Enell
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Alfa 33 16V, trespårig remskiva
Jag letar bland delarna som följde med Sudsprinten och 16V-motorn när jag köpte bilen men det verkar som jag saknar bla kamremsdreven till vevaxeln,
rätt mutter och möjligen också brickan innanför muttern.
Är kamremsdreven samma som på 8V med hydrauliska lyftare?
Jag vet inte heller hur delarna ser ut som håller den trespåriga remskivan.
Om någon har en bild där delarna ligger löst upplagda i rätt montageordning vore tacksamt? Tycker inte jag får det att stämma med de delar jag hittar.
Den trespåriga remskivan skiljer från den enkelspåriga till 8V, men skulle man ändå kunna använda den enkelspåriga på en 16V för att spara utrymme
eller är det mer som inte funkar ihop? Det ser ut att vara någon form av styrklack på på baksidan skivan.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
rstx
Alfista
   br>
Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Eslöv
Medlemmen är Offline
|
|
Jo det borde väl passa?
Tror inte 16v-skivan har nåt speciellt på baksidan? kan inte minnas att där var något, och jag har ju en egensvarvad remskiva.
Baksidan är ju bara kamremsdreven.
Min egensvarvade skiva har ju ett spår för vanlig V-kilad rem och ett spår för multirem. I dagsläget använder jag bara det inre för V-rem till
generator och vattenpump.
Så en enkelspårig funkar säkert fint om du inte ska ha fler pinaler.
Men jag ska se om jag hittar mina extra grejer och skicka dig en bild.
Daniel Tunér
Autodelta Tipo Alfasud Sprint - 78'
164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Spider S2 - 72'
Alfetta GTV6 - 85'
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Remskivan har jag faktiskt aldrig haft loss, men de jag har är avsvarvade trespår -> enkelspår.
Kamdreven är inte samma som 8V.
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Är lite skum på att svarva av de två yttre remspåren på remskivan pga risken för svängningar. Eftersom delen med remspåren är vulkad mot centrumet
leker jag med tanken att den skulle kunna vobbla när den vulkade ytan minskar
Niclas Enell
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  | Är lite skum på att svarva av de två yttre remspåren på remskivan pga risken för svängningar. Eftersom delen med remspåren är vulkad mot centrumet
leker jag med tanken att den skulle kunna vobbla när den vulkade ytan minskar |
Teoretiskt, ja. Gummilagret som är invulkat är väldigt tunt, så det verkar inte röra sig nämnvärt - varken radiellt eller axiellt. Testat upp till
7300 rpm i a f 🫡
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Martin, när du skrev att kamdreven inte är samma på 8V som på 16V, tänker du då på dreven på vevaxeln eller på kamaxlarna?
Kollade på EPER och där verkar det finnas två typer, ett inre och ett yttre drev. Men läser jag rätt är det samma på 8V och 16V. Att det är ett yttre
och ett inre drev skapar lite bryderier eftersom jag inte reagerat för att de är olika på min 8V.
Niclas Enell
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  | Martin, när du skrev att kamdreven inte är samma på 8V som på 16V, tänker du då på dreven på vevaxeln eller på kamaxlarna?
Kollade på EPER och där verkar det finnas två typer, ett inre och ett yttre drev. Men läser jag rätt är det samma på 8V och 16V. Att det är ett yttre
och ett inre drev skapar lite bryderier eftersom jag inte reagerat för att de är olika på min 8V. |
Jag menade dem på kamaxlarna - drevet på veven har jag inte koll på...
Martin Atterhall
CAR #6517
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
På bilden ser man skillnaden mellan kamremsdreven för 16V och nåt annat, troligen 1,5:an eller möjligen 1,7:an.
Det övre drevet, som jag bara verkar ha ett av, är urfräst runt centrumet och får på så sätt en mindre anläggningsyta mot vevaxeln. Det syns på
vevaxeln också, det har inte legat emot något av dreven vid kilen där axeln fortfarande är svart.
De nedre dreven som kommer från någon 8V är solida. Tandningen verkar vara lika i övrigt.
Varför har man ändrat utformningen på kamremsdreven till 16V ?
Och är det någon som till övers har en komplett omgång liggande med brickor drev och mutter till 16V liggande så behöver jag som synes.
Niclas Enell
|
|