AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Oljetryck 164
Tomik
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-11-16 kl 09:00
Oljetryck 164


Har skaffat en 164 TS som vinter-alfa. Den har några småirriterande fel.
Instrumentpanelen visar ingen olja och inget oljetryck. Oljenivån är helt normal och mätning visar 6psi oljetryck vid start. Har bytt sensor för oljetryck utan framgång, har även testat ett annat instrumenthus.
Har också rengjort alla kontakter och skarvar. Nästa steg?

Ska också byta kupefläkten som bara går i max.läget. Har skaffat en beg men hur får jag ut reglagekonsollen? Behöver väl gå in bakom på passagerarsidan och lossa alla anslutningar, eller bara att dra ut med milt våld?




166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
alfettaalfa
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 63
Registrerad: 2009-8-28
Befinner sig: Trollhättan
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-11-16 kl 15:40


Om kupefläkten bara går på maxläget är det väl inte fläkten som skall bytas utan fläktmotståndet som är sönder. Jag kanske minns fel men byter man inte fläkt från motorrummet på 164or?




Bengt Svedberg
164 3,0V6 -94
ex. Alfetta GT -76 , Alfetta 2,0 -83 och -84 , 164TS -89 , 164V6 3,0 -89 , Fiat 124 SportCoupe-75x2 , Lancia Y10 -86 , 156 1,8TS -98 , GTV6 2,5 -86
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Tomik
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-11-16 kl 17:35
Oljetryck 164


Jo, kupefläkten byts i motorrummet men i detta fall är det helt riktigt motståndet som lagt av och det byts inifrån. Får djupdyka i litteraturen på Berlinasportivo och se vad jag kan hitta.



166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1123
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-11-17 kl 06:48


Jag hoppas att du menade 60 psi och inte 6psi .60 är ett normalt värde med kall motor .



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
gn
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 22
Registrerad: 2016-12-17
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-11-17 kl 07:40


Kolla kabel på oljetryckskontakten eller byt givaredet finns även en storbkopplingsplint på vänstersida mellan motor o torpedväggen

Flöktmotståndet sitter på vänster sidan av fläkthuset
Undermotorhuven
På tidigare modelleran kom senare en stor aluminium låda även den på utsidan
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Tomik
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 190
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-11-17 kl 08:32


Tack för tipsen. Oljetrycket är såklart 60psi och inget annat.
Ska leta upp motståndet och kolla alla kontakter. Satte 12V på sladden från oljetryckssensorn som då ska visa fullt tryck men absolut ingenting hände.
Gjorde rent den stora runda skarvkontakten som ligger i motorrummet vid torpedväggen (under plastlocket). Sedan går den väl in i ECU och vidare till instrumentpanelen. Det finns väl ingen säkring eller relä för oljetrycket?




166 3.0 24V-99, 164 TS-90
fd: 166 3.0 Aut-00, 156 TS-98, 166 3.0 Super-99, 156 SW JTS-02
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
gn
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 22
Registrerad: 2016-12-17
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2021-11-18 kl 08:00


Du ska ha tändningen på o jorda kabeln vill jag minnas så kommer mätarn att röra sig
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 81.6% - SQL: 18.4%]