Ola W
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2013-2-8
Befinner sig: Bollnäs
Medlemmen är Offline
|
|
Rep.plåt ytbehandling
Det härjas på med Bertonen. Vad säger expertisen om hantering av ytbehandling på t ex rep-trösklar - inre, mittre och yttre? Hur hantera den
ytbehandling/färg som de levereras med? Få bort och på med annat (vad?) eller är något ok att behålla och bara tuffa på?
Ola Wallberg
Autobianchi A112 -76 - Projekt med Alfa-boxer, kanske...
Alfa Romeo GT 1300 Junior -71
Tidigare:
Alfa Romeo Alfetta GTV 2000 -80
Alfa Romeo 147 Selespeed
|
|
bjorn55
Alfista
   br>
Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline
Humör: :-)
|
|
Du kanske kan få lite hjälp från min tidigare tråd:
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34212
Tror att grundfärgen på ekonomidelarna är ok att använda som den är men själv penslade/sprutade jag på ett ytterligare lager när all svetsning var
klar.
Volvo har en speciell svetsprimer som är bra när du svetsar råa plåtytor mot varandra.
Lycka till
//Björn
Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65
Björn Jägerstedt
Giulietta Register, member #81
|
|
Ola W
Junior Alfista
  br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tack Björn
Ska kika på din tråd (igen) :)
Svetsprimer har jag en 3M-variant. Kommer att dra på extra skydd allt eftersom delar kommer på bilen. Min primära undran var om behandling som
ekonomidelar kommer med MÅSTE bort för bra slutresultat. Är ju lite lite olika typer av behandling. Den som är på innertröskeln verkar inte sitta nå
vidare så den kommer jag nog försöka få bort.
Ola Wallberg
Tidigare:
Alfa Romeo 147 Selespeed
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Man har genom tiderna alltid sagt att transportprimern alltid ska bort för att det brukar vara risk för ytrost under.
På gammal plåt som tillverkades för lääänge sedan tycker jag mig se att det stämmer. Där är det ofta små små rostprickar under.
På ny plåt har jag nästan aldrig hittat någon ytrost under transportprimern och har därför slutat slipa bort den. Dock finns det två saker med det: om
primern sitter dåligt tex som den tröskeldetaljen du talar om så ska det bort. Bortbortbort.
Men på de paneler som primern sitter hårt på (tex frontplåtarna för bertonen där primern sitter som satbetong rentutsagt är det bortkastad tid.
Jag tar bort den när den sitter löst. Jag behåller den alltid på pylar som inte får mekanisk nötning (ex insida av trösklar o dylikt), jag tar bort
den i nio av tio fall nä den ska sitta på utsidan av en bil där mekanisk nötning är en stor faktor och epoxiprimer eller washprimer behövs för att
bits fast ordentligt.
Jag föredrar Upol kopparbaserade svetsprimer för den är kanon att svetsa igenom och torkar blixtsnabbt. 3M tyckte jag hade uselt spraymunstycke och
burken satte igen sig efter 1/3 så jag fick slänga den och provade aldrig igen. Finixas är dyr, fin och usel, torkar svinlångsamt närmare en timme och
är usel att svetsa igenom. Bara hört gott om Volvos blåa men min leverantör har alltid Upol.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Ola W
Junior Alfista
  br>
Medlemmen är Offline
|
|
Grymmers Fredrik! Stort tack för tips och vägledning, kommer följa dina råd!
Ola Wallberg
Tidigare:
Alfa Romeo 147 Selespeed
|
|
macahan
Alfista
   br>
Registrerad: 2004-5-24
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Jag renoverar också en Bertone och byter trösklar bland annat. Färgen är ju ingen e-coat (vilket hade varit superbra) och sitter alldeles för dåligt.
Har jobbat som lackerare under många år och jag väljer att ta bort färgen och lägga en epoxy direkt på plåt.
Sen är det väl kanske så att om ingen mekanisk påverkan sker så kanske det fungerar att låta den vara kvar men jag vill inte chansa.
Marcus Persson CAR#14831
Giulia Veloce TI
1750 GT Veloce
75 TS Trackday
GTV6 3.0 -86 (Klicka!)
Tidigare bilar:
159 1750 TBI, 156 V6 SW, Alfa 90 2.5V6, 145 QV, 156 GTA SW, 155 16V Sport x2, Alfetta 2.0 -84, 147 GTA Q2
|
|