AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Fiat Grande Punto Evo 2011 - frågor
martinericsson
Alfista

Registrerad: 2004-4-9
Befinner sig: Munkfors
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2022-2-4 kl 12:54
Fiat Grande Punto Evo 2011 - frågor

Efter några års frånvaro gör jag nu comeback här då jag funderar på att köpa italienskt igen. Växellådan rasade på Passaten för några veckor sen och är nu i akut behov av ny bil...

Jag har hittat en Fiat Grande Punto Evo, 2011, med 1.4-litersmotorn på 77 hk.

Första frågan: är det kamkedja eller kamrem på den?

Och är det någon här som äger/ägt en som kan ge tips, pepp eller avrådan? Är det något särskilt jag bör tänka på när jag kollar på den?

/Martin

[Ändrad 2022-2-4 av martinericsson]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2022-2-5 kl 07:22

Jag har själv en Grande Punto 13 med 1,2 69hk. Har i dagsläget rullat 7 000mil och gått rätt bekymmersfritt. Fått laga en fönsterhiss samt glapp i fläktmotståndet.
Är väl ingen raket direkt, klen motor och tung bil jämfört med mina tidigare Unos.
Drar i princip lika mycket bränsle som min 200hk Giulia på långfärd, billigare i stan.
Värmesystemet är rätt klent i bilen. Tar rätt lång tid att få varmt i kupén och blir
det minus 20 och lägre är det ingen bastuvärme direkt...

Lillebror hade tidigare en Punto diesel, 1,9 2008. Han hade rätt många problem med den.
Fjäderbrott, växellänkaget till vx lådan, generatorer, abs larm. Såldes rätt billigt...

Jag skulle nästan tro att din också har kamrem, har inte läst att Fiat har kedja på någon av sina mindre motorer.

[Ändrad 2022-02-05 av Chramon]

Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen