AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Kamremsbyte på 33 16V
po
AP\'s ddinosaurie
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6090
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Mjuk och Snäll...

[*] Inlagd 2003-11-26 kl 21:01
Kamremsbyte på 33 16V


Här kommer en liten beskrivning på hur jag gick till väga.

Man börjar med att demontera motorhuven, 3 st skruvar hylsa 10 vid varje gångjärn.
Här kan det vara läge att vara 2 personer om man är rädd om huven och inte vill ha lackskador.

Glöm även ej att koppla bort batteriet, man kan aldrig vara för nogrann gällande den punkten.

Nu kan det vara praktiskt att palla upp bilen där fram med pallbockar, trevligare arbetshöjd samt du är tvungen att göra vissa manövrar under bilen.

Grillen demonteras genom att lossa skruven i mitten ovanför emblemet och sedan är det 2 st ”snäppfästen” på varje sida, pilla loss dessa försiktigt genom att dra grillen framåt.

Lossa elkablar till kylfläkten samt kylfläktens termokontakt, tappa ur kylvätskan genom att lossa den nedre kylslangen på vänster sida (från föraren sett, alla vänster / höger i denna beskrivning är så).
Lossa sedan även dom andra kylslangarna samt insexskruven placerad längst upp på kylaren, vik kylaren snett framåt och dra upp.

Lossa nu generator samt servopumpens remmar, för att demontera servopumpens rem måste man lossa servopumpen helt. Det görs genom att man tar bort dom två justerskruvarna (hylsa 13) under pumpen samt en bult (hylsa 17) på pumpens högra sida.
Generatoremmen gör man bara som vanligt med, lossar justerskruven / muttern och viker ner.

Kamremskåporna sitter med 5 st skruvar per sida (hylsa 10) och den snett nere till högar kan vara lite marig att få ur, en kort hylsa krävs. Sedan är skruvarna längst ner monterade från andra hållet, d.v.s. gängorna sitter i kåpan och du är tvungen att krypa in under bilen för att få loss dem.

Nu gällande märkning och inställningar av kammarna och veven så vet jag inte riktigt hur det funkar, jag gör som jag brukar märker upp drev / remhjul med spritpenna.
O.B.S.! Denna metod är egentligen inte att föredra då du inte har full koll på om att allt står riktigt rätt till, står det fel från början så gör det så även i fortsättningen. En lite ”bonnig” lösning med andra ord.

Lossa kamremmens spännrullar 2 st skruvar (hylsa 13) på varje spännhjul, på vänster sida är det den upptill och på höger sida den nertill.
Tryck spännrullen åt sidan och demontera remmen, lika på bägge sidor fast börja på högra sidan.

Nu när remmarna är borta så bör man överväga om man ska byta samtliga rem / spännarhjul, man bör nog göra så men jag gjorde det inte (känns lite fusk). Jag göra nog det när jag senare ska byta vattenpump, då är man ändå där och gräver igen.

Montera dom nya remmarna, börja med den vänstra. Montera så att du börjar från veven och avlutar med att vika upp den på det fjäderbelastade spännarhjulet.
Kolla markeringarna, tryck med fingret på spännrullarna så du ser att fjädern har pressat tillbaka hjulen. Dra fast spännhjulen och dra runt motorn för hand några varv, antingen genom att med spärrskaft och en stor hylsa (tror det är hylsa 32). Annars kan man göra som vi gjorde lägga i femmans växel och en håller i den ena framhjulet medans det andra roteras.

Kolla markeringarna igen, lossa spännhjulena kontrollera så fjädern pressar tillbaks och dra åter igen fast.

Återmontering sker nu i omvänd ordning, fyll på kylvätska, vrid om startnyckeln och håll tummarna.

OBS, OBS, OBS!!!
Detta ingen som helst vetenskaplig eller fackmannamässig beskrivning utan helt baserad på mina egna erfarenheter och sunda bondförnuft.

/po

Bifogar även en bild / detaljstudie av kamremmens vänstra sida.
Notera den övre fjäderbelastade spännrullen, samt även vattenpumpens placering.
Man bör nog överväga att byta vattenpumpen när man ändå håller på, 435:- på Mekonomen.

[Editerat 26-11-2003 av po]

KOMPLETTERING av Georg;
När motorn dragits runt ett antal varv i RÄTT rotationsriktning - drag på vevaxelns mutter - stanna i det läge ena sidans kammar är opåverkade. Lås då spännaren på den sidan med 37-46 Nm (kall motor) Fortsätt sen dra runt till dess andra sidans kammar är opåverkade. Drag den spännaren. Kolla nu att märkena på kammarna stämmer med märket på svänghjulet. Ett T eller en triangel skall stå mot märket i godset. Vrid runt och kolla andra sidans kammar.
Enl. en uppgift från Autodata skall man nu varmköra motorn och därefter göra om proceduren med att vrida runt till dess en sida är opåverkad etc. Spännaren lossas och drages sedan med 29-35 Nm (varm motor)
OBS. Jag brukar göra så att anläggningsytor på block & spännare putsas av med ett våtslippapper och ev att man gnor in ytorna med ngt skyddande, fet eller olja och sen torkar helt torrt, detta för att man ska vara säker på att spännarna kan röra sig helt opåverkade. Det kan ju vara så att ngn målat blocket så det är färgkanter etc som bromsar...
Sen måste man kolla spännhjulen och det finns väl f.ö. två löphjul med att dessas lagringar är 100 . INNAN man slänger ihop det igen. Grejerna är billiga i jämförelse med ett kamremshaveri...


[Editerat 8-12-2003 av Georg]

33 småbilder (3).JPG - 79kB




Per-Olof Berglund - CAR 2171
Raggare kör Alfa Romeo.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 67.1% - SQL: 32.9%]