Pages:
1
2 |
Besar
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline
|
|
På min 75a och gtv6a så går pumpen igång när jag rör LMM flärpen (med tändningen på då såklart).
Dubbelrelät brukar vara den första man ger sig på.
|
|
mila
Alfista
   br>
Registrerad: 2003-4-10
Befinner sig: Bålsta
Medlemmen är Offline
Humör: mycket bra
|
|
Hej å tack för alla svar
85 på detta dubbelrelä kommer från ECU och som jag fattar det så ska den signalen jordas via ECU men den gör inte det.
LMM verkar fungera som den ska iallafall map på strömbrytaren i den som ska dra igång pumpen, men återigen utan jord på 85 så kan jag inte se att
pumpen kan gå.
Är jag ute och cycklar? annars, vad kan få denna signal från ECU att jordas eller är ECU trasig vilket jag inte tror men man vet aldrig.
Spelar ingen roll om jag lekar med LMM eller kör startmotorn alltså, pumpen går inte utan att 85 är jordad.
Har även kollar krocksensorn som sitter bredvid relät men den verkar okey.
Bak under sidorrutorna sitter det på var sida några sensorer också, någon som vet vad det är för sensorer?
Och ja, GTV6 -85
[Ändrad 2024-6-5 av mila]
Michael Laajanen
-85 GTV6, skinn,lucka,AC,Röd(på kö efter QV\'n)
-91 164QV, Recaro inredning Röd(på G)
-15 Giulietta QV
Volvo 244L aut -78
Volvo V90 R4 -19
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av mila  | Hej å tack för alla svar
85 på detta dubbelrelä kommer från ECU och som jag fattar det så ska den signalen jordas via ECU men den gör inte det.
LMM verkar fungera som den ska iallafall map på strömbrytaren i den som ska dra igång pumpen, men återigen utan jord på 85 så kan jag inte se att
pumpen kan gå.
Är jag ute och cycklar? annars, vad kan få denna signal från ECU att jordas eller är ECU trasig vilket jag inte tror men man vet aldrig.
Spelar ingen roll om jag lekar med LMM eller kör startmotorn alltså, pumpen går inte utan att 85 är jordad.
Bak under sidorrutorna sitter det på var sida några sensorer också, någon som vet vad det är för sensorer?
Och ja, GTV6 -85
[Ändrad 2024-6-5 av mila] |
Sensorer låter lite som nått eftermarknadslarm. Kan även förklara ditt strömproblem. Är det inte en alarmfob som hänger i nyckelringen också?
[Ändrad 6-6-2024 av Finnland]
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Det finns en hel del om L-jetronic på olika sidor och forum - också här på AP.
Här är en rätt uttömmande beskrivning som jag haft nytta av. Den är för US-versionen, men tänk bort det som står om syresensorn så är det mesta annat
lika…
https://hpsimotorsports.com/blogs/tech-articles/gregs-bosch-...
När du ändå är och skruvar bland sladdar och slangar finns det några relaterade till den svensk/schweiziska avgasreningen du kan ta bort och plugga
hålen för, så blir det enklare att få den att gå rent sen - om det inte redan är gjort. Kan lägga upp bilder på vilka det är lite senare - bilen är en
bit bort just nu.
[Ändrad 2024-6-6 av Atterhall]
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
mila
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  | Quote: Ursprugligen inlagt av mila  | Hej å tack för alla svar
pumpen kan gå.
Och ja, GTV6 -85
[Ändrad 2024-6-5 av mila] |
Sensorer låter lite som nått eftermarknadslarm. Kan även förklara ditt strömproblem. Är det inte en alarmfob som hänger i nyckelringen också?
[Ändrad 6-6-2024 av Finnland] |
Hmm, ingressant tanke ska kolla upp den. Det sitter ett larm i bilen så fullt möjligt att dom kopplat larmet via denna "85"
bra ide!!!!
to be cont. 
Michael Laajanen
-15 Giulietta QV
Volvo 244L aut -78
Volvo V90 R4 -19
|
|
mila
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  | Det finns en hel del om L-jetronic på olika sidor och forum - också här på AP.
Här är en rätt uttömmande beskrivning som jag haft nytta av. Den är för US-versionen, men tänk bort det som står om syresensorn så är det mesta annat
lika…
https://hpsimotorsports.com/blogs/tech-articles/gregs-bosch-...
När du ändå är och skruvar bland sladdar och slangar finns det några relaterade till den svensk/schweiziska avgasreningen du kan ta bort och plugga
hålen för, så blir det enklare att få den att gå rent sen - om det inte redan är gjort. Kan lägga upp bilder på vilka det är lite senare - bilen är en
bit bort just nu.
[Ändrad 2024-6-6 av Atterhall] |
Ska kika på dessa länkar helt klart.
Vad jag jagar är finns det någon sensor som kan stänga av pumpen förutom krocksensor?
Avgasrening od har knappast att göra med pumpen men helt rätt, sådan skall bort :)
Michael Laajanen
-15 Giulietta QV
Volvo 244L aut -78
Volvo V90 R4 -19
|
|
mila
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
Har bla försökt att följa denna
https://www.alfabb.com/attachments/trouble-shooting-bosch-l-...
Men den verkar inte stämma helt tycker jag.
85 på relät går till ECU/28 och som jag ser det måste den jordas för att reläerna ska kunna dra.
Så har fortfarande inte kunnat se vad som kan inaktivera den, men jag har dock ej ännu kollar upp hur mitt Cargard larm är kopplat iofs men vill
minnas att det bara bryter startmotorn

[Ändrad 2024-6-8 av mila]
Michael Laajanen
-15 Giulietta QV
Volvo 244L aut -78
Volvo V90 R4 -19
|
|
mila
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
Fortfarande inte fått igång GTV6an och är lite tveksam till att lägga tid på den då jag inte vet om jag kommer att älska den som jag gjorde en gång i
tiden :)
Så, nu gör jag ett försök på QVn, varje gång jag ser Recaro inredningen och tänker på hur den bilen en gång gick så.. för de som inte kört QV så är en
vanlig 3.0 är natt och dag mot en QV och 24V QV är inte heller som 12V. 12V QV var Bussos summit
[Ändrad 2024-8-16 av mila]
Michael Laajanen
-15 Giulietta QV
Volvo 244L aut -78
Volvo V90 R4 -19
|
|
Pages:
1
2 |