Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8064
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Generatorbyte Alfa 159 jtd 2,4
Generatorn på denna modellen sitter verkligen knepigt till. Kan knappt ens se den om man inte vet var man ska titta ner bland alla slangar, kablar
etc. Bifogas länk som är rätt bra faktiskt. Kunde räcka med den men ibland funkar ju inte länkarna efter en tid så jag noterar det i skrift - med lite
justeringar.
Utgår från vä och hö sett i körriktningen.
Generatorn sitter bakom kylarna, på blocket, ngt till hö.
För att kunna byta generatorn måste man lossa kylarenheten så att den kan lyftas framåt för att ge utrymme att få ut generatorn samt kunna röra
drivpaketet så att man kan dra ut långa generatorbulten. Bulten tar i hö hjulhus nämligen.
Hela proceduren görs utan att lossa slangar och rör från de olika aggregaten.
Jordkabel lossas och läggs undan.
Ta bort hö framhjul, innerskärm och hela plastsjoket under drivpaketet.
Lossa behållaren för servostyrningen och lägg den åt Sidan
Lossa rördelarna som är insugsfilter och arrangemang, upptill lossar man röränden vid motorns framkant. OBS att grejerna är rätt sköra. Se till att
säkra röränden för insuget så att inget kan råka komma in där.
Lossa grillgaller och huvlåsvajer. Rita med penna runt huvlåset så är chansen större att det kommer att hamna rätt vid monteringen.
Lossa strålkastarna upptill/2 skruv vardera så att fronten kan tas bort. Den nedre strålkastarskruven kan tas bort sen.
Lossa frontens anslutning till framskärmarna. Det är en skruv upptill och en nertill i bakkant på frontens sidostycken.
Blås rent i skarven mellan plåten och plasten. Kolla på insidan hur plaststyrningarna mellan plåt å plast sitter/fungerar. Duscha gärna clipsen med
rostlösning så går det isär hur lätt som helst – genom att trycka nederdelan av plast ut från plåtskärmen vågrätt. Det poppar loss en plastclips efter
den andra. Gör samma på båda sidor och dunka sedan frontplasten framåt så lossar den lätt från karossen. Man dunkar plastdelen framåt med insidan av
handen. Kanske måste man lossa innerskärmen vänstra med för att komma åt med denna procedur men troligen inte.
Lossa hela fronten varsamt. OBS ! på hö sida finns en kabel som ska lossas från frontpaketet och på vänster en slang till spolaren. Lägg undan
fronten. Är man ensam kan man fästa några bläckfiskstroppar över motorn så att man inte tappar ner fronten i backen när man ska lossa sladd/slang.
Lossa skruvarna som håller övre frontbalken och lyft bort den.
Lossa krockbalken nertill – ett antal muttrar. Lägg balken åt sidan.
Lossa nu alla fästclips och anordningar som hindrar att man kan relativivt lätt lyfta kylaren uppå och framåt för att få plats att ta ut generatorn.
Det sitter ett stort antal utspridda liksom kablar m.kopplingsstycken . Som tur är verkar det som att merparten kopplingsstycken är unika = inte kan
sättas på fel sockel. Kylarpaketet står med två gummitutor i var sitt hål i ändarna. Enkelt lossa och få på plats igen. Slangklammer som sitter på dom
grova insugsslangarna/luftburkarna är lätta att öppna stänga – bara testa fram nåt lämpligt verktyg – en flat mejsel för att öppna och en polygrip
för att dra åt.t.ex. när du har grejerna lösa/åtkomliga.
Lossa aggregatremmen. Gör en skiss hur den sitter först ! Man lossar aggregatrem genom att minska spännarens tryck på remmen. Spännaren sitter i
spalten mellan innerskärm och motor. Ta bort övre skruven på spännaren. Då släpper spänningen. Ta ta bort spännaren sågenom att lossa insexskruven
nertill. Vid montering av spännaren – drag fast nedre skuven och sätt en passande fast nyckel på fasningarna på nederänden och vrid spännarens
nederdel så att fjädern i spännaren trycks samman och montera övre skruven. När nyckeln tas bort blir remmen spänd igen. ( skulle det inte stämma helt
med beskrivningen så ser ni ändå hur det är gjort. Minnet kan ha svikit.) Remmen på generatorn har ingen separat spännare utan är av flextyp och måste
krängas varsamt över remhjulen. Jobbigt är det men är man två blir det betydligt lättare. Lossa är lätt men få på den är betydligt jobbigare.
I det här läget kommer man nu åt att lossa generatorns korta fästskruv. Därefter måste man lossa övre motorfästet på hö sida för att kunna sänka och
skjuta motorn bakåt. Detta då bulten på generatorn är så lång att den inte går att dra ut annars. Den tar i innerskärmen. Riktigt stökigt men det går.
Domkraft under högerdelen av motorn så man kan sänka tills rören som går förbi där knappt nuddar subframen. Se till bara att inte ha nån domkraft som
läcker så den sjunker och rören belastas…
Den här operationen med generatorns långa skruv är i princip omöjlig att göra själv. Om man väljer denna grundmetod som beskrivits – som alltså går ut
på att man inte ska behöva lossa nåt som kräver påfyllning eller ger oljespill osv. En himla massa att plocka isär - men -egentligen inte svårt. Har
inte behövt några specialverktyg, men det är ett antal olika skruvtyper. Dom grova torx-skruvarna vid motorfästet klarar man i nödfall med en 14 mm
rounded cornerhylsa typ Biltemas. Knackar ner den stumt mot botten och sen dragskaftet i riktig vinkel mot skruvskallen = noggrannhet mao.
Likaså se upp m. nedre skruven för remspännaren. Insex å trångt så var noga med att nyckeln är stumt in i hålet och att du drar rakt å snyggt. Då
slinter det inte å jävlas.
Jag gjorde följande för att säkra att allt skulle bli rätt i slutänden:
Klisterlappar på hane och honkontakter så det var solklart var dom suttit. Det som ser busenkelt ut vid demonteringen kan bli en gåta vid monteringen
– speciellt om det råkar bli nån vecka eller mer mellan isär å ihop.
Jag skrev dessutom en loggbok som hänvisade till klisterlapparna vad jag gjort och var. Typ.
Det man ser av generatorn när man rivit bort allt....
[Ändrad 2022-12-27 av Georg]
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8064
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8064
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Iden är alltså att lossa allt som sitter stumt bakom kylarpaketet - utmed gröna linjen
[Ändrad 2022-12-27 av Georg]
|
|
Luledavve
Alfista
br>
Inlägg: 131
Registrerad: 2008-3-26
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Bra faq, inget att invända mot den, men visst borde den ligga i 159-kapitlet?
David Lind blad
Alfa Romeo Giulietta 1,4tb -16
Alfa Romeo Stelvio Super JTDm Q4 -17
Annars mest boxermotorförsedda tysktillverkade fordon
|
|