AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: kostnad reparation- med lista
crashhappy
Alfista

Registrerad: 2006-9-17
Befinner sig: hässleholm
Medlemmen är Offline

Humör: 2 hjul är roligare

[*] Inlagd 2024-11-15 kl 09:48
kostnad reparation- med lista

Halloj!
Länge sedan man tittade in här;)- vissa saker i livet förändras dessvärre.

Det jag frågar efter är någon som kan ge ett kostnadsförslag på att återställa 2 alfor i bra skick, körbart sådant. En gtv6 och en 166 v6.
Vill inte gå in i detalj på vad som behöver repareras, men om någon har kunskap och förmåga att ge mej svar på detta vore jag innerligt glad!!
Så, någon som har Alfa som levebröd och kan ge ett förslag på rep kostnad utifrån det jag kommer specificera vore så jäkla fint, att få ihop en hyggligt bra summa på återställande på detta underlättar min framtid avsevärt :deal:

// Joakim

[Ändrad 2024-11-26 av crashhappy]

Joakim Johannesson
166-v6, gtv-6, stelvio och så päronens 164 3.0
Rover SDI 3500
Opel......Corsa.....
saknad som bara fan....stelvio q4 diesel
Honda SP1
suzuki 400R
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
josé
AlfaRäv

Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Vällingby
Medlemmen är Offline

Humör: Finner inte tid att meka :(

[*] Inlagd 2024-11-19 kl 07:31

Hej Joakim.

Jag har inte Alfa som mitt leverbröd men jag skall försöka att hjälpa dig att få en "ballpark figure of what it costs".

Jag gjore nyligen en förfrågans-runda hos x-antal verkstäder på ett kamremsbyte på bruksbilen (ink vattenpump) och även om bilen i frågan inte var en Alfa Romeo så är det ändå jämförbart då det är en stor operation och det kräver specialverktyg och kunskaper.

Medelkostnaden var 11000sek (inklusive delar för 2000sek).

För enkelhetens skull så rundar vi av till 10000:- inkl delar 2000:-. Vi uppskattar att det skulle ta en arbetsdag i tid vilket ger oss timkostnaden 1000:-.

På samma sätt kan du addera upp vad det skulle kosta dig att lämna in bilarna för att åtgärda respektive fel.

Delens kostnad + 1000:- per timme i arbetstid.

Det finns ingen ekonomi för en verkstad att göra dylika arbeten för "kompis-kostnad" utan tyvärr är det full tarriff som gäller för alla arbeten.

Så då lämnar det oss med alternativet att utföra arbetet själv. Då behöver du tid och kunskap samt ekomin att införskaffa delarna.

Jag vet själv med mig att familj och arbete äter upp övriga timmar exeptionellt fort.

Detta jämfört med vad bilarna har för marknadsvärde och vi hanmnar i ett läge där det ej (för närvarande) är ekonomisk försvarbar att lägga kanske dubbla försäljningssumman på reparationer varvid bilarna blir ståendes bakom en lada eller i ett garage.

Å det är darför som min 75:a fortfarande vilar sig på pallbockarna ;)

Johan Ståhlgren CAR#6456
Alfor jag har ägt:
75 1,8 Turbo 1988 NXS992
75 V6 2,5 1987 MFK903
Sud Sprint Veloce 1985 KZR375
156 2,0 JTS SW 2002 TON228
Alfor jag äger:
75 V6 2,5 1987 MEO504
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27652
Alfor jag har mekat med:
Alfa Romeo "Röda faran" Sprint 1963
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=31873
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
crashhappy
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2024-11-19 kl 08:21

Tackar josé, provar ett pm till dej med lusta på jobb😏

Joakim Johannesson
Rover SDI 3500
Opel......Corsa.....
Honda SP1
suzuki 400R
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2024-11-19 kl 21:10

Har du frågat Fredrik Assarson? Inte så många som tar på sig den typen av jobb numera men han verkar göra det. Min far gjorde det tidigare.

David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
TurboB
Alfista

Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline

Humör: Överladdad

[*] Inlagd 2024-11-20 kl 07:58

För att det ska vara möjligt att föreslå möjliga alternativ så behöver du nog posta listan på vad som behöver göras. Dessutom är en GTV6 och en 166a radikalt olika djur så beroende på vad som ska åtgärdas kommer de sannolikt vara olika personer/firmor som fixar respektive bil.

Magnus Åberg

Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89, Fiat Marea 20V brukshink.
rstx
Alfista

Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Eslöv
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2024-11-21 kl 09:38

Jag gör också en del jobb/renoveringar åt andra ibland, men som sagt då behöver man en lista på vad som ska göras samt lite att det ska vara värt tiden och mödan dvs rimlig ekonomisk ersättning.

Daniel Tunér

Autodelta Tipo Alfasud Sprint - 78'
164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Spider S2 - 72'
Alfetta GTV6 - 85'
crashhappy
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2024-11-25 kl 07:30

Det finns en mindre kulig anledning till behovet att göra en uppskattning på kostnad.....och helst att resultatet av denna uppskattning landar i en summa som blir så nära en auktoriserad verkstads kostnad som möjligt- då det sas är mest lämpligt ur min synvinkel😉.
Just nu är det totala summor som är intressant att få, i framtiden kommer jobbet att behöva göras oavsett dessvärre, men, OM jobbet ska göras idag behövs en uppskattad kostnad.
Den som läser mellan raderna förstår nog situationen☝️.......just saying.

Kan göra en snabb lista med det jag önskar för respektive bil, så kan samlade kunskapen kasta lite bollar på vad kalaset bör hamna på.
Som de står just är deras värde ytterligt lågt ur mitt perspektiv - men det finns ju andra som inte förstår att det är förknippat med kostnader att öht få dessa fordon "rull bara".

//

Joakim Johannesson
Rover SDI 3500
Opel......Corsa.....
Honda SP1
suzuki 400R
sudsune
Junior Alfista
**

Registrerad: 2020-1-20
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2024-11-25 kl 12:40

eftersom jag inte vet vad du vill ha gjort hur ska någon kunna ge ett pris?

[Ändrad 2024-11-25 av sudsune]
George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2024-11-25 kl 15:14

Quote: Ursprugligen inlagt av crashhappy  
Det finns en mindre kulig anledning till behovet att göra en uppskattning på kostnad.....och helst att resultatet av denna uppskattning landar i en summa som blir så nära en auktoriserad verkstads kostnad som möjligt- då det sas är mest lämpligt ur min synvinkel😉.
Just nu är det totala summor som är intressant att få, i framtiden kommer jobbet att behöva göras oavsett dessvärre, men, OM jobbet ska göras idag behövs en uppskattad kostnad.
Den som läser mellan raderna förstår nog situationen☝️.......just saying.

Kan göra en snabb lista med det jag önskar för respektive bil, så kan samlade kunskapen kasta lite bollar på vad kalaset bör hamna på.
Som de står just är deras värde ytterligt lågt ur mitt perspektiv - men det finns ju andra som inte förstår att det är förknippat med kostnader att öht få dessa fordon "rull bara".

//
Jag gissar att du behöver visa att kostanden för att fixa dem överstiger marknadsvärdet på en rullande bil och att det därför bara handlar om skrotvärde?`

Om du bara behöver en offert för någon form av legal transaktion, kan du inte be en loka verkstad samt plåtslagare / lackverkstad komma förbi för att göra ett kostnadsförslag?

[Edited on 2024-11-25 by George Junior]

David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
Finnland
Pungsvettig

Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline

Humör: 8|

[*] Inlagd 2024-11-25 kl 15:18

Räkna med 10000 € per fordon, minst, så blir du inte överraskad. Tillgången på delar är skral gällandes båda bilarna och timmar är inte billiga. Värdet på en 166:a i dagsläget överskrids med en fulltankning.

Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
rstx
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2024-11-25 kl 16:22

Istället för att alla ska gissa och "läsa mellan rader", så kan man ju också prova att skriva hur situationen ser ut - på faktiska rader.
Samt beskriva skicket på båda bilar, det bästa vore ett par bilder.

Jag tror det skulle hjälpa situationen, annars är det helt omöjligt att ge dig de svar du efterfrågar.

Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Spider S2 - 72'
Alfetta GTV6 - 85'
crashhappy
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2024-11-25 kl 17:47

tja, vi börjar väl med gtv6'an:
ny koppling
ny slavcyl
översyn och ev byte synkring på 2an
ny kamrem
hardyknut och stödlager
ev ny lmm
ev lyfta topparna då den har haft problem med läck i foderna (topparna är ok)
kolla över elen och ev nödvändiga relä bytas (möss kan ha haft roligt)
nya bussningar runt om hjulupphängningarna (lager hjul samt kullänkar ok)
hjulinställning
nya bromsbelägg runt om (skivor ok)
nya vätskor (motor, växel, kyl, broms)
ev ny kylare
och troligen en del till som är relaterat till ovan arbete
I övrigt är bilen i bra skick- ingen rostlagning.

166'an V6:
ny koppling
ny kamrem
immobilizer ny kodning? (slarvat bort koden...)
nya bussningar runt om hjulupphäng
hjulinställning
ny kylare (ev värmepaket med)
nya vätskor runt om
ev koll på elen (funnits ström läckage och nu även möss som kan haft kul)
nya bromsbelägg runt om
i övrigt är bilen i bra skick- ingen rostlagning

Pga "livssituation" som kastats i ansiktet på mej så kommer mitt bilinnehav att värderas. Jag är fullt medveten om att detta är dyra saker att åtgärda på båda bilarna- men att ha ett relativt vettigt överslag, med utrymme för ökande kostnader- på vad det kan kosta att återställa fordonen till brukbart skick när denna värdering sker, gör att så som de står och den kostnad att återställa kommer att ta ut vartannat med råge.
Jag har ett trumfkort från motparten att ta till i ev argumentation rörande hur man definierar "värde" på ett fordon som ej när brukbart.

Så, den observante kanske skönjer orsaken till detta önskemål från forumet att hjälpa med detta- om inte annat så är den brutala sanningen bodelning....och jag har ett visst intresse i att komma helskinnad ut från den....:cool:

Mvh// JJ

Joakim Johannesson
Rover SDI 3500
Opel......Corsa.....
Honda SP1
suzuki 400R
TurboB
Alfista

Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline

Humör: Överladdad

[*] Inlagd 2024-11-26 kl 13:19

166an är kanske lättast att bedöma. En välrenommerad Fiat/Alfa-verkstad skulle ta grovt räknat 60+ tkr. Detta under förutsättning att 1) elen inte kräver någon särskild insats och 2) värmepaketet INTE behöver bytas (värmepaket kostar bara några hundralappar men brukar kräva att halva bilen demonteras). Du lär inte få tillbaks pengarna vid en försäljning.

Fina GTVer har gått upp lite pris så här finns lite mer marginal men du har några slamkrypare-

1) byta synkringar blir ett antal timmar eftersom hela lådan måste plockas ner i atomer. Inte svårt men kräver en verkstad som sysslar med Oldtimers och åtar sig jobbet.

2) Ett problem där LMM är en möjlig bov kräver att det diagnosticeras av någon som förstår hur Jetronic-systmet fungerar innan man investerar i ny del.

3) Läckande cylinderfoder... Hmm, motorn måste isär och fodren ut för att byta packningar. Att i det läget inte byta packboxar och kontrollera behovet av byte av ram- och vevlager förtjänar ett skott i nacken. M.a.o. en rebuild. En välrenommerad motorfirma skulle säkert kunna ta 50 tkr för renoveringen.

Så frågan är, hur mycket utav detta behövs. Resterande jobb på GTV är okomplicerat verkstadsjobb och kanske skulle kosta 30-40 tkr på en vanlig verkstad.

Jag skulle slå en signal till CC Motor angående frågetecknen kring GTV6an för att höra vad de tycker.

Magnus Åberg

Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89, Fiat Marea 20V brukshink.
rstx
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2024-11-27 kl 07:12

Beklagar bodelningen, det är inget vidare att gå igenom...
Då förstår jag definitivt vad du är ute efter!

Jag tolkar det på båda bilar som att det mesta i slitage och underhåll måste bytas.
166an skulle jag säga kanske 70k för allt det arbetet. som sagt inte värt investeringen rent ekonomiskt sett.
GTV6an behöver förutom slitage och underhållsdelar även rivas motorn och gå igenom den samt riva hela bakvagn med växellåda och dela den och byta synkringar etc.
Räkna iallafall 100k.

Räkna upp lite då och säg 200k för båda bilar med ta i höjd för oförutsedda problem, typ att motorns foder är spruckna eller är skrot på annat sätt som man upptäcker när man rivit motorn osv.

Som sagt detta är ju extremt grova siffror. Som föregående talare nämner för att få mer exakt uppskattning så kontakta typ CC Motors och 1900Garaget med listan så kan de ju uppskatta vad det kostar utifrån gällande timkostnad och priser på delar.

Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Spider S2 - 72'
Alfetta GTV6 - 85'
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2024-11-27 kl 21:26

60-70tkr för 166an
Troligtvis 120-150tkr för GTV6an. Du har en helrenovering av motorn på nacken pga foderbekymmer så räkna kallt med drygt 60 på bara motorbygge. 15-20 för växellådsrenovering. Och så ska de pjäserna lyftas i och ur bilen också.
Nära 100 kan gå åt för att bygga motor, låda och få i allt i bilen igen, vätskor, luftning, varmkörning. Och då har genvägar ändå tagits. Plus alla de andra sakerna du kunde tänka dig med hjulupphängning, bromsar etc.

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
 Pages:  1  2

Upp till toppen