sgeust
Junior Alfista
br>
Inlägg: 5
Registrerad: 2021-9-5
Medlemmen är Offline
|
|
Alfa 164 Q4 3.2
Hej,
har varit läsare på detta forum i flera år, så tyckte att nu var det dags att skapa ett konto och kanske skriva lite också. Tänkte presentera ett av
mina projekt, nämligen en av mina 164 Q4.
Bilen är ett pågående projekt som farit totalt ur händerna för länge sedan. Jag köpte bilen år 2019 från Sverige (är själv finländare), för att köra
isbana och ha kul på vintern. Mycket var skumt med bilen, och det var klart att det hade petats och mekats på den. Efter en isbanstävling vintern 2019
så hamnade jag börja dissekera kärran pga. olja i kylarvätskan. Kamremsspännaren hade även gett upp, och remmen var lös. Ett antal ventiler hade fått
sig. Jag tog skeden i vacker hand och började skruva, och tog ut hela drivlinan, och då visade sig att ett axial lager saknades, så vevaxeln rörde sig
ca 5 mm i blocket. Detta resulterade i att veven kastades i skräpkorgen, och blocket hamnade svetsas. Och då först började projektet.
Motorn har jag nu byggt om till 3.2 liter, med 156 GTA vev, egna kolvar, omslipade kamaxlar, portade lock, tävlingssäten, större ventiler, H-stakar
och en hel del till som jag säkert nu glömmer bort. Hela roterande partiet är dynamiskt balanserat och lättat. E85 bränsle, med EV14 580 cc spridare.
Modifierat 164 turbo plenum. Komp ligger på omkring 12,8:1.
Elsystemet är lagat om, då dessa är usla på Q4 från fabriken. Som motorstyrning har jag Haltech Elite 750, med Audi R8 (röda) spolar som går på direkt
tändning. En AEM högflödes pump kastades i tanken för att orka pumpa etanolen.
Bromssystemet är uppgraderat. Alla som har ägt/kört Q4 torde veta att original bromsarna är skit, så problemet löstes med 6-kolviga XYZ bromsok och
330 mm slitsade skivor fram. Bak kommer det VAG ok med elektronisk handbroms. Väntar ännu på min Teves MK60 ABS härlighet, från en M3 E46.
Stötdämpningen är kanske det ända som (ännu) är original på bilen. Annat än PU-bussningar och sänkningsfjädrar så är det orört. Fälgar har jag flera
uppsättningar av, men OZ Racing Superleggera 17 x 8,5 är nuvarande skorna för bilen.
I höst kommer jag tillverka fiberluckor till bilen. Har fått tag på former till bakluckan, motorhuven och dörrarna. Materialet kommer vara kolfiber
och teflon blandning. Målet skulle vara att få vikten under 1500 kg, utan att bli av med "bekvämlighet" och ännu vara "väglaglig". AC har kastats i
skräpkorgen, och original laddaren på hela 7 kg har ersatts med en som istället väger 2 kg. Ljuddämpningen är riven ut, och vikt har sparats lite här
och där.
Bilen kommer användas för bana och gata då man vill busa. Bilen ska sättas på bänk i Oktober, så får vi se vad den går för. 3xx kusar väntar jag på.
Nuvarande läget med bilen är att motorn går, men ännu mycket jobb kvar före den syns på de finländska tävlingsbanorna. Lägger till lite bilder. Ha det gott.
Sebbe Geust
164 Q4^2, 164 V6, 156 V6, GTV6
|
|
sgeust
Junior Alfista
br>
Inlägg: 5
Registrerad: 2021-9-5
Medlemmen är Offline
|
|
Ännu en bild på kvarnen.
|
|
Chicko
Alfa-freak
br>
Inlägg: 623
Registrerad: 2002-8-27
Befinner sig: Stockholm, Solna
Medlemmen är Offline
Humör: Skruvsugen
|
|
Patrik Lundberg MSN AlfaRomeo164Q4@hotmail.com
3 X 164 Q4 -97 & -95 (Q4:a narkoman)
2 X 164 Super 24v -93
2 X 33 P4 -92
GTV6 GPX -87
|
|
2maz
Alfista
br>
Inlägg: 169
Registrerad: 2015-4-2
Befinner sig: Bålsta
Medlemmen är Offline
Humör: Vårkänslig
|
|
Underbart!
Jag älskar 164 Q4.
Thomas Bodén
Bålsta
Alfa 156 GTA SW - 04
Meritlista: Sprint 1,5QV - 84; 33 1,7ie TI - 89; 75 3,0 America - 88; 164 3,0 - 90; 33 1,7ie QV 16v Permanent 4 - 92; 156 V6 2,5 - 97; GTV 3,0 - 98;
Alfa 159 2,2 Ti SW - 08; Alfa 166 3,0 24v Distinctive Automatic - 04; Alfa 156 V6 2,5 SW Distinctive -00
|
|
Björnbusen
AP's fett ischist
br>
Inlägg: 5249
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör: V6-trimmning
|
|
Kul!
Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
AlfaRomeo 166 3.0 V6 Sportronic 2004
¨Knarkar nästan aldrig¨
|
|
sgeust
Junior Alfista
br>
Inlägg: 5
Registrerad: 2021-9-5
Medlemmen är Offline
|
|
Nu är dynotid bokad. 18.9 blir det. Jag väntar ännu på att DHL levererar mina bredbandslambdor, så får man provköra. En lokal finsk Haltech-vetare
justerar bilen. Blir nog bra detta. Effektmålet är 3xx hästar, och enligt lockportaren så ifall effekten är under 330 hk så har det klåpats
någonstans. Målet är att köra i Finska Alfaklubbens bantävlingar under våren/sommaren 2022.
Efter dynotiden börjar kompositdelarnas tillverkning. Lägger till lite bilder efter hand.
|
|
Ola W
Junior Alfista
br>
Inlägg: 68
Registrerad: 2013-2-8
Befinner sig: Bollnäs
Medlemmen är Offline
|
|
Roligt med ett Q4 projekt. Fortsätt gärna och berätta för oss!
Ola Wallberg
Autobianchi A112 -76 - Projekt med Alfa-boxer, kanske...
Alfa Romeo GT 1300 Junior -71
Tidigare:
Alfa Romeo Alfetta GTV 2000 -80
Alfa Romeo 147 Selespeed
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1922
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Kul projekt!
Ska bli intressant att följa
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
br>
Inlägg: 1743
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Maffigt med en 164 på banan! Det blir spännande att följa din framfart…
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint Corsa -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
|
|
sgeust
Junior Alfista
br>
Inlägg: 5
Registrerad: 2021-9-5
Medlemmen är Offline
|
|
Här kommer lite mera bildspam från att motorn plockades isär. Notera slitaget på vevbockarna! Som jag berättade i första inlägget, så saknades det ett
axiallager totalt. Vevaxeln var inte värd att rädda, så istället blev det GTA veven.
Dessa bilder är från lite på ett år sedan, så kan hända att jag glömmer lite väsentliga detaljer kring bygget. GTA veven rymdes inte och rotera i 164
Q4 blocket, så fick modifiera lindrigt. Ifall jag kommer rätt ihåg var det vevstakarnas bultar som tog i blocket.
Oljepumpsdrevet från en 156 V6 användes också som en spacer i blocket, vid remhjulets sida. Oljepumpsdrevet kastades i svarven för att svarva bort
tänderna, "så att inget dåligt händer".
Fodren i 3.0 V6 är också lite för långa för en GTA vev. Ifall minnet är korrekt så är det cirka 2,5 mm längdskillnad i nedre ändan mellan fodren i 3.0
resp. 3.2. Detta löstes snabbt med svarven.
Största huvudvärken med projektet har ändå varit att få Haltech styrenheten och kommunicera med t.ex. Viscomatic (fyrhjulsdriften). Detta problemet
löstes igenom att lämna kvar motronicen i bilen och dela vissa sensorer mellan styrenheterna. Ifall någon funderar på att göra liknande projekt så
bidrar jag gärna med mera info gällande detta.
I och med att AC kastades bort, så sparades både kring 22 kg och jag fick betydligt mera plats under huven. Original oljekylare ersattes med en
aluminium oljekylare längst fram i bilen. Ska försöka ta bilder på detta nästa gång jag är i verkstaden. Sedan går det AN- linjer till motorn.
Rören för Viscomatic är ersatta med AN- hela bilen igenom. I kabinen monteras det en kontrollpanel på radions plats för att styra fyrhjulsdriftens
drivning samt för att ändra bränslekartor på Haltech. Detta torde vara relativt lätt fixat.
Kopplingen är just nu en ny original Q4 koppling, men har för tillfället en sinterkoppling från en Påårsch 911 på hyllan, ifall det visar sig vara
nödvändigt.
Idag anländer de resterande delarna, så på veckoslutet blir det meckandes igen för dynokörningen.
Försöker få tag på race scales så att jag skulle se totala vikten på bilen, istället för att lita på en kombination av mina excel talanger och
internet. Viktmålet är sub. 1500 kg, vilket torde lösa sig då kolfibermattan kommer fram!
Avgasröret är ännu under arbete. Grenrören är än så länge original, men resten av röret blir nytt. Antagligen 3" med två stycken RaceKatter och en
ljuddämpare bakom bakaxeln. Viktigt är att komma under 95 dB gränsen som krävs på de finländska banorna. dvs. 94 dB är målet.
Bifogad fil: phpcuR7gr (379kB) Denna fil har blivit nedladdad 96 gånger
[Ändrad 2021-9-7 av sgeust]
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7395
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Nä men det här är ju bara för mysigt att följa!
Mer Mer MER!
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
sgeust
Junior Alfista
br>
Inlägg: 5
Registrerad: 2021-9-5
Medlemmen är Offline
|
|
Nu har det blivit skruvat igen. I och med att jag är ingenjörsstuderande så blir det mestadels skruvandes på veckoslut, men försöker ändå få så mycket
som möjligt gjort då jag har tid.
Nu fick jag mina bredbandslambdor och tillhörande CAN-controller. Lambdorna är 2x Bosch 4.9LSU (en per bank), med Haltechs WB2 controller. Man måste
erkänna att Haltechs produkter är ytterst högkvalite, och det är alltid ett nöje att installera deras grejer.
Och så påbörjades bygget av fiberluckorna! Jag började med bakluckan. Konstruktionen är två delad, med ett ytterskal och ett innerskal med
förstärkningar. Dessa laminerades ihop senare. Bakluckan kommer behöva stå ut med lite ökad nedåtkraft, kommer ni få se
Materialet är 194 g/m^2 2/2 Twill kolfiber, med lite annat blandat in som jag inte kan gå in på. Lätt blir det. På veckoslutet fixar jag ännu låsen
för luckan och så sätter jag den på vågen, så får vi se viktsparningen. Hade räknat mängden kolfiber som behövs totalt fel, så väntar just nu på en
till kolfiber-leverans från lokala materialbutiken. På veckoslutet ska det byggas motorhuv och dörrar.
I och med viktmålet och användningen för bilen så kommer jag byta ut de sköna, men tunga original bänkarna. Ifall ni har tips på koppbänkar så tar jag
gärna emot rekommendationer! Söker en total race bänk med huvudstöd, samt en för gatkörning.
Krav är följande:
- Glas/kolfiber konstruktion
- Sub. 10 kg totalvikt
- Passligt för lång- och smal körare (193 cm)
Sebbe Geust
164 Q4^2, 164 V6, 156 V6, GTV6
|
|
Classic
Junior Alfista
br>
Inlägg: 4
Registrerad: 2010-7-29
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline
|
|
Något nytt med prosjektet?
Christian F Nilsen
|
|
|