AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Fastsättning av bakre genomslagsgummin GTV916
Brumbrum
Alfa-freak

Registrerad: 2002-6-26
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-5-19 kl 18:41
Fastsättning av bakre genomslagsgummin GTV916

Att genomslagsgummin bak lossnar verkar vara ett vanligt problem på GTV'n, och det beror på att den "plupp" som håller fast gummit blir trött och helt enkelt går av.
Verkstäder limmar tydligen fast hela genomslagsgummit när de reparerar detta, men jag tänkte helt sonika dra fast det med skuv och bult. Jag tror det blir hållbarare, och som tur är finns det gott om marginaler för att fastsättningen inte skall bli för stum eller riskera förstöra något.

Hissa upp och säkra bilen, ta av hjulet och avlasta hjulupphägningen med en domkraft. För att få ner upphängningen så mycket som möjligt valde jag att lossa
A) Nedre stötdämparfästet och fäste för bromsslang,
B) Nedre kulled som pilen visar, och
C) Övre länkarmen i framkant.

--------

Sen är det bara att sänka ner kalaset, fästa fjäderspännare och börja dra åt. Med orginalfjädrarna kan man behöva skruva ganska mycket innan det går att få loss fjäden.
(Om du tänkt ta isär hela fjäderpaketet kan det vara en idé att först markera var på fjädern du satt fjäderspännarna. På detta sätt vet du var det är bra att fästa dem när du skall ha ihop allt igen.)

--------

Bild F visar genomslagsgummit, inklusive "ploppen" som lossnat. Bild G hur jag tänkt fästa allt: En 50 mm M12 skruv, två brickor och låsmutter per sida.

-------

Efter att ha tagit upp ett litet hål genom genomslagsgummit använde jag ett skruvstäd för att pressa in bricka och skruv.
Efter att bilden (H) togs märkte jag att det är omöjligt att få en hylsa runt skruvhuvudet när det sitter inpressat, och jag fick ta ur den igen och göra om.
Denna gång pressade jag med en hylsa på plats, så den satt där från början så att säga. Hur mycket man väl skall spänna när man skruvat fast gummit är en avvägningsfråga. Själv drog jag så att hela muttern satt på, och så 3 mm till (tror det blev lagom).

Konen som genomslagsgummit sitter på har ca 80 mm plats på höjden inuti. Av dessa kommer strax under 3 cm att tas upp av den upphöjning i bakakeln som konen sitter på. Återstår dryga 50 mm, så det är ingen risk att skruven slår upp i bakaxeln på något sätt.

-------

Fastsättning är omvända processen för isärtagning, och ska inte vara något problem. På bild J syns fjäderpaketet monterar och klart, och på på K är det på plats med genomslagsgummi och allt.

(Den uppmärksamme kanske noterat att fjädern bytt färg under processen, och det stämmer. Varför inte, när man ändå skall loss med allt?)

[Editerat 2003-5-19 av Brumbrum]

Hela.jpg - 258kB

Anders Candell
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen