mange
ModeratorAP\'s Armcoräckestestare
     br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: sthlm
Medlemmen är Offline
Humör: Gabba hey
|
|
BYTE AV FLEXRÖR 164
BYTE AV FLEXRÖR 164 Super 3,0
Flexrör: Total längd 275 mm. Diameter 48 mm.
Alla bultar är 13 mm. Se till att ha en uppsättning bult och mutter M8 30 och 40 mm. Bra att ha är gas att värma muttrarna med, 5-56 hjälper inte
mycket... Vid grenröret är det viktigt att ta det försiktigt. Går bultarna av där så är det mycket värme, wisegriptång och gängtapp som gäller - M8 -
själva grenrörsflänsen är gängad.
De översta bultarna vid katten kommer man lättast åt om man lossar gummiupphängningen och eventuellt lossar den bakre infästningen på katten. Se till
att du har najtråd till hands i så fall eller lossa lambdasonden.
Lycka till och mät & märk noga - glöm inte att köpa nya packningar.
/Matthias (aka Choda Boy)
Magnus Lindberg
Always work. Go to church. Do right. Respect those in authority over you.
|
|
Berra
ModeratorMr 33
      br>
Befinner sig: Forshult, Tollarp
Medlemmen är Offline
Humör: Färdig Kört!
|
|
Tänkte tillläga lite har i denna FAQ eftersom detta är nog en ganska vanlig reperation på 164an och jag har precis gjort det själv.
På biltema kan man nu hitta universal flexrör för under 150 kr, jag valde det som heter 79-123 med en diameter på 51 mm.
Detta kan man överlappa lite på det gamla eller om det är som på min bil redan bytt och svetsat en gång så är det enklare att passa in med någon mm
mer.
Bartek Brejski
|
|
Berra
ModeratorMr 33
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Flexbiten är lite kortare men det skall inte spela någon roll, väl på bilen flexar det precis lika bra som innan. Ska tillläggas att det är bytt på
denna bilen någon gång innan så det är nog inte samma längd på det som standrad i vilket fall som
Lycka till!
[Editerat 21-1-2006 av Berra]
Bartek Brejski
|
|
Berra
ModeratorMr 33
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Med stor sannolikhet får man såga av bultarna som fäster katten mot flexröret, man kommer till rätt så bra i "springan" mellan flänsarna men
på den övre får man i värsta fall skruva loss katten bakåt också
[Editerat 21-1-2006 av Berra]
Bartek Brejski
|
|