Pages:
1
2
3
..
10 |
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7395
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Renovering av Alfa 166 3.2. Del 6: lackad och klar!
Ny bil. Alltid lika trevligt! Stor motor, grym komfort, rätt spec, go glidare!
Små justeringar under första tiden: byta till bättre baklyktor, rödtonade och klarlackade. Byta till mulligare slutdämpare. Trevligt!
Men något saknas. Förra 166an lät ju som att Gud själv bestämt sig för att ha fest med Motorhead och skruva upp Marschallförstärkarna till 11! Denna..
låter väldigt likt en Volvo 850 turbo? Ok ljud för en volvo men liksom inte rätt sång för en Busso 3.2. Nytt avgas måste byggas. Och nya fjädrar
behövs pga baktungt stuk nu. Och lite trim måste på plats.
Men först var ju det där med kamremsbyte och det där med lackering. Lacken ser bra ut på bild men främre hälften har lackats om mediokert. Sedan har
man lackat om bakre hälften mediokert. Nyansskillnaden i solsken är påtryckande. Nästan ångestframkallande. Men dugligt för stunden.
Spolar vi fram bandet lite är vi plötsligt något år fram och bilen har bara fått gå och gå och fått ny olja. Kamremmen som skulle bytas bestämde sig
för att det var dags. Rakt framför ögonen på mig hörde jag hur remmen gick av och motorn dog.
Ridå.
Stängde huven. Inte ens hårt. Inte ens argt och kränkt. Bara stängt. Gick in igen.
Nu är det dags att återuppliva liket så bilen är bogserad in i verkstan och demonteringen påbörjad.
[Edited on 2023-10-28 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2023-12-8 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2024-1-11 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2024-2-4 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2024-3-19 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2024-4-11 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2024-5-4 by FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7395
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
In med åbäket. Upp på pallbockar (lyften är upptagen…). Strippa ALLT i fronten. Ac, kylare, servokylare, oljekylare, lyktor, kofångare. ALLT!
Kylare
Fläkt
Oljekyl
Servokyl
ACkyl
Drivaxlar med hela hjulupphängningen fram
Bromsar
Växelvajrar
Allt ovanpå motorn, plenum, rör, trottel, insug.
Expansionskärl
Kylslangar
Elkablage med lambdasonder, alla givare, knacksensorer, vevaxelgivare etc. Kablage bort. Ecu bort.
Lossa styrväxel från ratt
Lossa slangar till styrservo
Lossa avgassystem
Lossa oljerör bak på filterhuset
Lossa jordfläta
Lossa motorfästen
Lossa alla subframefästen
Sedan lossa allt jag glömt och få ner subframe först (den är absolut enorm på 166 och utrymmeskrävande..
Med subframe ur vägen och motorn upphängd i lyften var det dags att sänka ner motorn, dra den ur bilen mot kylarbalken. Sedan haka om motorlyften på
andra sidan av kylarbalken och dra ut hela drivlinan.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7395
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Flera års samlande av roliga prylar till 166 samt extremt ironiskt nog komplett kamremskit(……) har lagts ut soreterat i sina lådor.
Bilsteindämpare
Eibachfjädrar
Hjullager
Länkarmar
Bärarmar
Krängarstag
Lack
Filter
Olja
Kamrem etc etc etc. Allt finns. Så nu är det väl helt enkelt dags att åtgärda det smärre totalraset och bygga något rejält av det här.
Det enda positiva här blev att jag äntligen kunde plocka bort vänster framlykta vara xenonlampa hade exploderat i fjol och lämnat stora glasbitar
inuti lykthuset som låg ivägen för hel/halvljusmekaniken. Provade dammsuga ur när det hönde men det gick inte. Nu var det bara att öppna alla lock och
skaka ur allt i tjugo minuter.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7395
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Väldigt mycket började säga upp sig senaste tiden innan raset. Tex värmepaketet som inte var trevligt.
Dock betydligt bättre åtkomst utan motorn på plats.
Bort med skiljeväggen
Bort med torkare och plasten under
Bort med kablagen och kontakterna.
Bort med fläktmotor och värmepaketets filterhus. Detta går att lossa och böka mödosamt åt sidan med ACrör intakta om man gör detta på plats med
fungerande AC men eftersom att jag uppenbarligen inte hade någon motor och än mindre någon ac på plats så var delandet av acrören inte något större
bekymmer.
Sedan bort med locket över värmepaketet
Häll resterande glykolmängd i din arbetssko när du drar ut värmepaketet och bökar undan de två slangarna som rymmer precis lagomt mycket glykol för
att dränka en fot.
Värmepaket till 164 är samma som till 166 och är aningens billigare för den som undrar. Anslutningarna är plug&play på precis samma sätt, bara några
mm förskjutna. Har använt det förut men nu var det original till 166.
Återmontera hela schabraket, ha kul med att få dit alla små idiotiska skitskruvar och två ton fläkthus in i vad som ibland upplevs litet som ett
brevinkast. Det går dock.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7395
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Framvagnen var i fint skick men inte vacker. Jag demonterade rubbet och byter nedre länkarmar när jag ändå håller på för bakre bussningen börjar
kännas mjuk.
Gaffelben samt hela spindeln med fäste för övre länkarm har slipats rena och lackats med aluliknande polyuretan industrilack. Det blir nya damasker
till drivaxlarna och bromsoken ska fräschas upp.
Oken är i väldigt bra skick och bromsar byttes av förra ägaren och har väl gått knappt 1000mil. Däremot var bromsoken skitfula sedan förrförra ägaren.
Riktigt illa lackerade, inte ens maskerade innan och till råga på det även lackerade utanpå originalklibban med Alfa Romeo skriften. Jag är generellt
sett allergisk mot lackade bromsok för det är så galet opraktiskt men här tvingas jag ändå till att lacka om så nu blir det gula bromsok denna gången.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7395
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Vad gör man när man rivit ur en tvärställd bussosexa? Jo man plockar loss den infernaliskt illa placerade startmotorn och lämnar in den på renovering
för även om denna bilen är lågmilad så vill man aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig behöva plocka ur det här sattyget till startmotor på plats
och renoverar i förebyggande syfte. 1100kr för nya kol, kolhållare, lager, uppsmörjning och noggran test i maskin. Man tackar!
Utanför startmotorn har vi nästa förhatliga lilla sak: grenrör med förkattar. Inte nog med att dessa utvecklar galet hög värme och steker
avgasventilerna i framförallt bakre toppen, de låter även miserabelt illa jämfört med de tidigare grenrören utan kattar. (Därav volvo 850T ljudet..)
men till råga på det ör de dessutom 38mm yD jämfört med de tidigare grenrörens 42mm yD! Det är väsentlig skillnad tycker jag.
Dessa ska obönhörligt bort och CF2 grenrör från 166 3.0 upp till ’01 ska dit istället. Med custom downpipes.
Raset då? Jo jag har haft en halvtrasig GTAmotor ståendes sedan länge. Den har hela toppar men befarat dålig botten. Bra utgångspunkt för att laga min
lågmilade 166motor med andra ord. Sagt och gjort. Motorn har strippts på sina 16000milatoppar och de har skickats iväg till Jarmo som renoverar båda
toppar, byter allt som måste bytas och planar till 11.0 i komp samt flödesportar topparna till betydligt bättre än original men inom rimliga gränser.
Inget epoxi osv för ändrade former utan bara ta bort material där det är fördelaktigt. Ventiler slips om till tre olika grader samt nya säten till
det.
Med andra ord en trevlig bruksmotor som kan hosta ur sig lite fler hästar än förut.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7395
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Utöver detta blir det nya lager i motorn då det är ganska vanligt med flatspots i lagerna vid remras vilket märks först några dagar eller veckor efter
man byggt ihop allt och får riva allt igen. Nej tack. Det får bli nytt överallt och helgardering. Denna bilen får jag behålla ett tag nu.
166 har trubbelmassesvänghjul vilket jag inte är sådär jättekåt på. Hela idén med att ta ett solitt svänghjul som är bombsäkert och krångla till det
med fjädrar som kan gå av och oljud och ras är för mig helt obegriplig på gränsen till idiotiskt. Ja komfort hit och komfort dit men vafan!
GTAmotorn får donera sitt svänghjul, till det har jag inhandlat GTAkopplingkit så hela motorn blir likvärdig med 3.2 ur 156GTA. Fast med lite fler
hästar förstås.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Goran_O
Alfista
br>
Inlägg: 309
Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline
|
|
JAAAAAA!
Arbetet fortgår som vanligt med frenetisk intensitet och tempo.
Jag tackar för en färdig instruktion till mitt (156) motorbyte (2.5 -> 3.0) i vinter.
Intressant att du portar topparna...ger ju tyvärr mig "vill också"-behov. Har ju Erland Cox runt hörnan. Jag vet att du kommer dela med dig av dina
resultat och rekommendationer. Bugar och bockar på förhand.
Var renoverade du startmotorn?
Hur tänker du kring diffbroms? Kan den bilen bli färdig utan en sådan...egentligen?
Snälla, blocka inte mitt nummer, men jag kommer ringa dig i höst, vinter och vår.
Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2021-2021 166 3.0 V6 -99 Röd - skrotad
2000-2002 75 TS -89 Vit - skrotad
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd - såld
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Inlägg: 672
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline
|
|
Oj oj
Kommer bli suveränt!
|
|
pescatore
Alfista
br>
Inlägg: 365
Registrerad: 2003-9-15
Befinner sig: Höör
Medlemmen är Offline
|
|
Vilken trådstart😀 har alltid velat ha en 166, men aldrig bivit av.
Håkan Johansson
Giulia 1600gt veloce -67, 1600 gtj -73, giulia veloce -17, 4C-16.
ex 1300 gtj -70, 1600 gtj -75, 164 v6 -90, 155 v6 -93, 156 v6 -99, gtv6 -85,156 gta sw-03, 159 2.4 jtdm sw
|
|
Bergils
För evigt Rolf Lassgård
br>
Inlägg: 1134
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline
Humör: Precis som Rolf Lassgårds
|
|
Oj, så härlig bil det kommer att bli. Men ibland, som nu när jag läser i den här tråden, så undrar jag lite varför jag tycker om 166 så mycket. Det är
ju jättemycket som kan bråka... jättemycket!
-- Johan Bergils --
Carmember
Alfa 166 3,0 -99
Alfa Romeo Alfetta GTV -77 "Edizione Sanremo"
Lancia Beta -75
Ex: 1300GTJ, 156TS, 164 12v 1989, 164 12v 1990, 16424v 1994, 166 ts 1999, Gtv6, 156ts Sw, 166v6, 159 sw, Maserati Ghibli, 159 -08, Maserati Zagato
Spyder, 159 -08
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7395
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O | JAAAAAA!
Arbetet fortgår som vanligt med frenetisk intensitet och tempo.
Jag tackar för en färdig instruktion till mitt (156) motorbyte (2.5 -> 3.0) i vinter.
Intressant att du portar topparna...ger ju tyvärr mig "vill också"-behov. Har ju Erland Cox runt hörnan. Jag vet att du kommer dela med dig av dina
resultat och rekommendationer. Bugar och bockar på förhand.
Var renoverade du startmotorn?
Hur tänker du kring diffbroms? Kan den bilen bli färdig utan en sådan...egentligen?
Snälla, blocka inte mitt nummer, men jag kommer ringa dig i höst, vinter och vår. |
Haha jag ska inte blocka ditt nr 🤣 inte än!
Men ja jag siktar på några hästar extra. Jarmo hoppas på upp till 15% bättre flöde än original men det är ingen siffra jag håller honom fast vid.
Däremot har han visat på ett gäng rejsmotorer att han kan få bussos att röra på sig så det blir Berlinans toppar sedan.
För 156 behöver du inte ta bort subframen för den är C formad så helt enkelt kort och knubbig och öppen framåt kylaren. 166 är krångligare för den är
D formad/fyrkantig och mer i vägen.
Startmotorn tog generatorservice i Uppsala hand om. (Sådan där old school verkstad som ändå är modern men liksom förstår sig på folk som bygger och
renoverar och inte bara ”ta nytt slit-o-släng från hyllan”.
Som du säger: diffbroms. Jag har tagit in offert från många olika. Det går troll i kostnaden för diffar och de kostar mer än de är värda nuförtiden
tycker jag. Så himla superduperspeciella är de inte men priserna har liksom tredubblats senaste åren. €1000/£1000 är riktpris för Q2 diffar som är
begagnade!! Nya kostar €/£1500. Och Quaife som är en bättre produkt kostar snäppet mer.
Jag har en Q2 på G för typ £600 och det får nog bli så för ett annat del i detta kapitlet är att sista långresan med 166an började 6ans växel sjunga
och diffen vina mer än förut. Tydliga tecken på att byta allt. Har en beggad låda på G och blir troligen Q2 på det.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7395
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Tackar för övrigt för hejaropen för jag var inte nöjd där ett tag….. jag hade varken tid eller plats och än mindre råd med ett totalras så den fick
stå i någon månad eller två innan jag fick gjort klart andras bilar och nu tar bilen upp två platser i verkstan resten av sommaren. Till hösten måste
den vara up and running igen så det får bli ganska högt tempo trots allt.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7395
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Igår lackade jag vänster fram hjulupphängning. Höngt undan på tork nu. Sedan lackade jag bromsoken fram i gul förg från foliatec. Lackat med spruta.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Micke G
AP\'s boxersamlare
br>
Inlägg: 3344
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
Intressant läsning och bra med bilder som alltid när du förmedlar livet med Alfa. Men en fråga, gick remmen bara tvärt av? Låter groteskt läskigt!
Inga dåliga löphjul eller annan bakomliggande orsak?
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
Pages:
1
2
3
..
10 |