Bergils
För evigt Rolf Lassgård
     br>
Inlägg: 1120
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline
Humör: Precis som Rolf Lassgårds
|
|
Varvräknare efter brytarlöst
Hej hej!
Har fått en liten fundering. Efter byte till brytarlös tändning (Pertronix med deras flamethrower-töndspole)
vill inte min varvräknare vara med längre. Ansluter jag den vita kabeln (=varvräknarkabeln) till minus på spolen - så som den satt tidigare, vill
bilen inte starta. Tar jag bort kabeln igen = inget liv i varvräknare såklart, men bilen startar direkt igen.
Om jag ansluter den när bilen är igång dör bilen, som att jag vridit av nyckeln.
Vad kan det bero på? Spänningsfall till tändspolen när jag kopplar på varvräknaren låter det som för mig, som å
andra sidan mest gissar. (Ja.. jag ska köpa nytt 9v batteri till min multimeter imorgon, den hade laddat ur).
Vad kan få varvräknarkabeln att orsaka det isf?
En nord 2000-motor
[Ändrad 25-5-2022 av Bergils]
-- Johan Bergils --
Carmember
Alfa 159 jtdm -08
Alfa 166 3,0 -99
Alfa Romeo Alfetta GTV -77 "Edizione Sanremo"
Lancia Beta -75
Ex: 1300GTJ, 156TS, 164 12v 1989, 164 12v 1990, 16424v 1994, 166 ts 1999, Gtv6, 156ts Sw, 166v6, 159 sw, Maserati Ghibli, 159 -08, Maserati Zagato
Spyder
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Inlägg: 1589
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Låter som det är något som inte är kopplat riktigt som det ska, eller att du får något skumt jordfel.
Jag installerade Pertronix med deras Flamethrower-spole i båten (Volvo, jag vet… men ändå) utan minsta mankemang. Det var väldigt rakt på och funkade
på första försöket inkl varvräknaren.
Har du dubbelkollat polaritet på spolen och jordningar runt omkring tändsystemet? Kan ju vara något som först verkar helt irrelevant. Är det i GTVn,
kollat tändningslåset?
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint Corsa -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
|
|
Bergils
För evigt Rolf Lassgård
     br>
Inlägg: 1120
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline
Humör: Precis som Rolf Lassgårds
|
|
Japp, Gtv. Inte kollat tändningslåset!
Tycker det är lurigt att det funkade fint med gamla
spolen men inte nu. Pertronix var väldigt rakt på, så den installationen i sig bör inte kunna ha sabbat något. Får man polariteten fel på
dessa skjuter man dem direkt sägs det, bilen startar och går som en raket.
Fast å andra sidan BEHÖVER det inte vara exakt så. Alltså att bara spolen skiljer från förr. Möjligheten finns ju att jag sabbat nåt under tiden som
spolen var bortkopplad som ger kortis eller så nu. Har ju varit lite ljus-och blinkerspyssel med spakställ borta, men jag har inte funderat över om
det har samband.
Lurigt att varvräknaren bara ansluts med en kabel till neg på spolen. Vad ska inte kunna funka nu som funkade förr?😀
-- Johan Bergils --
Carmember
Alfa 159 jtdm -08
Alfa 166 3,0 -99
Alfa Romeo Alfetta GTV -77 "Edizione Sanremo"
Lancia Beta -75
Ex: 1300GTJ, 156TS, 164 12v 1989, 164 12v 1990, 16424v 1994, 166 ts 1999, Gtv6, 156ts Sw, 166v6, 159 sw, Maserati Ghibli, 159 -08, Maserati Zagato
Spyder
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Inlägg: 1589
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Just eftersom det är så enkelt, varvräknaren räknar ju just bara tändpulser från spolen, borde den inte påverka - med mindre än att det blir t ex
jordfel så potentialerna blir helt keff. Med lite eftertanke kanske man kan lista ut var du borde ha spänning och inte och sen mäta sig fram?
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint Corsa -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
|
|
Bergils
För evigt Rolf Lassgård
     br>
Inlägg: 1120
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline
Humör: Precis som Rolf Lassgårds
|
|
Tack! Ja, så får det bli. Nu ska det mätas
-- Johan Bergils --
Carmember
Alfa 159 jtdm -08
Alfa 166 3,0 -99
Alfa Romeo Alfetta GTV -77 "Edizione Sanremo"
Lancia Beta -75
Ex: 1300GTJ, 156TS, 164 12v 1989, 164 12v 1990, 16424v 1994, 166 ts 1999, Gtv6, 156ts Sw, 166v6, 159 sw, Maserati Ghibli, 159 -08, Maserati Zagato
Spyder
|
|
Bergils
För evigt Rolf Lassgård
     br>
Inlägg: 1120
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline
Humör: Precis som Rolf Lassgårds
|
|
Det var bästa typen av elfel, för en el-oduglig ägare
Allt såg ut att vara ok i motorrummet. Plockade bort varvräknaren, såg att den vita kabeln var skarvad till en eftermonterad pryl under ratten som jag
tror verkar vara manuell matning av elantenn (?!).
Bort med den skarvningen - allt funkade.
På med
Krympplast och så var det färdigt.
-- Johan Bergils --
Carmember
Alfa 159 jtdm -08
Alfa 166 3,0 -99
Alfa Romeo Alfetta GTV -77 "Edizione Sanremo"
Lancia Beta -75
Ex: 1300GTJ, 156TS, 164 12v 1989, 164 12v 1990, 16424v 1994, 166 ts 1999, Gtv6, 156ts Sw, 166v6, 159 sw, Maserati Ghibli, 159 -08, Maserati Zagato
Spyder
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Inlägg: 1589
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Härligt!  
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint Corsa -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
|
|
|