AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Emissionsförgasare (Weber DCOE40)
peral
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 30
Registrerad: 2018-8-4
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-3-1 kl 16:48
Emissionsförgasare (Weber DCOE40)


Denna FAQ är skriven med avsikten att samla ihop kunskap om de Weber DCOE förgasare som sitter på Alfor från mitten av sjuttiotalet och framåt, och som fått benämningen emissions-Webrar. Jag har förstått då jag renoverat mina DCOE40 72/73 att trots att de är relativt vanliga, så är det ofta svårt att få fram information om dem, och kunskapen om dem och hur de bör bestyckas är inte lika vitt spridd som för klassiska Webrar. Emissions-Webrar är alltså de Weber-förgasare som vidareutvecklats från de klassiska, för att möta ökade krav på minskade utsläpp från fordonen.

Den här texten koncentrerar sig på emissionsförgasare av typen DCOE40 specifikt. De är till det yttre ganska lika tidigare klassiska DCOE40, men om man vet var man ska titta så skiljer en del. Det som skiljer dem från tidigare Webrar är:
1. Blandningsskruven för tomgång har finare stigning och längre spets (Fig. 1)
2. By-pass skruvar för att justera luftflödet över spjällen individuellt för varje port (11 i Fig. 2).
3. Lågfartsmunstyckets hållare har o-ringar istället för bara gänga, för bättre tätning (Fig 3).
4. Bränslet till lågfartsdelen tas från huvudkretsen, och inte från flottörkammaren direkt (Fig 4 & 5).
5. Senare varianter har inpressade lock över progressionshålen istället för gängade.
6. Fler progressionshål. Tidiga emissions-Webrar (t.ex. 72/73) har fyra hål, och senare fem hål.

Vad är anledningen till att ta bränslet till lågfartsdelen från huvudkretsen vid emulsionsröret istället för flottörhuset? Genom att göra det så kommer tryckfallet över lågfartsdelen sjunka snabbare då huvudkretsen börjar aktiveras. Detta eftersom trycket vid emulsionsröret sjunker då flödet genom halsringens venturi ökar, vilket leder till att huvudkretsen aktiveras. Generellt kan man säga att trycket vid emulsionsröret alltid kommer vara lika med eller lägre än trycket i flottörhuset, eftersom huvudkretsens bränslemunstycke agerar som en strypning mellan flottörhuset och emulsionsröret. Resultatet är att lågfartsdelens bidrag till totala bränslemängd minskar snabbare i övergångsfasen mellan de två kretsarna på en emissions-Weber än för en klassisk Weber. Det leder i sin tur till att man minskar bränsleåtgången under progressionsfasen, och leder till att bilen kan gå snålare och med mindre utsläpp, därav benämningen emissions-förgasare.

Emissions-Weber-modeller
72/73, 76/77, 82/83, 106/107, 116/117, 138/139

Förgasarens konstruktion
Fig 4 nedan visar en klassisk Weber, där tomgångskretsen (6) tar sitt bränsle från flottörkammaren. Det är svårt att hitta en bild på en emissions-DCOE, men Weber-manualen har ett exempel på principen i en annan förgasartyp, som kan ses i Fig 5.

Grundinställning av tomgångsblandningsskruven
Emissions-Webrarnas ändrade tomgångsskruv har (enligt olika källor) en typisk inställning på 3-4 och upp till 6 varv utskruvat från fullt stängd. Även om det råder viss osäkerhet, så verkar skruvens utformning göra att det är det generellt krävs fler varv än för en klassisk Weber.

Emulsionsrör till huvudkretsen
En sak som skiljer mellan emissions-Webrar och klassika Webrar är mängden emulsionsrör som finns att välja mellan. Till emissions-Webrarna är urvalet väldigt snålt. F41/47 användes som standard till 1,6-liters motorer och F34 till 2-liters motorer i Alforna. De emulsionsrör som ska passa till en emissions-Weber är:
F34 (standard på 2000-motorer)
F41 (standard på 1600-motorer)
F47 (väldigt lik F41, men 0,1 mm smalare, så lite fetare blandning)
F68 (oklar källa)

Lågfartsmunstycken
Standard-Webrar har lågfartsmunstycken som går mellan F1 och F16, medan de som passar emissions-Webrar heter F17 till F27. Alla har samma ytterdimension och benämningen för bränslehålets diameter har samma betydelse, dvs både en 50F1 och en 50F17 har ett bränslehål med 0.5 mm diameter. Insidan är dock olika, då F17-F27 har en inre borrning med ett steg från antingen 2.1 eller 2 mm till 3 mm. Dessutom är totala hålarean för luftinblandningen olika, och generellt större på F17-F27 än F1-F16. Alla varianter kan ses i Fig 7 nedan.

Finns det då någon fördel med en emissions-Weber jämfört med de klassiska. En som skrivit mycket om det är Alfaparticle på AlfaBB, som summerar: “I prefer emissions DCOE's because they run leaner on the progression circuit and they keep the plugs and combustion chambers nice and clean. They also produce better gas mileage. I saw an improvement of at least 10% when I switched from 40DCOE24's to 40DCOE138/139's.”


[Ändrad 2022-3-1 av peral]




Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
peral
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 30
Registrerad: 2018-8-4
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-3-1 kl 16:49
Figur 1. Tomgångsblandningsskruvar. Till emissions-weber till vänster.




Fig1.png - 164kB




Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
peral
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 30
Registrerad: 2018-8-4
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-3-1 kl 16:49
Figur 2. Synkronisering av dubbla Webrar.




Fig2.png - 31kB




Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
peral
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 30
Registrerad: 2018-8-4
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-3-1 kl 16:50
Figur 3. Lågfartsmunstycks-hållare till emissionsweber med o-ring och klassisk Weber.




Fig3.png - 177kB




Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
peral
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 30
Registrerad: 2018-8-4
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-3-1 kl 16:50
Figur 4. Klassisk DCOE Weber, där lågfartsdelen matas från flottörkammaren.




Fig4.png - 48kB

[Ändrad 2022-3-1 av peral]




Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
peral
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 30
Registrerad: 2018-8-4
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-3-1 kl 16:51
Figur 5. Ett exempel på en förgasare där bränslet till lågfartskretsen tas från högfartsdelen, istället för flottörhuset direkt.




Fig5.png - 15kB




Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
peral
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 30
Registrerad: 2018-8-4
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-3-1 kl 16:51
Figur 6. Ett F34 emulsions, passande en 2-liters motor.




Fig6.png - 243kB




Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
peral
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 30
Registrerad: 2018-8-4
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-3-1 kl 16:52
Figur 7. Lågfartsmunstycken till Weber DCOE.




Fig7.png - 40kB




Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6971
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2022-3-1 kl 20:28


Tack för att du tagit dig tid till att sammanställa våra lösa funderingar, svammel, diskussioner och ja..lösa trådar :D:thumbsup:
Det behövdes en sammanställning av detta!




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
peral
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 30
Registrerad: 2018-8-4
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2022-3-1 kl 21:25


Tack själv för sparringen! Hoppas vi fått till något som kan vara till nytta för andra. Jag har själv letat länge och tyckt det varit svårt att hitta bra info. Om någon sitter inne på mer kunskap så hoppas jag ni kommer med synpunkter och tillägg!

[Ändrad 2022-3-2 av peral]




Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 84.1% - SQL: 15.9%]