Pages:
1
2 |
Enell
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Jag har lekt med tanken att knöla in de här Fiat-fjädrarna bak. 1,5 ggr så styva som standardfjädrarna men då bryter jag väl av bilen.
Bilen lär bli bra mycket stummare bak i alla fall men kanske inte ett alternativ till krängningshämmare.
De bakfjädrarna jag har nu är ca 60% styvare än standardfjädrarna och de funkar faktiskt helt ok även om det klart märks på komforten.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  | Jag har lekt med tanken att knöla in de här Fiat-fjädrarna bak. 1,5 ggr så styva som standardfjädrarna men då bryter jag väl av bilen.
Bilen lär bli bra mycket stummare bak i alla fall men kanske inte ett alternativ till krängningshämmare.
De bakfjädrarna jag har nu är ca 60% styvare än standardfjädrarna och de funkar faktiskt helt ok även om det klart märks på komforten.
|
Vilken fjäder kör du med nu? Fortfarande MR2?
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jo, det är MR2 bak och Ford Probe fram. Har kortat MR2 fjädrarna i omgångar, det märktes på höjden att de var tydligt styvare än originalen.
Niclas Enell
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Tror inte du behöver vara så rädd för att bilen ska ge med sig. AHM-fjädrarna är kring 220-240 N/mm om jag inte räknat helt galet och och
Illbattningen var förvisso lätt sprucken på vissa ställen, men inte vid fjädersäten eller däromkring 
Är Fiat-fjädrarna 150% styvare än original eller 50%? Probe var ju +60 skriver du...
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  | Jo, det är MR2 bak och Ford Probe fram. Har kortat MR2 fjädrarna i omgångar, det märktes på höjden att de var tydligt styvare än originalen.
|
Hur tror du längden skulle funka med en sud-bakaxel? Fjäderpottorna är ju en bit längre ner än på 33-axeln.
Henrik Frilund
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Henrik, vet egentligen för lite om måttskillnaderna på fjädrarna mellan Sud-bakaxeln och 33-bakaxeln för att våga svara. Spontant skulle jag säga att
det funkar eftersom jag både värmt ihop ändarna och kapat ett par omgångar på MR2-fjädrarna.
Har lekt med tanken att se om jag hittar ett par sänkfjädrar till MR2 och hänga dit på nummer 2. Ofta är de ju progressiva och borde därför bli både
styvare och ändå mer komfortabla.
Martin, 150% styvare. Men om det stämmer med de uppgifterna jag har så skulle dina AHM-fjädrar vara 10 ggr så styva som 33-Sprintens original.
Niclas Enell
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  | Henrik, vet egentligen för lite om måttskillnaderna på fjädrarna mellan Sud-bakaxeln och 33-bakaxeln för att våga svara. Spontant skulle jag säga att
det funkar eftersom jag både värmt ihop ändarna och kapat ett par omgångar på MR2-fjädrarna.
Har lekt med tanken att se om jag hittar ett par sänkfjädrar till MR2 och hänga dit på nummer 2. Ofta är de ju progressiva och borde därför bli både
Martin, 150% styvare. Men om det stämmer med de uppgifterna jag har så skulle dina AHM-fjädrar vara 10 ggr så styva som 33-Sprintens original.
|
Jag har en fjäder löst så jag kan mäta vid nått tillfälle. Övre pottan är ju den samma så inga större skillnader kan det ju vara tycker man.
Henrik Frilund
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  | Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  | Henrik, vet egentligen för lite om måttskillnaderna på fjädrarna mellan Sud-bakaxeln och 33-bakaxeln för att våga svara. Spontant skulle jag säga att
|
Jag har en fjäder löst så jag kan mäta vid nått tillfälle. Övre pottan är ju den samma så inga större skillnader kan det ju vara tycker man.
|
För att svara mig själv. Hålet i mitten är ungefär 95mm och längden obelastad är ca 370 mm.
Henrik Frilund
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Hittade infon jag fått från Lesjöfors på MR2-fjädrarna, inte lönt att mäta på dem som de är nu.
Lesjöfors artikelnummer 4292540
Toyota MR2, 90-98
Tråd: 12,25 mm
Ytterdiameter: 124 mm
Längd: 299 mm
Varv: 5,75
Ände 1: planslipad
Ände 2: öppen 18 mm
Fjäderkonstant 33,4 N/mm
Det vore intressant att mäta på originalfjädrarna till en 33-Sprint. Kanske skiljer en del på längden mot en Sud-Sprint
Niclas Enell
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Så såg krängaren ut som jag byggde. Fjäderstaven är alltså en grov sudkrängare med stumma ändar. Fjäderstaven ligger alltså bakom sandplåten bak.
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Öppnar upp för en hel del möjligheter om man fimpar reservhjulsbaljan. Undras hur stor uppstyvande effekt baljan kan på bakvagnen.
Om man bestämmer sig för att inte använda skuffen till nåt så skulle man kunna kryssa mellan golvet och stötdämparna.
Vill gärna kunna använda skuffen, jag satte in det här krysset i min bil, och det är tydligt att det påverkar karossens styvhet. Märks om inte annars
när man ställer bilen på pallbockar och släpper skruvarna.
Niclas Enell
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  | Hittade infon jag fått från Lesjöfors på MR2-fjädrarna, inte lönt att mäta på dem som de är nu.
Lesjöfors artikelnummer 4292540
Toyota MR2, 90-98
Tråd: 12,25 mm
Ytterdiameter: 124 mm
Längd: 299 mm
Varv: 5,75
Ände 1: planslipad
Ände 2: öppen 18 mm
Fjäderkonstant 33,4 N/mm
Det vore intressant att mäta på originalfjädrarna till en 33-Sprint. Kanske skiljer en del på längden mot en Sud-Sprint
|
De siffror jag hittar på en orginal 33 fjäder är:
Längd 317 mm
Ytterdiameter 124 mm
Tråddiameter 11.5 mm
Varv 7.45
Henrik Frilund
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ett överslag och taget ur minnet så skulle jag tro att fjädrarna är kapade och ihopvärmda till ca 260 mm.
Primitiv matematik skulle då ge en diff mellan original 33 vs original Sud på ca 50 mm. Kapningen på MR2 fjädern är ca 40 mm, tänker man sig en
sänkning så skulle den fjädern kunna funka på Sud i okapat men ihopvärmt utförande.
Niclas Enell
|
|
Pages:
1
2 |