AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Byta stereo Giulietta face lift (2018)
Helleman
Alfista

Registrerad: 2008-8-25
Befinner sig: Trosa
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2023-11-18 kl 01:06
Byta stereo Giulietta face lift (2018)

Hej!
Min stereo (huvudenheten) har packat ihop i min Giulietta från 2018, dvs den faceliftade versionen.
Tänkte byta ut huvudenheten mot en 2-din, men inser nu att originalenheten har rundade hörn in mot instrumentbrädan och 2-din-enheter har skarpa hörn.
Någon som bytt huvudenheten i sin faceliftade Giulietta?

Jag har sett att det finns nya paneler att köpa för 2-din, men då är ju det för Giulietta innan facelift. Dessutom är de väldigt dyra…

Johan Hellgren
Fiat Coupe 20VT Plus Såld :-(
Alfa 156 2.0 TS -00 Såld
Alfa 159 SW 1.9 Jtd -08 Såld
Alfa Giulietta -18
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Helleman
Alfista

Registrerad: 2008-8-25
Befinner sig: Trosa
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2023-11-25 kl 14:20

Jag har hittat vad jag behöver för att kunna montera in en 2-din i min Giulietta. Firman Connects2 har adapter för just Giulietta, samt CAN-adapter som gör att den nya stereon kommer att fungera precis som originalet tillsammans med bilen. Finns också en kabel för rattknapparna. Inte billigt, men allt finns.

Men nu till nästa fundering; jag har utgått ifrån att min huvudenhet har klappat ihop. Ljudet på min vänstra högtalare började låta oerhört dåligt, kraftigt sprakande och flapprande ljud. De bakre kanalerna började samtidigt låta oerhört lågt. Höger främre kanal lät fortfarande ok. Då gjorde jag som så att jag flyttade över ljudet till höger sida för att kunna lyssna på poddar åtminstone. Har kört så ett par månader nu (använder bilen väldigt lite).
Sen idag så flyttade jag tillbaka ljudet till vänster sida för att se om det skulle kunna vara kabelhärvan mellan förardörren och bilen som var problemet. Har läst att andra Giulietta ägare haft problem med kablagen mellan stereo och högtalare.
Döm av min förvåning att högtalaren nu låter ok förutom att det inte finns någon som helst bas i bashögtalaren, endast mellanregistret går fram till den högtalaren. Diskanthögtalaren fungerar fortfarande. Jag ryckte och juckade en del på kabelhärvan utan någon som helst påverkan på ljudet.
Eftersom bashögtalaren endast består av ett element måste jag väl utgå ifrån att det inte är fel på högtalaren eller kablaget som går fram fram till den?
Flyttade bak ljudet till de bakre högtalarna och konstaterar att anledningen till det låga ljudet i dom också beror på att de inte spelar någon som helt bas.

Vad tror ni om detta? Är detta bevis nog på att det är stereon som packat ihop eller finns det något annat jag kan undersöka?

Johan Hellgren
Fiat Coupe 20VT Plus Såld :-(
Alfa 156 2.0 TS -00 Såld
Alfa 159 SW 1.9 Jtd -08 Såld
Alfa Giulietta -18
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen