Tomik
Alfista
   br>
Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline
|
|
Gissa givaren!
Den här givaren är glapp på min 2.0 JTS och gör bilen svårstartad. Vad är det för givare?
166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
|
|
TurboB
Alfista
   br>
Inlägg: 135
Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline
Humör: Överladdad
|
|
Det där är ingen givare utan solenoiden som styr oljeflödet till kamvariatorn.
Magnus Åberg
Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89,
Fiat Marea 20V brukshink.
|
|
Tomik
Alfista
   br>
Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline
|
|
A-ha! Då är frågan vad som krånglar. Varvräknaren har också lagt av. Dags att byta varvtalsgivare kanske? Bilen väldigt svårstartad men när den
startar så går den bra.
[Ändrad 2021-8-14 av Tomik]
[Ändrad 2021-8-14 av Tomik]
166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
|
|
TurboB
Alfista
   br>
Inlägg: 135
Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline
Humör: Överladdad
|
|
Jag skulle börja med att kolla felkoderna. Inte bara byta prylar blint.
Det finns ingen "varvtalsgivare" utan varvräknaren gör just det - något förenklat: räknar tändpulser från ECUn.
[Edited on 2021-8-14 by TurboB]
Magnus Åberg
Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89,
Fiat Marea 20V brukshink.
|
|
Tomik
Alfista
   br>
Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline
|
|
Felkod: no signal fuel pressure
166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
|
|
TurboB
Alfista
   br>
Inlägg: 135
Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline
Humör: Överladdad
|
|
Se där!
JTS som är en variant på direktinsprutning och jag har inte grottat något särskilt i den tekniken men för att det ska fungera så verkar det rimligt
att ECUn måste ha koll på bränsletrycket, vilket inte behövs vid traditionell bränsleinsprutning som sker i insugskanalen. En insprutning som tappar
input under drift brukar falla tillbaks på en grundmapp men saknas givarsignal vid uppstart faller hela startanrikningen bort. Det förklarar att du
får nöta länge innan/om den alls hoppar igång.
Så nu återstår bara för dig att leta rätt på aktuell givare och se om du skulle ha sån tur att det bara är kontaktfel. Oddsen talar starkt för ny
givare.
Magnus Åberg
Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89,
Fiat Marea 20V brukshink.
|
|