AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  4    6    8
Författare: Ämne: Sänkfjädrar bak till 75:an
Pelle, Nord
The Stud

Registrerad: 2002-8-3
Befinner sig: Juneborg
Medlemmen är Offline

Humör: Höstförälskad

[*] Inlagd 2003-4-15 kl 15:24

Så vad du säger är alltså att om inte fårrdfjädrarna vore så korta så skulle i vart fall inte hårdheten ha orsakat några bekymmar?

- Eldsvartmetallic 156 V6 Sportwagon SP3 -01
- Röd Giulietta 2,0 -84

Proud member of CAR Svezia no 13107
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
NZORIKKO
Alfa-guru

Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline

Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter

[*] Inlagd 2003-4-15 kl 15:26
Kunta ....

... du verkar ha nära till att jämföra fjädrar. Saab 99-900 framfjädrar hur hårda verkar de vara jmf med Sierra, MT osv.
Jag sålde faktiskt nån slags MT eftersom jag tyckte bilen kändes bättre med Saab-fjädrar.
Om man vill ha verkligt hårda fjädrar finns det ju rallyfjädrar att köpa till Saabarna.
En annan fördel är ju att de kan kapas upptill och då går de att få i rätt höjd. Ett varv kapat skulle förmodligen vara en bra gathöjd.
Nackdelen är att de har lite för liten diameter och trängs fast på koppen nere på vissa bilar.
Annars så tror jag en av de största förbättringarna på 75:an är riktiga stötdämpare (Bilstein).

Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen. Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil. 156 2.0 TS SW -01 stadsbilen. 156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
Håkan i Fagersjö
AlfaPowers Afrikakorrespondent

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Stockholm / Fagersjö
Medlemmen är Offline

cool.gif Inlagd 2003-4-15 kl 16:43
Sierrafjädrar

Skall inte argumentera för mycket i frågan, men eftersom jag tagit in dem i diskussionen från början så:
* MT-fjädern är hårdare och något längre
* har inget minne av att man med handkraft kunde påverka Sierrafjädern, men någon centimeter om man lägger sin vikt på den verkar inte osannolik.
* Sierrrafjädern ska vara husvagnsfjädern. Det är möjligt att varven är något tatare i ena änden, men jämfört med vanliga fjädrar är den obetydligt progressiv
* Om man bara byter ut originalfjädern och låter koppar och melanlägg vara kvar så går det att köra med bilen, även i vanlig trafik. Lite lägre än jag egentligen ville ha, men fullt möjligt att leva med. Däremot hade jag för dåliga dämpare och bussningar vilket orsakade problem.
* SAAB-fjädrar är ett val som ger fler möjligheter eftersom de alltid är för långa och kapas till önskad längd - med Sierran är det omvänt, tycker man det blir för lågt får man göra en distans och lägga emellan. Vilket som är lättast vet jag inte eftersom jag accepterade det som det blev.

Håkan

Håkan Andersson CAR-medlem #3953, Alfa Power #10
Commando 916: \"Keep \'em rolling and screaming for ever!\"
Giulietta QV, 166 2.0TS, 166 3.0 V6 Distinctive och GTV Lusso 3.0 24v
http://www.alfapower.nu/gallery/albun15
Pelle, Nord
The Stud

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-4-15 kl 16:46

Men hur var det nu med hårdheten? Lirar det med std-stavarna i framänden?

- Röd Giulietta 2,0 -84

Håkan i Fagersjö

Medlemmen är Offline

cool.gif Inlagd 2003-4-15 kl 17:06
japp!

Om Du inte sänker en spline fram och sänker 6 cm, utan kör original eller någon cm. Du har väl inte V6 så det borde inte bli något bekymmer alls.

Håkan

Kunta
GALEEN
AP\'s-dansbans-kille

Registrerad: 2002-6-26
Befinner sig: Karlstad
Medlemmen är Offline

Humör: Äldre

[*] Inlagd 2003-4-15 kl 17:30

Tror inte "hårdheten" på dessa fjädrar blir för mycket kontra org. stavar fram utan som sagt höjden.
Bara så ni vet så har jag gjort 700mil + gatåka med mt s2, 30mm torsionstav, 26mm krän gningshämmare fram utan bekymmer. Kanske fel människa att diskutera hårdhet

Smaken är som baken :D

Btw, har jag möjlighet så kan jag försöka mäta fjädern lite nogrannare om jag nu mot förmodan skulle besöka feltema :lips:

-Kenth Wiklund-
75 3.0 Potenziata #75
A4 1.8T
Pelle, Nord
The Stud

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-4-15 kl 18:56

Nix, här rörs inte en millimeter på staveländet! Budgetrenovering, var ordet, och helst utan längre driftavbrott eftersom jag tänkte försöka klara mig med 1½ bil över sommaren. Den halva är rejs-GTV:n, och den blir i allt snabbare takt allt mer gatovänlig..

Men OK. Med lite allmän tur och snodda mellanlägg (GTV:n igen) så borde alltså konceptet fårrd funka. Givet att jag petar dit dropstops, alltså. För korta i utfjädrat läge, det blev de i vilket fall, eller var det också galet?

- Röd Giulietta 2,0 -84

Håkan i Fagersjö

Medlemmen är Offline

cool.gif Inlagd 2003-4-15 kl 19:08
dropstops

Beror på dämparna! Är de "tillräckligt" korta och av en typ som tål att axeln hänger i dem så behövs inget annat. Annars en bit båtwire och ett par wirelås. Kostar mindre än en hundring! Ett varv runt axeln och upp genom hålen i balken är enklast möjliga. Snyggast och bäst så drar du dem inuti fjädern och gör hål i tallrikarna eller t.o.m. sätter i en liten ögla.
Min hovleverantör i detta avsnitt är Clas Ohlson.

Håkan
Pelle, Nord
The Stud

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-4-15 kl 20:21

Quote:

Är de "tillräckligt" korta och av en typ som tål att axeln hänger i dem

OK. Hur avgör jag om de är det?

- Röd Giulietta 2,0 -84

Håkan i Fagersjö

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-4-15 kl 21:27
När man hissat upp bilen

för att montera de nya fjädrarna så märker du om du måste använda fjäderspännare för att få dit de nya fjädrarna eller ej. Behöver du det så behöver du ingen dropstop. Bra gasdämpare med rejäl returdämpning bör klara att axeln hänger i dem ett kort ögonblick. Är du tveksam är 100:- en lämplig investering till wiren. Bodin tyckte att man gott kan ha AVO-dämparna utan dropstop under förutsättning att de inte har för lång fjädringsväg. Detta bör inte bli fallet på en sänkt 116 bil med hårda fjädrar. Långt utdragen kolvstång kan böjas av bakaxelns rörelser. Inte bra... Hänger givetvis också ihop med bussningarnas kvalitet. Hyfsat mjuka till dämparna så de kan röra sej lite och hårdare som håller axeln på plats (wattlänk och främre deDionbussning)
Är något av allt detta osäkert - köp wire!

Plåta gärna och beskriv budgetrenoveringen så att andra kan lära. Jag gjorde inte detta eftersom det var före min AP-tid och jag kan inte göra det nu eftersom bilen är borta. Jag tror fortfarande att budgetuppgraderingar är helt avgörande för 75ans överlevnad.
Bensipump från SAAB, skivor från BMW, huvudcylinder från Porsche, ok från 240, fjädrar från Sierra kombi osv.

Håkan

[Editerat 15-4-2003 av Håkan i Fagersjö]

MaZ
Dokumenterat Paj...

Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 2003-4-15 kl 22:12

Hur man gör drop-stops står i min 75 Turbo Modificata tråd, man behöver inte borr några hål på 75an iaf, allt finns redan. Jag förespråkar iof Biltemas grejer, de är nästan snuskigt billiga på rostfritt. :)

Mats Strandberg
-Scuderia Rosso-
-onemanracing.com-
GTV 2000 -77 | 75 Turbo -87 | 155 V6 Sport -96 | 164 Super 3.0 24V -94
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Håkan i Fagersjö

Medlemmen är Offline

cool.gif Inlagd 2003-4-17 kl 12:30
redigera en FAQ kanske?

gtvpejo
Junior Alfista
**

Befinner sig: Växjö
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-5-16 kl 12:19
Mellanlägg?

Nu har man monterat dit ett par Sierra-fjädrar. Jag var lite fundersam på höjden efter att ha läst inläggen här. Det visade sig att min bil höjdes med kanske 4-6 cm !!!! De var lösa ganska lika i höjd som mina tidigare Exotron, men hårdare. Nu ska väl sägas att jag är van att ha bilen låg, se bild i tidigare inlägg. Jag tog bort undre mellanlägget, men det skiljer fortfarande mycket mot tidigare, bilen ser ut som en hot rod, i och för sig rätt aggresivt men inte främjande för väghållningen.
Det blir att ta bort även övre mellanlägget och sätta dit vajrar :-) Alternativet är att kapa ett varv på fjädern som en kille i östergötland gjort, vi får se.

Det kommer nog även att monteras drop stops fram under sommaren ...

/Peter
Pelle, Nord
The Stud

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2003-5-16 kl 14:43

Om nu den här killen i Ögd råkar heta Björn, så vet jag att där är dropstops..

- Röd Giulietta 2,0 -84

freda155
AP\'s motorjounalist

Registrerad: 2002-6-27
Befinner sig: Åkers Styckebruk
Medlemmen är Offline

Humör: Nu kör vi! (snart)

[*] Inlagd 2004-5-10 kl 20:33

Quote:
Ursprungligen postat av Håkan i Fagersjö
för att montera de nya fjädrarna så märker du om du måste använda fjäderspännare för att få dit de nya fjädrarna eller ej. Behöver du det så behöver du ingen dropstop. Bra gasdämpare med rejäl returdämpning bör klara att axeln hänger i dem ett kort ögonblick. Är du tveksam är 100:- en lämplig investering till wiren. Bodin tyckte att man gott kan ha AVO-dämparna utan dropstop under förutsättning att de inte har för lång fjädringsväg. Detta bör inte bli fallet på en sänkt 116 bil med hårda fjädrar. Långt utdragen kolvstång kan böjas av bakaxelns rörelser. Inte bra... Hänger givetvis också ihop med bussningarnas kvalitet. Hyfsat mjuka till dämparna så de kan röra sej lite och hårdare som håller axeln på plats (wattlänk och främre deDionbussning)
Är något av allt detta osäkert - köp wire!

Plåta gärna och beskriv budgetrenoveringen så att andra kan lära. Jag gjorde inte detta eftersom det var före min AP-tid och jag kan inte göra det nu eftersom bilen är borta. Jag tror fortfarande att budgetuppgraderingar är helt avgörande för 75ans överlevnad.
Bensipump från SAAB, skivor från BMW, huvudcylinder från Porsche, ok från 240, fjädrar från Sierra kombi osv.

Håkan

[Editerat 15-4-2003 av Håkan i Fagersjö]

Jäkligt länge sedan det sades, men soppapump från Saab? Vilken? (Tänkte lägga pengarna på bussningar istället.) Min pump is no more alltså.

Max Defrost / Fredrik Langendorf
Remember the Soviet Union? They decided to quit after watching a DeltaForce marathon on Satellite TV. - ChuckNorrisFacts.com
1988 Alfa Romeo 75 3,0 (avställd för länge nu, börjar suga i V6-tarmen
2017 Volvo V60 T3, 1969 Buick Skylark LS1, 1999 Lexus IS 200
Tidigare: 2005 Alfa Romeo GT 2,0 JTS, 1995 Alfa Romeo 164 TS Super, 1992 164 3,0 (endast puttad av och på en biltransport), 1996 155 2,0 16V Sport
 Pages:  1  ..  4    6    8

Upp till toppen