Motorn går illa samt får för mycket bensin 155 8v TS
Går motorn illa samt sprutar in kopiösa mängder med soppa kan det bero på att motorkabelhärvan med spridarkablaget är skadad, kolla där härvan går
över mellan kaross och motor vid det övre högra motorfästet. Även om den yttre plast-strumpan som ska skydda kablaget är hel kan kablarna inuti vara
skavda och på så vis frilagt + samt - och öppnat spridarna. Tänk er själva hur mycket vibrationer dessa kablar påfrestas av under 10.000 mil, har man
kanske dessutom ett dåligt motorfäste går det nog ganska fort innan katastrofen är ett faktum, en ny katalysator är inte billig den heller om det
skulle gå så illa. Har inte gett mig in på att identifiera alla kablar men det går en hel drös med kablar i samma färg, går dessa av helt kan det bli
måttligt kul att veta vilken ända som hör till den andra.
Lämnar ni in bilen på verkstad samt läser av felkoder med deras dator "examiner" kommer denna felkoda lambdasonden på grund av att bilen
får för mycket bensin och "examinern" tror att det är lambdan som inte reglerar bränslet optimalt, samt ge alternativa orsaker som
"motorn i dålig kondition" eller "bilen inte servad efter föreskrivna intervall".
Som förebyggande åtgärd kan man isolera kablaget med el tape eller liknande, vad dock nogrann med att få det riktigt tätt om skydds strumpan är skadad
så det inte tränger in fukt.
Men genom att tejpa härvan är jag osäker på om man flyttar påfrestningarna till en annan del av kabelhärvan eftersom man "styvar" upp härvan
på den här känsliga punkten men förmodligen kommer brytkraften orsakad av motorns rörelse att förflyttas till den punkt där du inte tejpat, pest eller
kolera alltså, dock kan man nog fördröja det hela genom att tejpa, "din gissning är lika bra som min".
Annars kostar en ny kabelhärva 1900:- och ett par dagars jobb.
MVH AJ
[Editerat 02/07/2006 av AJ]
Sannino Cicli, Columbus MS
AP#94
|