Pages:
1
2 |
Finnland
Pungsvettig
     br>
Inlägg: 1954
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Alfasud/33 bakre krängare, ritning
Hittade denna på en gammal backuphårddisk. Om inte minnet sviker så ska måtten vara tagna från autodeltakränaren som användes av trofeobilarna. Finns
säkert sedan tidigare här på siten men jag postar på nytt.
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Inlägg: 1783
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Häftigt! Jag antar utifrån formen att den var monterad bakåt med tvärstaget strax innanför bakstammen?
Det är lite intressant hur mjukt satta de måste ha varit, ändå. Lite snabbt räknat utifrån de angivna måtten ger en sån kränghämmare inte mer än ca 3
N/mm - det motsvarar typ 10% av en originalfjäder på ca 30 N/mm så inte orimligt. Min hembyggda kör jag nu på ca 40 N/mm... Men jag gissar att den
stora skillnaden är däck där moderna r-däck har en helt annan greppnivå även jämfört med slicks på 80-talet.
[Ändrad 2024-12-31 av Atterhall]
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Inlägg: 1954
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  | Häftigt! Jag antar utifrån formen att den var monterad bakåt med tvärstaget strax innanför bakstammen?
Det är lite intressant hur mjukt satta de måste ha varit, ändå. Lite snabbt räknat utifrån de angivna måtten ger en sån kränghämmare inte mer än ca 3
N/mm - det motsvarar typ 10% av en originalfjäder på ca 30 N/mm så inte orimligt. Min hembyggda kör jag nu på ca 40 N/mm... Men jag gissar att den
stora skillnaden är däck där moderna r-däck har en helt annan greppnivå även jämfört med slicks på 80-talet.
[Ändrad 2024-12-31 av Atterhall] |
Med tanke på att trofeo alfasud började redan 1975 så kan man anta att däcken var mycket sämre än så. Kan anta att körstilen var annorlunda på den
tiden också och det handlade mycket mer om balans och att köra på lite sladd. Har för mig att dom var monterade rakt i golvet framför tanken och att
det var med u-klämmor fastsatta i framåtgående länkarmarna. På så sätt kunde man ändra längden på hävstången lite också.
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Inlägg: 1783
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Jag tror vi kan konstatera att de VAR tämligen mjukt satta…  
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 906
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Kul, jag skall kolla hur en sån konstruktion skulle landa in på min svarta när den hämtats hem framåt våren.
Borde bända och bryta en del i längsled i den där om den var fäst i länkarmarna med klammer, helst med tanke på den yviga krängningen på bilderna.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Inlägg: 1954
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  | Kul, jag skall kolla hur en sån konstruktion skulle landa in på min svarta när den hämtats hem framåt våren.
Borde bända och bryta en del i längsled i den där om den var fäst i länkarmarna med klammer, helst med tanke på den yviga krängningen på bilderna.
|
Så är det. Så här såg Autodeltas instruktioner ut iaf år 1983.
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 906
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Jaha där ser man, ser inte så komplicerat ut.
Men brukar det inte sitta ett avgassystem där?
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
rstx
Alfista
   br>
Inlägg: 197
Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Eslöv
Medlemmen är Offline
|
|
Nej det sitter på andra sidan där det är mer plats mellan tank och kaross.
Trångt ändå iofs men det funkar nog
Daniel Tunér
Autodelta Tipo Alfasud Sprint - 78'
164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Spider S2 - 72'
Alfetta GTV6 - 85'
|
|
sudsune
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 52
Registrerad: 2020-1-20
Medlemmen är Offline
|
|
alla som har hållt i dom rörstagen som håller bakaxel på plats bakåt framåt borde inse att man fäster ingen krängningshämmare i dom stagen då dom är
alldeles för vecka . jag satte min krängare under panhardstaget infästning samt ett likandant fäste på höger sidan sen har kränghämmaren sin
infästning i bakaxel med ett stag på vardera sida med ledlager på axel som är gängad så det går att justera anspänningen rätt
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Inlägg: 1783
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  |
Nej det sitter på andra sidan där det är mer plats mellan tank och kaross.
Trångt ändå iofs men det funkar nog |
Autodelta-Sprintarna hade väl side-pipe? 
Inga 95 db-krav där inte...
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Inlägg: 1783
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av sudsune  | alla som har hållt i dom rörstagen som håller bakaxel på plats bakåt framåt borde inse att man fäster ingen krängningshämmare i dom stagen då dom är
alldeles för vecka . jag satte min krängare under panhardstaget infästning samt ett likandant fäste på höger sidan sen har kränghämmaren sin
infästning i bakaxel med ett stag på vardera sida med ledlager på axel som är gängad så det går att justera anspänningen rätt |
Sant - men just den krängaren i utförandet enligt ritningen är så mjuk, så det pallar nog bärarmarna med också. Sen gör den nog varken från eller
till, men det är en annan femma... 
[Ändrad 2025-1-6 av Atterhall]
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Inlägg: 1954
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  | Quote: Ursprugligen inlagt av sudsune  | alla som har hållt i dom rörstagen som håller bakaxel på plats bakåt framåt borde inse att man fäster ingen krängningshämmare i dom stagen då dom är
alldeles för vecka . jag satte min krängare under panhardstaget infästning samt ett likandant fäste på höger sidan sen har kränghämmaren sin
infästning i bakaxel med ett stag på vardera sida med ledlager på axel som är gängad så det går att justera anspänningen rätt |
Sant - men just den krängaren i utförandet enligt ritningen är så mjuk, så det pallar nog bärarmarna med också. Sen gör den nog varken från eller
till, men det är en annan femma... 
[Ändrad 2025-1-6 av Atterhall] |
Om bakvagnen i övrigt 1983 så står det kulleder istället för bussningar. Fjädrar +20%(?) och dämpare +75%. Står inget om sänkning eller så. Rätt mjukt
lär det bli ändå.
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Besar
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline
|
|
Köpte en trackday 33a för några veckor sen, enligt säljaren så köpte han denna krängare på någon dansk sida för länge sen, han tyckte den fungerade
väldigt bra.
Kan ta mer bilder när jag börjar jobba på den bilen.
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Inlägg: 1783
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Spännande, förstår jag bilden rätt att den alltså inte sitter fäst i karossen - bara i bärarmarna?
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Inlägg: 1954
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Rent tekniskt så behöver väl den inte vara fäst i karossen? Så länge den stretar emot den vridande rörelsen.
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Pages:
1
2 |