Pages:
1
2
3
4 |
TurboB
Alfista
br>
Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline
Humör: Överladdad
|
|
Oljeläckorna i bakdiffen och det eleganta avgasfixet var två av de tre negativa överraskningarna och har kommer den tredje:
Efter att ha tagit bort batterihyllan började jag titta närmare på något som såg konstigt ut med slangarna till termostaten. Någon har valt att
kortsluta kupévärmen.
Och i en påse, noga inslagna och förslutna, hittades nedanstående två slangar.
Jag började följa dem med handen bakåt och genast slog det mig -
Värmepaketet läcker och det är därför slangarna är urkopplade. Det blir kallt att köra på vintern...
Det här är alltså den slutliga anledningen till att bilen ställdes av 2014 och hamnade på ett gärde.
Och alla vet hur roligt det är att extrahera ett sånt från under instrumentpanelen.
Magnus Åberg
Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89,
Fiat Marea 20V brukshink.
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Den skrotigaste 155s bakskärm har ungefär samma rost men är okrockad så beslutet fattades demontera höger bakskärm på båda och swappa. Yttre halvan av
själva hjulhusets kant är uppfrätt på alla tre Q4orna så jag fortsatte att montera av bakskärmarna även på den "i princip rostfria" blå tomkarossen
för att ha något att gå efter när jag ska återskapa dem. Eller gjuta av eller nånting, vad som helst.
Och så här rostfri var den rostfria skärmen. En del vatten kan tränga in när karossfogmassan släpper mellan skärm och hjulhus men den mesta skadan är
orsakad av kondens. De vita prickiga molnen som syns högre upp är zinken som löses upp. Vattnet har ingenstans att rinna av utan samlas i kanalen
längst ner.
Man kan tydligt se var havsnivån har legat. Det var precis innan det vart för sent. Inget är ännu genomrostat på donatorkarossen.
Och alla skärmar ser likadana ut. Det finns alltså ett sätt att eliminera problemet med bortrostande 155or nämligen att helt enkelt montera av
bakskärmarna. Köra omkring så kanske ser lite väl hardcore för de med estetisk läggning...
Men det viktigaste är det här. Strukturen är helt intakt och inte sönderrostad. Nu har jag en mall att gå efter. Lite rostskyddsbehandling och ett par
strykningar med hammarlack så kommer den aldrig rosta igen.
Magnus Åberg
Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89,
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Den gråa 155an här. Vad gör man när det ser ut så här?
Kopierar den här som nu är konserverad för framtiden.
Solid plåt med lite grundning. Små, små steg.
Tur att man har en trave 155or.
Magnus Åberg
|
|
elCrillo
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2010-10-28
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline
Humör: 155 är aldrig fel!
|
|
❤️
Crister Borg
155 2.0 16v TS - 95 och - 97
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tack!
Jag är ju ingen plåtgubbe men steg för steg får man lära sig kröka till de mest underliga bitar.
Magnus Åberg
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Luften tog slut efter Kinnekulle i höstas. Det blev lite för intensivt med bilar och meckande under sommaren. Istället har har tiden ägnats åt annat
terapiarbete som t.ex. att sätta upp mitt elektroniklabb som legat i kartonger sen flytten från Sthlm för över tio år sen.
Med nya krafter sattes svetsen i den röda 155an igår. Målet är att få den besiktad innan maj så Marean kan ställas av.
Magnus Åberg
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Är det skokloster som hägrar?
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jepp. Både det och att skatten kommer i maj så jag tänkte slippa betala den när Fiaten förhoppningsvis får ett nytt hem.
Magnus Åberg
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Inte blir det Q4 till Skokloster i morgon. Färdigsvetsat i själva karossen men bakskärmarna återstår vilket får vänta tillsvidare. Bakaxeln med
tillbehör ser ut som den legat på havets botten.
Men under finns det trots allt kvar nånting. De aktiva stötdämparna är faktiskt riktigt spänstiga och med rost borta ger visst hopp.
Nästan 4 meter bromsledning bara på bakaxeln, 11 på hela bilen, så jag gjorde det enda rätta och köpte 50 meter. Utgående artikel på Biltema!
Det går framåt och inom inte allt för många dagar kan bakaxeln åka in igen med lite fräscha prylar.
Magnus Åberg
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Så har man bytt packboxar på alla axlarna i bakdiffen så nu kan jag börja damma igen i garaget!
Magnus Åberg
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Hur sjutton höll de där dämparna för blästringen? Ser ju jätterostiga ut men resultatet ser ju rätt friskt ut!
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det undrar jag också men det är tydligen stadigt gods i de gamla grejorna. Att hitta original aktiva dämpare är liksom omöjligt och skulle man lyckas
så kostar det som ett ordinärt radhus så jag är happy-happy-happy.
Det enda som varit genomrostat är locket eller snarare botten på burkarna som centrerar fjädrarna. Knepiga att få loss hela så jag kapade av enbart
locket. Burkarna var till 2/3-delar fyllda med jord, grus, vägdamm som aldrig kommer rinna ur och torka. Så jag kommer helt enkelt lämna dem öppna och
alltid dränerade. Uppgradering !!!
Magnus Åberg
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Och där står den, bakaxeln, färdig att återförenas med karossen.
I utbyte mot mat har arbetsledningen efter granskning godkänt hantverket.
Magnus Åberg
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
En låda kom från Italien med ett par bra-att-ha saker. Här glas till höger strålkastare
och ekonomiplåt som originaldel. Äntligen en mall att gå efter så man kan få ihop höger bakhörn på skärmen.
Och så har man fixat lite bling också. Ena listen var i två delar och den andra gravt angripen av korrosion. Viss förbättring jämfört med mitt andra
par som består av en i lättmetallgjutgods och en i form av plåtrör. På den grå Q4 är båda plåt. Man undrar varför det finns två typer. Alla tre
Q4-orna är ju 92or? Och ska man vara ärlig så är det bara plåtrören som har rätt form.
Magnus Åberg
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Fixade jag inte stötdämparna alldeles nyss? Nej, visst, det var bakdämparna. Lite tjatigt blir det.
Italien levererar igen. Unobtainium, vänster elektrisk backspegel och för rimliga pengar...otroligt, hade nästan gett upp hoppet. Near mint!
Magnus Åberg
|
|
Pages:
1
2
3
4 |