak

Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-8-14 kl 07:39

Sune, jag läser och läser och fattar fortfarande inte.

:dunce:

Påminn mig nån gång vi träffas får du förklara och visa på bilen så kanske jag förstår hur du menar.

Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint

Upp till toppen