AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Lacka själv, en FAQ i färg av Low fat, donkeyporn
theseal
Mr Center of the Universe
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6431
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Hisingen!!!
Medlemmen är Offline

Humör: troett...

[*] Inlagd 2003-12-21 kl 14:27
Lacka själv, en FAQ i färg av Low fat, donkeyporn


På begäran så skriver jag ihop en liten Lackerings FAQ. När jag köpte min
gtv så var den ganska så rostig, inte så mycket på synliga ställen men
lacken var väldigt matt så det var självklart att den skulle få ny lack.
Det här är första bilen jag har rostlagat och lackat (min första bil
överhuvudtaget) så jag har ingen som helst erfarenhet eller kunskap av
rost lagning, lackning mm.

Under arbete
Det första jag började med var naturligtvis att svetsa all rost. Efter
svetsning så rost skyddade jag med några olika CRC sprayfärger (bla
galvabright), alla innehöll Zink och skulle passa som grundfärg. Efter det
så spacklades alla lagningar, ojämnheter mm med Plasting pading pp100.
PP100 fungerade utmärkt, det var lätt arbetat och härdade ganska fort. Ett
tips är att ta god tid på dig med spacklingen, det ska vara 100 % slätt.
När lacken kommer på så syns varenda lite knöl. Jag handslipade all
spackel med 240 slippapper, sedan gick jag på hela lacken med 240
slippapper på en osilerande slipmaskin. Jag slipade inte bort färgen helt
utan slipade bara så att lacken blev "grov" och matt. När hela bilen var
slipad och klar körde jag över med 800 våtpapper för att få en finare
struktur.

Lackering
När det var dags att lacka så började vi med att lacka pappas mercabuss
(cross/skoter transport). På den använde vi en lack spruta med
underliggande kopp från biltema. Den följde med i ett paket som även
innehöll luftpåfyllnings- /tryckmätare , blåspistol, muttermaskin,
borrmaskin, excenterslipmaskin, fotogenspruta allt det kostade 250 kr!!
Sprutan var väll lika bra som man kan tänka sig för det priset. Den gav en
dålig sprutbild, spottade lite och hade ett för litet munstycke. Den
innehöll dessutom en del plastsaker som inte tålde lösningsmedel(!). Den
höll för lackering av bussen men kasserades sedan. Lacken på bussen blev
godkänd, speciellt med tanke på att vi lackade den utomhus under en
pressning i 5 plusgrader och regn.
När det var dags att lacka gtv´n så köpte vi en spruta på Mekonomen för ca
1500 Kr, den hade en överliggande kopp. Sprutan kändes mer "rejäl" och den
funkade även mycket bättre, gav en fin justerbar sprutbild och man kunde
även ställa både luftmängd och färgmängd. Kompressorn vi har är på 3hk och
har en 25 L (eller är det 50 L?) tank. Det är för lite, luften räckte inte
till även vid så lågt tryck som 3 bar (rek tryck). Kompressorn fick gå
hela tiden och blev till och med över hettad så den lade av = inte bra när
man är mitt i lackeringen.
När det blev dags för lack så började jag med att lacka karossen och sedan
huv, baklucka, och dörrar "löst" efteråt. Jag maskerade in motor,
dörröppningar, rutorna med sopsäckar och tidningar. Innan jag började att
lacka så tvättade jag av hela bilen med thinner (köp med lite extra av
thinnern som du spär ut färgen med, den funkar mycket bättre än lacknaftan
man köper i butiken). Nu var det äntligen dags att börja lacka. I botten
lade jag ett lager med vit grundfärg, nu märkte jag att den nya sprutan
var mycket bättre än den billiga biltema sprutan. Jag började med
motorutrymmet sedan fronten, taket, och sidorna. Tempen var ca 15+ i
garaget och det var nog ganska lagom för färgen hade torkat där jag
började när jag var klar. När jag lackade med den riktiga lacken så körde
jag i samma ordnings som med grunden. Började med ett "täck lager" så att
det blev rött men ganska matt, sedan ett lager där jag lade tjockt med
färg "våt i våt". Ett tips är att ta så långa drag som möjligt t ex hela
takets längd i ett drag för att undvika ett tjockare lager i mitten där
man vänder. När hela bilen var klar så fick lacken härd i några timmar
sedan så började vi avmaskera för att undvika att lacken spricker vilket
kan hända om den blir för hård (härdat för länge). Dagen efter rullade jag
ut bilen och lade in Huv, dörrar, och bakluckan, gjorde lika med dom som
resten av bilen. När du sprayat klart tänkt på att rengöra sprutan mycket
noga så att det inte fastnar gammal färg och annat skit. Jag använda
återigen lite av den bra thinnern, skrubbad med topps och lade sedan ner
hela sprutan i ett thinner bad över natten. Blåste sedan ren den med tryck
luft.

Resultatet
Lacken blev riktigt bra tycker jag, lyckades få 2 st stora rinningar på
väl synliga ställen men det kan jag leva med. Det som jag är lite besviken
på är underarbetet med spacklingen, på några ställen är det inte helt
slätt, det syns om man tittar lite noga. Det är inget jag tänker åtgärda
nu men om jag ska lacka någon mer bil så ska jag definitivt lägga mer
energi på spacklingen. Rinningarna beror nog mycket på att garaget jag har
är litet och dåligt ventilerat, då lägger sig thinnerångorna på lacken när
dom sjunker och gör så att lacken blir lösare= den rinner. Så se till att
det är väl ventilerat och damm fritt. Använda även ett bra andnings skydd,
jag använda bara något litet dammskydd. Det funkade inte bra alls, hostade
och hade svårt att andas 2-3 veckor efter. Nu ca ½ år efter att jag lackat
bilen så ser det lika bra ut, men då har den stått i garaget hela tiden.
Ska bli intressant att se hur den ser ut nästa vinter när den gåt en
sommar.

Färgen
Jag köpte ett lackpaket från http://www.bilhuset-bildelar.com. Där ingick
2 L 2k lack, 1,5 L härdare, 1 L grund färg, 1 L förtunning, Klibbdukar,
maskeringstejp och silar. Kostnaden blev 1285:-. Det finns även Metallic
och Pearlpaket för 2005:- samt 2145:-. Instruktioner om
blandningsförhållanden mm följde med färgen. Detta paket räckte till 1 st
gtv, hela motorutrymmet men inte baksidan på huven, bakluckan och
dörrarna. Blev ca 2 dl färg kvar.

Skillnaden mellan Akryl och Poleyurethanelack var att Akryl inte hade
riktigt samma glans och var lite lättare att få repor i men den kunde
poleras bra igen. Poleyurethanelacken hade lite bättre glans och tålde
repor bättre men gick inte att polera. Jag använde Akryl lacken.


[Editerat 22-12-2003 av theseal]




--Niclas Dahlgren--
Proud member of CAR #14372-1
---Bilar---
AlfaRomeo 75 Milano Oro 2.5 -87
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
theseal
Mr Center of the Universe
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6431
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Hisingen!!!
Medlemmen är Offline

Humör: troett...

[*] Inlagd 2003-12-22 kl 01:13
bilder



Bild 1 Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna. Så här såg den ut när jag
köpte den

Bild2 Så här såg den ut när den var färdig svetsad och rost skyddad

Bild3 Lite ny plåt, grov spacklat

Bild4 Motor utrymmet före lack, ej spacklat

Bild5 den vita grund färgen sprutad

Bild6 Jag började med Motor utrymmet, lite trångt med motorn kvar men det
gick

Bild7 Dagen efter lack

Bild8 Svårt att ta en bild som verkligen visar vilken glans det är med en så
dålig kamera

Bild9 Och en till

Bild10 En till

Bild11 Några månader efter


[Editerat 22-12-2003 av theseal]




--Niclas Dahlgren--
Proud member of CAR #14372-1
---Bilar---
AlfaRomeo 75 Milano Oro 2.5 -87
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 61.4% - SQL: 38.6%]