AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Alfa Romeo Tonale, officiel debut idag 8/2
Odmark91
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 53
Registrerad: 2013-11-29
Befinner sig: Örnsköldsvik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-2-8 kl 14:08
Alfa Romeo Tonale, officiel debut idag 8/2


Nu är det dags för den officiella debuten för nya Tonale, kl 15:00 svensk tid om jag fattat rätt.
Här går det att följa livesändningen: Alfa Romeo Tonale Debut

Av vad man har sett hittills tycker jag det är en snygg bil, som en mini Stelvio fast med ännu mer fördelaktigt utseende.
Dock lite tråkigt att den är baserad på samma plattform som Jeep Renegade, vilken är FWD.

Drivlinorna har redan läckt, och är som följer:

Hybrid 48V - 130hp - FWD - 7-Gear Hybrid Automatic Dual-Clutch
Hybrid 48V - 160hp - FWD - 7-Gear Hybrid Automatic Dual-Clutch
Plug-In Hybrid - 275hp - Q4 AWD - 6-Gear Automatic Torque Converter
Diesel - 130hp - FWD - 6-Gear Automatic Dual-Clutch
Bensin - 256hp - Q4 AWD - 9-Gear Automatic Torque Converter




Victor Ödmark, Örnsköldsvik
www.garaget.org/odmark
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6942
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2022-2-8 kl 20:35


Bara att hoppas att det blir en riktig kassako så att de har råd att bygga balla bilar också.



Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Luledavve
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 130
Registrerad: 2008-3-26
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-2-9 kl 08:33


Som många andra omkring börjar vi drabba av elbilsfeber. 147an som andrabil börjar vara till åren och att skaffa ett elalternativ istället börjar komma allt närmare. Jag är lite besviken att inte det kom en hel el version av Tonalen från början.

Hybrider tycker jag redan känns som ett omodernt steg på vägen för de som inte törs lita på att en elbil fungerar. Antingen kör man förbränningsmotorer eller el. Mitt emellan är inte min favorit.

Fast PHEV-modellen kanske skulle gå att leva med den med. Men inte så att jag vill köpa en ny bil för den. Men som beg.




David Lind blad

Alfa Romeo 147 2,0ts -07
Alfa Romeo Stelvio Super -17

Annars mest boxermotorförsedda tysktillverkade fordon
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Odmark91
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 53
Registrerad: 2013-11-29
Befinner sig: Örnsköldsvik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-2-9 kl 09:47


FredrikAssarson: Håller med!

Luledavve: Ja det är tråkigt att Alfa är så sega på bollen, hybrid känns redan nu som ett utdöende segment, lite som det sämsta av två världar. Räckvidden på el är knappt användbar och man behåller alla servicekostnader osv för förbränningsmotorn.

När jag skulle byta ut min Stelvio övervägde jag först att vänta på Tonale men jag kom fram till att hybrid kändes helt fel väg att gå. Så efter att ha provkört det mesta i elbilsväg blev det en Mustang Mach-E AWD då den kändes närmast Stelvion körglädjemässigt.

Planen är att köra den i 3 år och sen byta, och då hoppas att Alfa Romeo fått ut sin elbilsvariant av Giulia/Stelvio. Förhoppningsvis blir det mer ordning och lite snabbare processer under Stellantis.




Victor Ödmark, Örnsköldsvik
www.garaget.org/odmark
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
matfo
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1896
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: :steering:

[*] Inlagd 2022-2-9 kl 12:35


Quote: Ursprugligen inlagt av Odmark91  
FredrikAssarson: Håller med!

Luledavve: Ja det är tråkigt att Alfa är så sega på bollen, hybrid känns redan nu som ett utdöende segment, lite som det sämsta av två världar. Räckvidden på el är knappt användbar och man behåller alla servicekostnader osv för förbränningsmotorn.

När jag skulle byta ut min Stelvio övervägde jag först att vänta på Tonale men jag kom fram till att hybrid kändes helt fel väg att gå. Så efter att ha provkört det mesta i elbilsväg blev det en Mustang Mach-E AWD då den kändes närmast Stelvion körglädjemässigt.

Planen är att köra den i 3 år och sen byta, och då hoppas att Alfa Romeo fått ut sin elbilsvariant av Giulia/Stelvio. Förhoppningsvis blir det mer ordning och lite snabbare processer under Stellantis.


Jag håller inte med om att hybrid är det sämsta av två världar, tvärtom.

:saythat:

Om det inte vore för möjligheten att ibland köra på "oel" skulle jag fortsatt ha 100% förbränningsmotor men är nu inne på min andra Mitsubishi Outlander PHEV. Ger total körångest jämfört med de två Stelvios jag tidigare haft, men är ekonomiskt ett mycket bättre alternativ för mitt behov. :2cents::yes: Att jag dessutom delvis miljökompenserar min bilhobby är ju också positivt förstås. :thumbsup:

Jag har ca 12km enkel resa till min arbetsplats och tar mig fram och tillbaka på i princip bara eldrift. Det går veckor, ibland månader, mellan tankningarna. I praktiken så tankar jag enbart i samband med att vi ska åka en längre tur, vilket sker kanske var 4-6 vecka i snitt. Ibland blir det långresor, antingen med familjen och full semesterpackning eller med racebilen på släp. Då får bensinmotorn jobba med stöttning av el vilket ger rimlig förbrukning.

Outlandern ska bytas till hösten och jag har funderat på 100% el nu då det börjar finnas modeller som kan dra ett bilsläp.
Jag är dock ytterst tveksam eftersom jag inte riktigt är beredd på att stå ut med de brister som fortfarande verkar finnas i laddinfrastrukturen och skulle drabba långresorna på ett negativt sätt. :furious3:

Därför siktar jag på ännu en PHEV och hade hoppats att Alfa skulle presentera en sådan drivlina för Stelvio men det har jag ännu inte sett någon info om. Tonalen är ju mindre än Stelvio så den är tyvärr inte aktuell. :no:
Just nu lutar det åt någon modell från VAG-koncernen :dunce:

Slut på semi off topic...

On topic:
Jag följde Tonalepresentationen live och jag tycker presentationen var proffsig och lagom lång. Givetvis uppstod frågor som prisnivå osv men sånt kommer ju längre fram på de olika marknaderna.

Observera att det bara är hybriderna som kommer här.
De två alternativen med enbart förbränningsmotorer kommer finnas i vissa specifika regioner (vilket sades vara "North America and Middle East").

Tonale.png - 105kB




Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92, Abarth 695 Assetto Corse Evo -13

Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Odmark91
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 53
Registrerad: 2013-11-29
Befinner sig: Örnsköldsvik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-2-9 kl 13:34


Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  

Jag håller inte med om att hybrid är det sämsta av två världar, tvärtom.

:saythat:

Om det inte vore för möjligheten att ibland köra på "oel" skulle jag fortsatt ha 100% förbränningsmotor men är nu inne på min andra Mitsubishi Outlander PHEV. Ger total körångest jämfört med de två Stelvios jag tidigare haft, men är ekonomiskt ett mycket bättre alternativ för mitt behov. :2cents::yes: Att jag dessutom delvis miljökompenserar min bilhobby är ju också positivt förstås. :thumbsup:

Jag har ca 12km enkel resa till min arbetsplats och tar mig fram och tillbaka på i princip bara eldrift. Det går veckor, ibland månader, mellan tankningarna. I praktiken så tankar jag enbart i samband med att vi ska åka en längre tur, vilket sker kanske var 4-6 vecka i snitt. Ibland blir det långresor, antingen med familjen och full semesterpackning eller med racebilen på släp. Då får bensinmotorn jobba med stöttning av el vilket ger rimlig förbrukning.

Outlandern ska bytas till hösten och jag har funderat på 100% el nu då det börjar finnas modeller som kan dra ett bilsläp.
Jag är dock ytterst tveksam eftersom jag inte riktigt är beredd på att stå ut med de brister som fortfarande verkar finnas i laddinfrastrukturen och skulle drabba långresorna på ett negativt sätt. :furious3:

Därför siktar jag på ännu en PHEV och hade hoppats att Alfa skulle presentera en sådan drivlina för Stelvio men det har jag ännu inte sett någon info om. Tonalen är ju mindre än Stelvio så den är tyvärr inte aktuell. :no:
Just nu lutar det åt någon modell från VAG-koncernen :dunce:

Slut på semi off topic...

On topic:
Jag följde Tonalepresentationen live och jag tycker presentationen var proffsig och lagom lång. Givetvis uppstod frågor som prisnivå osv men sånt kommer ju längre fram på de olika marknaderna.

Observera att det bara är hybriderna som kommer här.
De två alternativen med enbart förbränningsmotorer kommer finnas i vissa specifika regioner (vilket sades vara "North America and Middle East").



Ja det är klart, kör man så korta körningar till vardags och dessutom har en modell där man kan använda elmotorn för att stötta förbränningsmotorn så förbrukningen dras ner så kan det ju ändå vara ett bra alternativ :D Tror dock fortfarande att det är ett utdöende segment och det var synd att Alfa kom ut med sin första laddhybrid så sent.

Även jag hade helst haft 100% förbränningsmotor, gillar inte alls elbilar egentligen. Visst, dom går bra och det är väldigt skönt och billigt att slippa tanka, men dom känns själlösa tycker jag, det blir bara ett transportmedel istället för en bil, om ni förstår vad jag menar :lips:

Laddinfrastrukturen är klart undermålig i dagsläget, om man inte kör en Tesla då det iallafall är nånvart.

Nej verkar inte bli nån laddhybrid för Stelvio, det som ryktas om nu är en helelektrisk Guilia och eventuellt en helelektrisk efterföljande Stelvio, men den som lever får se :D Jean-Philippe Imparato bekräftade väl iallfall Guilian, men EV-Stelvion är mer lösa rykten.

Jag tycker också presentationen kändes väldigt proffsig, den var trevlig att titta på. Priserna sägs (I usa) börja "In the high 30.000$ range" och dom dyraste modellerna i "Low 50.000$ range".

Precis, jag läste det senare också, inga icke-hybrider för oss =)

[Ändrad 2022-2-9 av Odmark91]




Victor Ödmark, Örnsköldsvik
www.garaget.org/odmark
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
matfo
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1896
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: :steering:

[*] Inlagd 2022-2-9 kl 14:55


Quote: Ursprugligen inlagt av Odmark91  

...men dom känns själlösa tycker jag, det blir bara ett transportmedel istället för en bil, om ni förstår vad jag menar :lips:

Laddinfrastrukturen är klart undermålig i dagsläget, om man inte kör en Tesla då det iallafall är nånvart.

Om du Googlar på själlöst transportmedel så borde första sökträffen vara en bild på en Outlander, så jag vet exakt vad du menar. :lips:

Det var för övrigt under nyårstrippen till min gamla hemstad som jag insåg problemet med laddinfrastrukturen. Med hel-el såg jag mig själv bli tvingad att åka till södra infarten och parkera mellan Burger King och OKQ8 och glo på hoppbacken alldeles för länge för att fylla på "tanken" inför hemfärd söderut. :yes::boing:




Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92, Abarth 695 Assetto Corse Evo -13

Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Odmark91
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 53
Registrerad: 2013-11-29
Befinner sig: Örnsköldsvik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-7-31 kl 21:01


Är det någon som hört när plug in versionen av Tonale kommer till Sverige? Är väldigt less på min Mach E nu, och väldigt less på hel-elbilar överlag också :dunce:



Victor Ödmark, Örnsköldsvik
www.garaget.org/odmark
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 81.6% - SQL: 18.4%]