Har två original bilar, 164QV -91 enda vad jag vet i landet med denna utrustning, 3:e ägaren med all utrustning utom elmanövrerade säten bak,
lejongula Recaro stolar samt en GTV6 -85 2:a ägaren skinn AC lucka MT 27mm torsionsstavar och steg 2 bakfjädrar gula Koni samt Tarox skivor styv som
satan.
Båda har stått i 20 år pga jobb och barn och båda behöver en rejäl renovering läs plåt mm, vem ska man satsa på eller ska man köra båda på tippen och
köpa något nyare Spider GTV, 4C ed?
Michael Laajanen
-85 GTV6, skinn,lucka,AC,Röd(på kö efter QV\'n)
-91 164QV, Recaro inredning Röd(på G)
-15 Giulietta QV
Volvo 244L aut -78
Volvo V90 R4 -19
Renovera GTV 6an.... Är en bil värd att rädda + klättrar i värde.
164 gör du klar efteråt, eller så säljer du den och får ett bidrag till gtv renoveringen.
Skroten? Ja, då måste de vara helt bortom räddning.
Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Tror 164 qv har nått kultstatus den med och klättrar i värde nog i samma takt som gtv6an. Finns färre 164or än gtv6or i Sverige.
Beror på hur du ska använda bilen, är det så att du vill ta med familjen på lite utflykter utan att de klagar allt för mycket så har du större chans
med 164an.
Jag sålde min 164a QV 24v (projekt) och bestämde mig för att bygga en 75a som fyller den platsen istället, 4 dörrars "familjebil" för sommaren. Av den
anledningen att jag blev trött på de framhjulsdrivna busso bilarna, jag gillar att jobba själv och tycker allt är bökigt och jobbigt när motorn sitter
"felvänd".
De va fasligt va dålig poll det blev, jag som hade hoppats på att bli peppad :)
Men det räckte till att börja med GTV6an, lyfta ur den läckade tanken, löda ihop den och byta lite bränsleledningar men nu pumpar den soppar runt
iallafall.
Har satt ett batteri på laddning och ska se om den dels gå runt sedan kolla att tändsystemet lirar och slutligen försöka starta upp den i helgen.
Känns rätt kul faktiskt så här långt.
[Ändrad 2024-5-23 av mila]
Michael Laajanen
-85 GTV6, skinn,lucka,AC,Röd(på kö efter QV\'n)
-91 164QV, Recaro inredning Röd(på G)
-15 Giulietta QV
Volvo 244L aut -78
Volvo V90 R4 -19
Bra start där, vid närmare eftertanke så hade jag nog börjat med den bil som man snabbast kunnat få ut på vägen och använda. även om den är skabbig.
Så ont om tid och motivation som man har när man har familj och annat som händer så gäller det att ha ett project som man ta framåt i små steg. Ingen
pallbocksdrottning.
Typ "skura ut mossan ur dörrarna - en tur till glasskiosken med ungarna i baksätet". Så kanske familjen också tänder på projektet.
[Edited on 2024-5-26 by George Junior]
David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta
delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
Kanske ska nämna att fåglarna mer eller mindre redan lämnat boet, dock när deras kassa sinar så kommer dom åter :)
MEN, frun är kvar och kissen å det är inte så illa trots allt :)
Bränsle pumpen har börjat bråka och startar inte varje gång, men grundproblemet att få pumpen att gå när startmotorn eller luftmängdmätaren säger att
motorn suger luft är fortfarande olöst men sakta sakta börjar jag komma ihåg hur sakerna fungerar.
Jag har temporärt lött ihop tanken så den är tät men inte lokaliserat grundproblemet varför motorn stannar efter några sekunder.
Bränslepumpen är på sista versen då den ibland inte startar men det har jag koll på så ingen showstopper.
Min dotter vill att jag ska sätt upp en youtube kanal men inte min grej riktigt
[Ändrad 2024-6-1 av mila]
[Ändrad 2024-6-1 av mila]
Michael Laajanen
-85 GTV6, skinn,lucka,AC,Röd(på kö efter QV\'n)
-91 164QV, Recaro inredning Röd(på G)
-15 Giulietta QV
Volvo 244L aut -78
Volvo V90 R4 -19
Du mekkar väl fortfarande GTV 6?
Som du tidigare skrev och jag minns så aktiveras bränslepumpsrelät när startmotorn går.
Och när motorn startar... flärpen i lmm lämnar P läget tar den över styrningen av bpumprelät.
Har kanske hänt nåt inne i lmm pga långt stillestånd. Oxid mellan släpsko och kontaktytan?
Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Pumpen kontrolleras av relä/dubbelrelä, insprutningsrelä, kärt barn har många namn.
På äldre L-jetronic, före -78, används LMM flap-closed switchen för att styra reläet. Då kan man trycka lite på flärpen så ska pumpen gå. När nyckeln
vrids till "crank" tvångskör reläet pumpen.
På alla senare L-jetronic går reläet enbart på tändpulser (för en V6 min. 150rpm).
Magnus Åberg
Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89,
Fiat Marea 20V brukshink.