Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Bromsok bak på 159 - hur få dit gummibälgen i oket.
TWR- ok.
När jag monterat bälgens ytte tätning i det yttre spåret å har bälgenpå kolven så vill bälgen följa med kolven när jag vrider in kolven medan den
yttre delen inte vill hänga med - bälgen korvar sig.
Renoverat många ok m.handbromsfunktion men aldrig upplevt att bälgen inte är följsam.
Finns det nåt system hur man ska hantera bälgen ?
Verkar som att det skulle kunna gå att peta in yttre kanten i sitt spår när kolven är skruvad i botten ?!
Bromsfettet tycks ha en tendens att stelna lite om det nu kan vara dags för nytt igen e.2 år ca..
|
|
Ken
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Oo=V=oO
|
|
Om ytorna inte är superfina utan har lite smuts och rost på sig har jag ofta upplevt samma sak. Min lösning har varit att man får jobba med att få
ytorna så fina det går och se till att gummidelarna är varma och något insmorda när man jobbar med det.
Som du redan indikerar är ju gummit för bromsvätska inte alls kompatibelt med mineralolja så man får absolut inte köra med någon form av mineralolja -
utan det måste vara bromsfett.
Detta gäller ju för den inre tätningen mot bromsvätskan. Jag vill minnas att yttre damasken har ett material som är något mera förlåtande mot vanlig
olja men har själv aldrig använt det där.
Lycka till!
Kenneth Larsson
Stallarholmen
Ford Mustang GT -17; Volvo XC 60 bruxis; Seat Mii elbil!!!! Mercury 5 Hk snurra på segelbåten
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tänkte just i dom banorna att jag nog missat putsen på ytorna. Får börja om med rengöring å slipning...
Men om nån vet vilken ordning man får på damasken så är det välkommmet 
Tack Kenneth !
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Nr 1 är att ytorna är riktigt fräscha. Aluminium har en jäkla förmåga att kärva.
Smorde kolven och dess yttre flärp som ska ligga i cylinderns yttre spår.
Sätter calipern i städet liggande som en hand med handflatan uppåt och kolven vänd rakt emot sig.Justerar läget på damasken så den sticker utanför
kolven och kolven tippar framåt mot sig.
Rör kolven så flärpen undertill hamnar i spåret på huset .
Sen varsamt lyfter kolven samtidigt som man ser ill att flären kommer ner i spåret. Nu ligger flärpen rätt och kolven linjerar med cylindern. Trycker
in kolvänden och börjar vrida in kolven med verktyget så glider kolven sakta in.
Verktyget man vrider in eller ut kolven finns på Biltema å är värt varje krona. Går i ett nödläge att klara sig med verktyget man lossar kapskivor med
i vinkelslipmaskiner.
Råder alla att ha en liten flatmejsel där man först rundat klingans vassa hörn å kanter å sen aldrig anv.den till nåt anna än arbeten m. känsliga
packningar. Min är säkert 40 år vid det här laget. Använder den t.ex till att pilla ut tätn.ringen ur hålet i oket och justerar packningslägen etc...
[Ändrad 2024-1-20 av Georg]
|
|